در گزارش نیو باكس مطرح شد

ورود بخت آزمایی به صنعت خودرو عجیب است

ورود بخت آزمایی به صنعت خودرو عجیب است به گزارش نیو باكس یك كارشناس صنعت خودرو باانتقاد از شیوه پیش فروش خودرو درباره شیوه های جایگزین اظهار داشت: عرضه خودرو در بورس مزیتی به نام شفافیت دارد؛ البته باید برای عرضه حواله خودروی صفر الزاماتی را رعایت كرد.


میلاد بیگی، مدیر گروه صنعت اندیشکده سیاستگذاری امیرکبیر در گفتگو با خبرنگار مهر با انتقاد از شیوه پیش فروش خودرو اظهار داشت: شیوه فعلی پیش فروش خودرو هم در بعد قیمت گذاری و هم بعد شیوه فروش ایرادات گوناگونی دارد. وی ادامه داد: مقایسه قیمت های کالاها در صنایع دیگر با صنعت خودرو نشان داده است که قیمت های خودرو باید بیشتر افزایش پیدا کند و قیمت گذاری شورای رقابت اشتباه است البته این مورد به معنای طرفداری از خودرو سازها نیست بلکه به این معنا است که نباید قیمت گذاری به روشی صورت گیرد که فقط دلال ها سود کنند. مدیر گروه صنعت اندیشکده سیاستگذاری امیرکبیر تصریح کرد: در شیوه پیش فروش فعلی پدیده عجیبی رخ داده است و برای نخستین بار، بخت آزمایی هم وارد صنعت خودرو شده است در حالیکه کاملاً روشن است که این شیوه کاملاً غلط است. بیگی افزود: دولت احتمالاً چند ماه دیگر به این جمع بندی می رسد که شیوه فعلی پیش فروش خودرو غلط بوده و باید به سراغ شیوه دیگری برود.شیوه قیمت گذاری خودرو باید تغییر کندوی در مورد شیوه درست فروش خودرو اظهار داشت: به صورت طبیعی هر بنگاهی دوست دارد تا در فضای پیوسته و بلند مدتی، تقاضا برای کالایی که تولید می کند، افزایش یابد اما آلان شرکت ایران خودرو و سایپا تمایلی به افزایش تولیدات خود ندارد و علت این امر را باید در قیمت گذاری خودرو در نظر گرفت. این کارشناس صنعت خودرو افزود: علت اینکه با وجود تقاضای بالا، خودرو سازها علاقه ای برای افزایش تولید ندارند این است که در ۲ سال گذشته قیمت فروش کم تر از قیمت تمام شده برای خودروساز بوده است در حالیکه نخستین و اساسی ترین اصل در یک فعالیت اقتصادی این است که قیمت فروش بیشتر از قیمت تمام شده باشد. بیگی تصریح کرد: اگر از سال ۹۷ قیمت گذاری به درستی انجام شده بود آلان صنعت خودرو سازی کشور وضع بهتری داشت ولی متأسفانه این امر صورت نگرفته است.ضرایب شاخص قیمت باید در فرآیند قیمت گذاری لحاظ شوندوی در مورد شیوه درست قیمت گذاری خودرو اظهار داشت: برای قیمت گذاری خودرو می توان قیمت پایه را پس از اینکه آنالیز قیمتی از خودروساز گرفته شد به صورت عمومی اعلام نمود و زمانی برای آن تعیین کرد تا همه بتوانند آنرا بررسی نمایند. مدیر گروه صنعت اندیشکده سیاستگذاری امیرکبیر افزود: به کمک آنالیز قیمتی یک سری ضرایب شاخص قیمت ایجاد بشود تا قیمت خودرو به وسیله ضرایب شاخص قیمت تعیین شده و با عنایت به تورم اعلامی بانک مرکزی به صورت ماهانه یا فصلی به روز شود. بیگی تصریح کرد: با این شیوه، قیمت گذاری از دست نهادهای انسانی شامل شورای رقابت یا سازمان پشتیبانی از مصرف کنندگان خارج می شود و به یک شاخص شفاف سپرده می شود. وی اظهار داشت: جایگزین کردن شاخص به جای نهادهای انسانی هم به نفع مردم و هم به نفع خودرو ساز است و سبب می شود تا هم دولت نتواند از جیب خودرو ساز بذل و بخشش نماید و هم خودرو ساز نتواند خودرو خویش را گران به مردم بفروشد. این کارشناس صنعت خودرو اضافه کرد: هر چه پیشبینی ناپذیری اقتصاد افزایش یابد، تورم هم افزایش می یابد در حالیکه با تعیین ضرایب شاخص قیمت می توان پیشبینی ناپذیری اقتصاد را کم کرد.عرضه خودرو در بورس مزیت داردبیگی با اشاره به پیشنهاد عرضه خودرو در بورس اظهار داشت: عرضه خودرو در بورس مزیتی دارد و آن شفافیت است البته باید برای عرضه حواله خودروی صفر در بورس الزاماتی را هم رعایت کرد. وی در مورد الزامات عرضه خودرو در بورس کالا تصریح کرد: خودرو در بورس باید به قیمت پایه خرید و فروش شود و قیمت پایه هم نباید توسط خودرو ساز مشخص شود، همینطور باید محدودیت هایی روی خرید و فروش خودرو در بورس اعمال شود تا سوداگری و سفته بازی در بورس شکل نگیرد. مدیر گروه صنعت اندیشکده سیاستگذاری امیرکبیر افزود: همینطور افزایش قیمت در هر روز حتما باید محدوده مشخصی داشته باشد و به صورت مثال هر روز بیشتر از ۲ تا ۳ درصد بیشتر نتواند افزایش داشته باشد مضاف بر اینکه باید حجم مبنای فروش هم وجود داشته باشد تا اگر دو حواله با قیمت مثبت ۳ درصد معامله شدند، قیمت سایر حواله ها مثبت ۳ درصد نشود.باید محدودیت هایی برای خرید و فروش خودرو اعمال شودبیگی اظهار داشت: در سمت فعالان بازار بورس هم باید محدودیت هایی ایجاد شود تا مثلاً هر فرد فقط یک دفعه در سال بتواند به خرید یا فروش حواله بپردازد. او در آخر اضافه کرد: البته باید یک الزامی هم برای کارخانه ها ایجاد کرد تا آنها مجبور باشند خودرو های صفر خویش را فقط در بورس عرضه کنند که البته برای این کار می توان کد یکتایی در نظر گرفت که ناجا صرفا با آن کد خودرو ها را پلاک کند تا به این شیوه فروش خودرو خودرو سازها برای مردم و نهادهای نظارتی شفاف شود.

1399/03/20
14:49:58
5.0 / 5
1521
تگهای خبر: اقتصاد , بازار , بانك , تورم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۲
نیو باکس
newbox.ir - تمامی حقوق نیو باكس محفوظ است

نیو باكس

بسته بندی و جعبه