گزارش نیو باكس؛

نقش کمرنگ رایزنان تجاری ایران

نقش کمرنگ رایزنان تجاری ایران نیو باکس: دولت سیزدهم بر توسعه تجارت تمرکز ویژه ای دارد، با اینحال نقش رایزنان تجاری که مهره های اصلی در بازارسازی و بازاریابی در کشورهای هدف محسوب می شوند، همچنان کمرنگ است.



به گزارش نیو باکس به نقل از مهر، یکی از مهم ترین مسیرها برای رشد صادرات غیرنفتی و گسترش روابط تجاری با کشورهای دیگر، داشتن یک نقشه راه و بازارسازی در کشورهای هدف است. متأسفانه با عنایت به این که اقتصاد ایران هیچگاه یک اقتصاد صادرات محور نبوده و صادرات در اولویت های دسته چندم، رده بندی شده است، برای ترسیم نقشه راه و پایدار کردن روابط و پیوندهای تجاری با کشورهای دیگر حتی کشورهای همسایه اقدام علمی خاصی از طرف دولت های مختلف انجام نشده است.
در این بین یکی از اهرم هایی که می تواند بوسیله بازاریابی و بازارسازی، پیوندهای تجاری را پایدار کرده و به جذب سرمایه و رفت و آمد هیأت های تجاری کمک نماید، رایزنان تجاری هستند. رایزن تجاری به فردی گفته می شود که به عنوان وابسته تجاری در کشور هدف شناخته می شود و به شناسایی اطلاعات بازارها و چگونگی ورود به آنها می پردازد. در حقیقت رایزن تجاری به عنوان نماینده دولت و دیده بان تجاری کشور در بازار محل ماموریت، بمنظور معرفی شفاف و عادلانه فرصت ها و اطلاع رسانی و ظرفیتهای تجاری، فراهم کردن بستر صادرات محصولات ایرانی، تسهیل جذب سرمایه گذاری، کمک به برگزاری اجلاس های مشترک و همکاری در انعقاد قراردادهای تجاری و تفاهم نامه های مشترک و اقداماتی از این دست فعالیت می کند.
اگرچه ایران طی سالهای قبل تا به امروز مجموعاً ۷۵ رایزن تجاری در کشورهای مختلف داشته است اما باتوجه به بروز رخدادهای مختلف همچون تشدید تحریم ها، شیوع ویروس کرونا و البته عدم توجه کافی به اهمیت نقش رایزنان تجاری در گسترش روابط تجاری و عدم اختصاص بودجه کافی، تعداد رایزنان به پایین ترین حد خود رسید، به شکلی که در آخر دولت دوازدهمم تنها ۲ رایزن تجاری داشتیم. این در حالیست که کشورهای فعال در حوزه دیپلماسی اقتصادی مانند چین و آلمان به ترتیب ۲۲۱ و ۲۱۳ رایزن تجاری دارند.
وضعیت رایزنان تجاری در دولت سیزدهم
با توجه به هدف گذاری های دولت سیزدهم برای توسعه بازارهای صادراتی و تجاری، تعداد رایزنان که در انتهای کار دولت دوازدهم به دو رایزن در کشورهای عراق و افغانستان کم شده بود، بعد از آغاز به کار دولت سیزدهم تعداد رایزنان در آخر سال ۱۴۰۰ به ۷ نفر رسید.
بر همین اساس نیز قرار شد تعداد رایزنان تجاری تا انتهای سال ۱۴۰۱ به ۲۵ نفر افزایش یابد که در همین راستا نیز با تسهیل تعدادی از ضوابط، فرآیند انتخاب و اعزام رایزنان از ۶ ماه به حدود ۳ تا ۴ ماه کم شد و همین طور قرار شد که به جز وزارت صمت از سایر وزارتخانه ها (جهاد کشاورزی، نفت و امور اقتصادی و دارایی) نیز رایزن انتخاب گردد. با اینحال طبق آخرین گزارش ها درحال تعداد رایزنان تجاری کشور به ۱۷ نفر رسیده است.
در این ارتباط محمد رجب نژاد، رییس اداره رایزنان تجاری و مراکز تجارت سازمان توسعه تجارت ایران می گوید: هم اکنون در ۱۷ کشور رایزن مستقر داریم که این تعداد به زودی به ۲۰ نفر خواهد رسید.
وی تاکید می کند: رایزن جمهوری اسلامی ایران در کشور امارات تا هفته دیگر مستقر می شود. همین طور دو رایزن کشورهای برزیل و ازبکستان نیز در شرف اعزام قرار دارند. در تلاش هستیم طی ماه های آتی رایزنان تجاری در اندونزی، اقلیم کردستان عراق، شانگهای چین، نیجریه و کشورهای شرق اروپا همچون لهستان و صربستان مستقر شوند. همین طور اعزام رایزن تجاری برای کشور عربستان را در دستور کار داریم.
رجب نژاد می گوید که طبق هدف گذاری سال ۱۴۰۲، مقرر شده تا انتهای سال تعداد رایزنان تجاری به ۳۰ نفر افزایش یابد.
باید اشاره شود که همچون شرایط عمومی انتخاب رایزن مواردی همچون پرسنل رسمی یک از ۴ وزارتخانه مذکور، تأهل، تسلط به زبان انگلیسی، داشتن مدارک تحصیلی دانشگاهی خاص، استخدام رسمی خدمات کشوری، داشتن اصالت و تابعیت جمهوری اسلامی ایران، داشتن حداقل ۷ و حداکثر ۲۵ سال سابقه کار و داشتن شرایط گرفتن گذرنامه سیاسی است..
همچنین یکی از اصلی ترین شرایط اختصاصی جذب رایزن، برگزاری آزمون بصورت مکتوب و حضوری است که باید نمره ۷۰ از ۱۰۰ را بگیرند و در این آزمون باید احراز شود که این متقاضیان به موضوعات اقتصاد، اقتصاد بین الملل، تجارت، تجارت خارجی و مباحث مربوط به معاهدات، همکاری ها، همکاریهای منطقه ای و سازمانی مسلط هستند.
پس از این که افراد نمره ۷۰ را کسب کردند به کمیته ای با ریاست سازمان توسعه تجارت دعوت می شوند که در این کمیته دو تن از معاونان وزیر صمت، رؤسای اتاق های تجاری و تعاون و معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه حضور دارند.
۲ چالش اصلی در اعزام رایزنان بازرگانی
همانطور که اشاره شد اغلب کشورها نزدیک و یا بیش از ۲۰۰ رایزن تجاری دارند و این در حالیست که تعداد رایزنان تجاری ما اگر برنامه ها به درستی پیش رود، تا پایان امسال به ۳۰ نفر می رسد.
بررسی ها نشان میدهد که در اعزام رایزنان تجاری دو مشکل عمده وجود دارد؛ مشکل نخست مربوط به مسائل بودجه ای می شود. در حقیقت به علت کم بودن منابع بودجه ای در این بخش، طی سالیان گذشته اعزام رایزنان تجاری با چالش مواجه بوده است. حتی همین مضیقه بودجه سبب شده که رایزنان تجاری نتوانند در کشور هدف دفتر مستقلی برای خودشان داشته باشد و عمدتا در سفارتخانه ها مستقر هستند.
نکته دیگر نیز مربوط به نوع اعزام رایزنان می شود. طبق قوانین بالادستی رایزن تجاری حتما باید پرسنل رسمی و حقوق بگیر دولت باشد؛ یعنی دولت نه فقط اجازه ندارد نماینده ای از بخش خصوصی را به عنوان رایزن تجاری به کشورهای خارجی اعزام کند، بلکه فقط می تواند فردی را به عنوان رایزن انتخاب نماید که رسمی خدماتی باشد که طبیعتاً دامنه شمول محدود می شود.
به گزارش نیو باکس به نقل از مهر، اهمیت تجارت خارجی در رشد و پیشرفت کشورها مسأله ای انکارنشدنی است، به شکلی که سهم آن در تولید ناخالص دنیا از رقم ۵ درصد در سال ۱۹۵۰ به بالای ۲۰ درصد در سالهای اخیر رسیده است.
بنابراین باتوجه به نقش بسیار مهمی که رایزنان تجاری در گسترش روابط تجاری و بازارسازی در کشورهای هدف دارند، بهتر است دولت سیزدهم برخلاف دولت های قبلی، نسبت به این حوزه حساسیت بیشتری داشته باشد و افزایش تعداد رایزنان تجاری را بصورت جدی تر در دستور کار قرار دهد.


منبع:

1402/03/14
15:31:38
5.0 / 5
391
تگهای خبر: اقتصاد , بازار , بازرگانی , تجارت
این مطلب نیوباکس را پسندیدید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۵
نیو باکس
newbox.ir - تمامی حقوق نیو باكس محفوظ است

نیو باكس

بسته بندی و جعبه