بلاتکلیفی قیمت لوازم خانگی و یک جدال بی انتها

بلاتکلیفی قیمت لوازم خانگی و یک جدال بی انتها به گزارش نیو باکس، از میانه دیماه زمزمه های افزایش قیمت لوازم خانگی مطرح و کمی بعد اجرا شد، اما وزارت صمت هنوز با این مورد موافقت نکرده و مشخص هم نیست آیا قیمتها به قبل برمی گردد یا مجوز رسمی آن صادر می شود.


به گزارش نیو باکس به نقل از ایسنا، یکی از مهم ترین اخبار صنعتی هفته ای که گذشت در ارتباط با صنعت لوازم خانگی بود. جدالی که سالی یک یا دو بار بین تولیدکنندگان و وزارت صمت در می گیرد، باردیگر با افزایش نرخ ارز بالا گرفته است.
در سالهای اخیر چندین بار شاهد بودیم که تولیدکنندگان خواهان افزایش قیمت محصولات خود شده اند، اما نهادهای نظارتی در وزارت صمت در وهله اول با آن موافقت نکرده اند، اما پس از مدتی با مجوز یا بدون مجوز قیمتها بالا رفته است.
در هفته های گذشته هم قیمت برخی محصولات این صنعت ۱۰ تا ۱۵ درصدی از سوی شرکتهای لوازم خانگی افزایش پیدا کرده و پیگیری ها نشان داده است مجوزی برای این افزایش قیمت صادر نشده است.
تولیدکنندگان می گویند با وجود عرضه فهرست افزایش قیمت مواد اولیه، وزارت صمت هنوز با افزایش قیمت لوازم خانگی موافقت نکرده است. از سوی دیگر به قول آنها قیمت مواد اولیه در بورس رها است و با دلار تغییر می کنند.
همینطور تولیدکنندگان به علت مشکلات در ارتباط با سرمایه در گردش خواهان فروش اعتباری مواد اولیه هستند.
نکته دیگر اینست که آنها از اساس با فرایند قیمت گذاری سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان هستند و معتقدند اگر هم دولت بخاطر مشکلا معیشتی به مکانیزم عرضه و تقاضا تن نمی دهد، حداقل باید نظارت ها را پسینی کند و اجازه دهد شرکت ها بر مبنای قیمت تمام شده، قیمت محصول نهایی را اعلام کنند و بعدا به شکایت های احتمالی رسیدگی کند.
از تولیدکنندگان اصرار، از وزارت خانه انکار!
در مقابل سخنگوی وزارت صمت در رابطه با افزایش قیمت اخیر شرکتهای لوازم خانگی گفته که مواد اولیه این صنعت افزایش نیافته و بیشتر صنایع تولیدکننده لوازم خانگی، لوازم خط تولیدشان را برای پنج ماه آینده با نرخ ارز قبلی خریدند و ازاین رو نیازی به افزایش قیمت وجود ندارد. اما اگر تولیدکننده ای افزایش هزینه داشته باشد، طبق روال قبل می تواند آنرا به سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان عرضه کند تا بررسی شود.
موضوعی که تولیدکنندگان آنرا رد می کنند و می گویند با عنایت به مشکلات تأمین سرمایه در گردش که همواره با آن مواجه بودند و تشدید این مشکل به علت سیاست های انقباضی بانکها توان چنین کاری را ندارند.
قابل ذکر است از اول تیرماه مجوز افزایش ۱۵ درصدی قیمت برای تلویزیون و ۱۰ درصدی برای یخچال، یخچال فریزر و ماشین لباسشویی و ظرفشویی صادر و اجرا شد.
علاوه بر موارد گفته شده، تولیدکنندگان روش محاسبه قیمت در سازمان حمایت، تحت عنوان کاست پلاست را هم منسوخ می دانند و می گویند این روش باید تغییر کند.
همچون ایراداتی که به این روش وارد می دانند هم اینست که فقط نیم درصد هزینه های تبلیغات نسبت به سرمایه گذاری را می پذیرند، در مورد تأمین مالی در سازمان حمایت فقط روش بانکی تعریف شده و حتی تأمین مالی در بورس محاسبه نمی شود و ظرفیت پروانه ملاک است که تولید بالقوه را در نظر می گیرد.
البته طبق اظهارات هاشمی، دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران، سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و وزارت صمت بخشی از این انتقادات را پذیرفته و از تولیدکنندگان خواسته اند ایرادات این روش اعلام گردد تا در آینده برطرف شود.
اما مبحث مهم اینست که پس از سال ها تکرار این روند و جدال بر سر افزایش قیمت، هنوز تصمیمی برای حل مشکل گرفته نشده است. در این شرایط مصرف کننده هم بلاتکلیف است. چونکه نه فقط در حوزه لوازم خانگی، بلکه در سایر حوزه ها هم دولت با افزایش قیمت بخشی از کالاها مخالف می کند، اما تولیدکنندگان می گویند با عنایت به شرایط تورمی نمی توانند با قیمت قبلی کار خویش را ادامه دهند و گاها جریمه این کار را هم به تعزیرات می پردازند. حال باید دید آیا این دفعه فکری برای تغییر روش تعیین قیمت یا عرضه تسهیلات به تولیدکنندگان می شود یا خیر.



1401/11/07
18:42:08
5.0 / 5
542
تگهای خبر: بانك , تسهیلات , تورم , تولید
این مطلب نیوباکس را پسندیدید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۳
نیو باکس
newbox.ir - تمامی حقوق نیو باكس محفوظ است

نیو باكس

بسته بندی و جعبه