موفقیت پژوهشگران کشور در حذف سرطان زایی پروتئین های فرآوری شده

موفقیت پژوهشگران کشور در حذف سرطان زایی پروتئین های فرآوری شده نیو باکس: تعدادی از محققان حوزه نانوبیوتکنولوژی موفق به کشف و شناسایی اثرات جدیدی از ایزوله یک باکتری شدند که می تواند بطور کامل اثر کارسینوژنی نیتریت در بروز سرطان های گوارشی را حذف کند.

به گزارش نیو باکس به نقل از ایسنا، دکتر حامد میلانی، پزشک و پژوهشگر در زمینه نانوبیوتکنولوژی که مدتی پیش موفق به کشف گونه جدید از باکتری ها و ثبت آن با نام "استافیلوکوکوس هومینیس اچ میلانی" (Staphylococcus hominis H.Milani) در پایگاه مرکز ملی بیوتکنولوژی ایالات متحده امریکا (NCBI) و بانک جهانی ژن شده بود بتازگی توانست اثرات بالقوه ایزوله این باکتری، در جایگزینی نیتریت های سرطان زا در پروتئین های فرآوری شده را کشف و شناسایی کند.
در این پروژه از ایزوله های باکتری "استافیلوکوکوس هومینیس اچ میلانی" در قالب فناوری نوین به نام "نانوانکپسولیشن الکتروریسی" استفاده شده است.
نیتریت از با اهمیت ترین نگهدارنده های شیمیایی در تولید فرآورده های پروتئینی شمرده می شود که مزایای تکنولوژیکی آن شامل افزایش زمان ماندگاری و ترکیب شدن با میوگلوبولین و هموگلوبولین در ایجاد رنگ مطلوب است، همین طور از رشد باکتری های خطرناک مانند کلستریدیوم بوتولینوم که می تواند موجب بروز بوتولیسم و مسمومیت غذایی حاد شود، پیشگیری کند.
به مرور با مشخص شدن اثرات جانبی خطرناک آن به جهت سنتز ترکیبات سرطان زای نیتروزامین، نگرانی های زیادی در مورد استفاده از این افزودنی بوجود آمد، بطوریکه در سال ۲۰۱۵ سازمان جهانی بهداشت (WHO)، پروتئین های فرآوری شده را بعنوان گروه نخست مواد سرطان زا طبقه بندی کرد.
سالانه ۲.۸ میلیون نفر در دنیا بر اثر سرطان های گوارشی جان خودرا از دست می دهند و نیتریت ها از با اهمیت ترین ریسک شاخصهای بروز سرطان های گوارشی به شمار می روند و وجود آنها در مواد غذایی تهدید کننده سلامت انسان ها است و سازمان غذا و داروی آمریکا در سال ۲۰۱۸ با انتشار اطلاعیه ای در مورد افزایش ریسک مبتلاشدن به سرطان خصوصاً سرطان های گوارشی با مصرف این ترکیبات خطرناک هشدار داد.
تا کنون کوشش های پژوهشگران برای شناسایی ترکیبی مناسب که بتواند جایگزین نیتریت از نظر حفظ اثرات مطلوب بدون ایجاد اثرات سرطان زایی شود، موفقیت آمیز نبوده است.
دکتر میلانی درباره این پژوهش اظهار نمود: ما در این پژوهش توانستیم از تکنولوژی الکتروریسی جهت تولید نانو فیبرهای ایزوله باکتری استفاده نمائیم که این امر موجب حفظ اثر طولانی تر ایزوله های باکتری در پروتئین های فرآوری شده خواهد شد، همین طور شیوه جدیدی را برای شبیه سازی عملکرد باکتری ابداع کردیم که توانست در نهایت به کاهش هزینه و زمان مورد نیاز جهت بررسی عملکرد باکتری در فرآوری پروتئین ها منجر شود.
وی اشاره کرد: نتایج تازه ترین تحقیقات ما نشان داد که ایزوله باکتری Staphylococcus hominis H.Milani دارای پتانسیل باارزش و اثرات بالقوه ای برای تولید پروتئین های فرآوری شده بدون استفاده از نیتریت ها یا سایر مواد افزودنی مصنوعی است.
بگفته مجری طرح، یافته های این پژوهش در سومین کنگره بین المللی بهداشت و ایمنی مواد غذایی در دانشگاه علوم پزشکی تهران که با حضور پژوهشکده های دانش بنیان و علوم تحقیقاتی دانشگاهی بین المللی برگزار شد، تایید و منتشر گردید.
با بکارگیری نتایج چشم گیر این پژوهش و اکتشاف اخیر که برای نخستین بار در جهان و با بهره گیری از استراتژی جدید طراحی و انجام شد، می توان میزان ریسک خطر سلامت انسان در برخورد با نیتروزامین را کم کرد. این نتایج می تواند پایه ای برای دستورالعمل آینده در حوزه بهبود فاکتورهای سلامت پروتئین های فرآوری شده در مقیاس صنعتی، محصولات دارویی و گایدلاین های پزشکی باشد، همین طور امید بر آنست که با شتاب فزاینده شاهد کاهش بروز مرگ و میر ناشی از سرطان های گوارشی باشیم.

منبع:

1400/08/12
12:04:47
5.0 / 5
1150
تگهای خبر: بانك , تكنولوژی , تولید , سازمان
این مطلب نیوباکس را پسندیدید؟
(2)