گزارش نیو باكس

پشت پرده اصرار بر واردات خودرو های برقی چیست؟

پشت پرده اصرار بر واردات خودرو های برقی چیست؟ نیو باكس: قیمت متوسط خودرو های هیبریدی و برقی حدود 30هزار دلار است كه درصورت واردات آزادانه به كشور، حداقل 450 میلیون برای خرید آن باید پرداخت كرد كه بنظر می رسد قدرت خرید آن در عامه مردم وجود ندارد.


به گزارش نیو باکس به نقل از مهر، صنعت خودرو بعنوان دومین صنعت بزرگ کشور با وجود گذشت بیش از نیم قرن از شروع فعالیت در ایران، همیشه با مشکلات زیادی در زمینه توسعه کمی و کیفی تولید روبرو بوده که این مشکلات در دو سال گذشته، شدت بیشتری گرفته است؛ به نحوی که میزان تولید خودرو در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۶ حدود ۵۰ درصد کاهش داشته و این کاهش چشم گیر در تولید، سبب افزایش قیمت خودرو در بازار آزاد شده و حتی در بعضی موارد، قیمت بازار آزاد به ۲ برابر قیمت مصوب فروش کارخانه رسیده است.
در نقطه مقابل، در صورتیکه میزان تولید خودرو افزایش یابد، قیمت بازار آزاد به قیمت مصوب کارخانه هم گرا می گردد و با تامین نقدینگی و داخلی سازی قطعات وارداتی می توان میزان تولید را افزایش داد. این مسئله هرچند در سال های گذشته کمتر مورد توجه مسئولین بوده است اما باتوجه به نام گذاری امسال به نام سال «جهش تولید» و بیان اهم لازمه های جهش تولید توسط مقام معظم رهبری، مسئله تولید حداکثری باید اولویت اول تمام دستگاه ها باشد.
ایشان در روز چهارشنبه مورخ ۱۷/‏۰۲/‏۹۹‬ یکی از مهم ترین لازمه های جهش تولید را ممنوعیت واردات بی رویه و بی مورد معرفی کردند و افزودند: «مراد ما مخالفت با آن وارداتی است که مشابهش یا در کشور تولید می شود یا در کشور امکان تولیدش هست؛ یعنی می توانیم با جلوگیری از واردات این کالاها، به نیروی فعّال و مبتکرِ داخل کشور کمک نماییم که او شروع کند، این کار را انجام بدهد. اگر چنانچه این کار انجام بگیرد، به نظر من این کمک بسیار زیادی به آنها خواهدنمود.»
همچنین ایشان در ادامه به برخی بی تدبیری ها و اشتباهات در بعضی دستگاه ها اشاره کردند و فرمودند: «گاهی دستگاه های اجرایی به بهانه هایی راه واردات را بی مورد باز می کنند؛ فرض بفرمائید به بهانه مسئله رقابت. مثلاً فرض کنید که وقتی گفته می شود چرا اجازه دادید خودرو های خارجی به این شکل بیایند، میگویند آقا رقابت. من می گویم خب شما که می خواهید به وسیله رقابت، کیفیت را بالا ببرید، تلاش را بگذارید روی بالا بردن کیفیت از یک راه دیگر؛ و الا شما بیایید تولید داخلی را مشمول زیان مضاعف بکنید، به خاطر اینکه می خواهید مثلاً کیفیّت را بالا ببرید، این به هیچ وجه درست نیست. جهش تولید، به معنای جهش کمیت هم هست، به معنای جهش کیفیّت هم هست، هر کدام هم راه هایی دارد؛ این را بوسیله واردات نخواهید تامین کنید. بعضی هم البته مقاصد دیگری دارند که واقعاً گاهی اوقات می شود که تولید به خاک سیاه می نشیند، به خاطر واردات بی رویه ای که نمونه های فراوانش را ما داریم»
تذکر رهبری معطوف به کدام رفتار بود؟
با نگاه به تقویم زمانی هفته گذشته روشن می شود که چرا ایشان از ممنوعیت واردات خودرو در کشور صحبت کردند. ایشان در روز چهارشنبه (۹۹/۰۲/۱۷) دقیقاً یک روز بعد از تصویب طرح «ساماندهی صنعت خودرو» در مجلس شورای اسلامی در روز سه شنبه (۹۹/۰۲/۱۶) به این نکته اشاره کردند. طرح ساماندهی صنعت خودرو که در خرداد ۹۸ برای نخستین بار در صحن مجلس تصویب شده بود، تابه حال سه مرتبه توسط شورای نگهبان به سبب ایرادات قانونی و مخالفت با شرع رد شده و مجمع تشخیص مصلحت نظام هم برخی مواد این طرح را مغایر با سیاست های کلی نظام اعلام نموده است. علاوه بر ایرادات قانونی، این طرح در سیاست گذاری صنعت خودرو نیز بسیار پراشتباه ظاهر شده، بطوریکه خیلی از اساتید دانشگاه، کارشناسان و پژوهشگران و حتی دولت و برخی نمایندگان مجلس، این طرح را شایسته تصویب در شرایط نابسامان صنعت خودروی کشور نمی دانند.
این طرح نه فقط در محورهای اصلی صنعت خودرو مانند پشتیبانی از تولید داخل و ارائه راهکارهای جهش و افزایش میزان تولید خودرو نداشته است، بلکه بستر وسیعی را برای واردات خودرو های برقی و هیبریدی ایجاد کرد. ماده ۴ این طرح به تسهیل واردات خودرو های برقی و هیبریدی پرداخته که قبل تر ۳ مرتبه از طرف شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام به سبب خروج گسترده ارز از کشور و مغایرت با سیاست های کلی تولید ایرانی رد شده بود.
مطابق نظر شورای نگهبان و مجمع تشخیص، ماده ۴ این طرح را که به تسهیل واردات خودرو های برقی و هیبریدی اشاره دارد، مغایر با بند ۷ سیاست های کلی تولید ملی، پشتیبانی از کار و سرمایه ایرانی و بند ۹ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی اعلام کرده اند. مجلس شورای اسلامی با وجود اینکه بقیه موارد ایراد قبلی را حذف کرده است اما همچنان در ایام آخر خود اصرار بر وجود این ماده خاص دارد و چرایی این اصرار برای افکار عمومی جای بسی سوال است!
مقام معظم رهبری درباب چرایی واردات بی رویه و بی مورد، به اهداف برخی افراد در دستگاه ها اشاره نمودند که برخی افراد با مقاصد دیگری به واردات کالاهایی که نمونه داخلی آن وجود دارد، روی می آورند و تولید را به خاک سیاه می نشانند. این نکته ایشان بطور قطع به پشتوانه برخی تحلیل ها و خبرهای واصله درباب سودجویی و رانت خواری عده ای خاص از محل واردات کالاهای لوکس همچون خودرو های برقی بوده است.
با کنار هم قرار دادن برخی اخبار در این عرصه می توان تحلیل واحدی از چرایی اصرار نمایندگان مجلس به واردات خودرو های برقی ایراد نمود که دقیقاً منطبق بر بیان معظم له در این خصوص خواهد بود:
۱- سال قبل دو نفر از اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس (متولی اصلی این طرح) به جرم فساد و بی نظمی در بازار خودرو دستگیر شدند که بنا به مصاحبه این افراد و اذعان برخی نمایندگان کمیسیون، اتفاقاً این دو نفر از موافقان جدی ماده ۴ در خصوص واردات خودرو های برقی بودند.
۲- بررسی ها نشان میدهد که از بین ۲۳ نفر اعضای فعلی کمیسیون، تنها دو نفر در مجلس بعدی باقی ماندند و ۲۱ نفر دیگر اکثراً رد صلاحیت شده و یا اینکه رأی نیاوردند که این مسئله، ذهن ها را به این سمت سوق می دهد که ممکنست با هدف تامین مسیری برای کسب سودهای کلان در دوران پسامجلسی خود، مبادرت به این کار کرده باشند. همین طور یکی از اعضای کمیسیون صنایع طی چند روز اخیر به این مسئله اذعان کردند و گفتند که تمام سود بازار خودرو به جیب عده ای خاص وارد می شود.
۳- مسئله توسعه خودرو های برقی همیشه مورد توجه مراکز دانش بنیان و دانشگاه های کشور بوده است و حتی سال قبل چندین مورد خودروی هیبریدی و برقی رونمایی گردید. خودروی سمند برقی ساخت ایران خودرو، خودروی ساینا برقی ساخت سایپا، ساخت پژو ۴۰۵ هیبریدی ساخت شرکت مپنا و خودروی رانا هیبریدی ساخت ایران خودرو و ایپکو ازجمله خودرو های برقی و هیبریدی تولید داخل هستند. حال سوال اینجاست که اگر دغدغه هایی همچون کاهش آلودگی محیط زیست و رقابت با تولید خودرو های برقی وجود دارد، چرا به نحوی برنامه ریزی نشده است که این نوع خودرو ها در داخل کشور به تولید انبوه برسند؟ شایان ذکر است که مقام معظم رهبری در سخنان خود به واردات بی رویه با وجود امکان تولید این خودرو ها در داخل کشور اشاره داشتند که این نکته نیز مؤید این ادعا خواهد بود.
براساس استدلال برخی نمایندگان در واردات خودرو های برقی و هیبریدی، کاهش آلودگی محیط زیست و ایجاد رقابت از مهم ترین دلیلهای تصویب این طرح است. اما این استدلال ها واقعاً صحت دارند و یا به بیان رهبری، بهانه بی موردی بیش نیستند؟
بررسی های کارشناسی نشان میدهد که توسعه این نوع خودرو ها و به تبع، کاهش آلودگی محیط زیست و ایجاد رقابت به دو دلیل در کشور در شرایط فعلی ممکن نیست. اولاً باتوجه به هزینه پایین سوخت بنزین و گازوئیل و همین طور هزینه بالای تعمیر و نگهداری قطعات الکتریکی، صاحبان خودرو ترجیح می دهند که خودرو با سوخت بنزینی مصرف کنند.
ثانیاً قیمت متوسط خودرو های هیبریدی و برقی حدود ۳۰ هزار دلار است که در صورت واردات آزادانه به کشور، حداقل ۴۵۰ میلیون تومان برای خرید آن باید پرداخت نمود؛ این در حالیست که خودرو های پرمصرف در بازه قیمتی ۱۰۰ میلیون تومان خریداری می شود و قدرت خرید خودرو های هیبریدی برای عموم مردم وجود ندارد.
بنابراین باتوجه به نکاتی که مقام معظم رهبری درباب واردات بی رویه و بی مورد خودرو های خارجی بیان داشتند و همین طور ضرورت اقدام جدی در جلوگیری از واردات کالاهای غیرضروری که خروج ارز را به همراه دارد، پیشنهاد می شود شورای نگهبان همچون سه مرتبه گذشته با بیان مغایرت این طرح با سیاست های کلی نظام، از تأیید آن جلوگیری کرده و گامی بلند در امتداد تحقق شعار سال یعنی جهش تولید بردارد.


منبع:

1399/02/24
16:03:37
5.0 / 5
1223
تگهای خبر: اقتصاد , بازار , توسعه , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۴
نیو باکس
newbox.ir - تمامی حقوق نیو باكس محفوظ است

نیو باكس

بسته بندی و جعبه