ایرنا گزارش می كند

همكاری تجاری با همسایگان كلید رونق اقتصاد درونزا و برون نگر

همكاری تجاری با همسایگان كلید رونق اقتصاد درونزا و برون نگر نیو باكس: تهران- توسعه روابط تجاری با كشورهای همسایه بویژه با عنایت به آخرین تحولات سیاسی مانند خروج آمریكا از توافق هسته ای برجام یكی از اولویت های جمهوری اسلامی ایران است كه بر پایه سیاست های كلان همچون اقتصاد مقاومتی و پشتیبانی از تولید داخلی دنبال می گردد.


به گزارش نیو باكس به نقل از ایرنا، توافق هسته ای برجام بستری را برای توافق های مهم بین الملل فراهم نمود و فصل جدیدی در روابط ایران با جهان گشود؛ زیرا بر اساس این توافق مهم جهانی، قرار بود موانع برقراری ارتباط تجاری و اقتصادی با دیگر كشورها- مانند تحریم های یكجانبه و بین المللی هسته ای برداشته شود.
با این همه، «دونالد ترامپ» كه از بهمن سال 1395 بعنوان رییس جمهوری آمریكا بر سر كار آمده است، شامگاه هجدهم اردیبهشت ماه خروج این كشور از برجام را اعلام نمود و اظهار داشت كه تحریم های یكجانبه تعلیق شده ضد ایران را در فرصتی 90 تا 180 روزه باز می گرداند.
در پی این تصمیم، برخی شركت های اروپایی برای ماندن در بازار ایران یا ترك كردن آن مردد مانده اند؛ هرچند كمیسیون اروپا اعلام نموده است برای مقابله با تحریم آمریكا قانون انسداد را برای حفاظت از شركت های اروپایی اجرایی می كند.
از سوی دیگر، برقراری روابط خوب با كشورهای همجوار همواره از سیاست های مهم جمهوری اسلامی است كه لزوم آن در شرایط كنونی- خروج آمریكا از برجام- بیش از پیش احساس می گردد.
افغانستان، پاكستان، تركمنستان، تركیه، ارمنستان و جمهوری آذربایجان بیش از 6هزار كیلومتر مرز مشترك خشكی با جمهوری اسلامی دارند.
ایران 2هزار و 700 كیلومتر مرز آبی با استفاده از دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان با دیگر كشورها دارد كه شمار آنها را به 15 همسایه می رساند.
در این میان، ارتباط با كشورهای همسایه اجبار هایی را می طلبد كه با عنایت به سیاست های كلان جمهوری اسلامی ایران مانند اقتصاد مقاومتی اهمیت می یابد.
در سیاست های اقتصاد مقاومتی كه سال 1392 ابلاغ گردید، بر تولید درونزا و برون نگر تاكید شده است؛ به این معنا كه با رفع موانع تولید داخلی، بتوان برای محصول نهایی و فرآوری شده ای كه ارزش افزوده بالاتری دارد، بازارهای منطقه ای و بین المللی یافت و راه صادرات آن را گشود.

**ارتقای همكاری های اقتصادی در گرو بهبود روابط سیاسی
در این ارتباط، وزیر صنایع دولت های چهارم و هفتم كه اكنون دبیر مجمع وزیران ادوار است، ارتقای همكاری های اقتصادی ایران با كشورهای همجوار را در گرو بهبود روابط سیاسی دانست.
«غلامرضا شافعی» در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره همكاری اقتصادی كنونی ایران و كشورهای همجوار اظهار داشت: برخی همسایگان روابط خوبی با ایران دارند اما برخی دیگر آنگونه كه شایسته كشورهای اسلامی است، رابطه مناسبی با كشور ما ندارند.
شافعی كه در دولت ششم وزیر تعاون بود، ادامه داد: میزان ورود و خروج كالا و مراودات بازرگانی متاثر از روابط سیاسی است، ازاین رو ایران باید برای بهبود بیشتر روابط دیپلماتیك با همسایگان تلاش كند.

** اصلاح روابط با همسایگان به سود دنیای اسلام و منطقه
شافعی روابط سیاسی كشورها را در روابط اقتصادی به شدت اثرگذار دانست و تصریح كرد روابط كشورهایی مانند امارات و كویت با ایران كمتر از انتظار است.
به گفته وی، در شرایط كنونی با عنایت به خروج آمریكا از توافق هسته ای برجام، عربستان تلاش می كند بازارهای جهانی را از نفت تولیدی خود پر و بازارهای بیشتری را از آن خود كند.
شافعی اظهار داشت: سال هاست عربستان به دنبال افزایش ظرفیت تولید نفت خود است اما اگر روابط سیاسی ایران با این كشور بخوبی پیش رود و تنظیم شود این نوع رقابت ها به خصومت تبدیل نمی گردد.
شافعی همینطور اظهار داشت: اصلاح روابط با همسایه ها می تواند به نفع دنیای اسلام و منطقه باشد.

**ضرورت بهره گیری از ظرفیت های مرزی
در این پیوند یك كارشناس مسائل اقتصادی، توسعه روابط تجاری با كشورهای همسایه را مستلزم بهره برداری بهینه از ظرفیت های محلی مرزی بویژه در بخش های كشاورزی و معدنی دانست و اظهار داشت: از توان كنونی برای تولید كالاهای رقابتی به خوبی استفاده نشده است.
«بایزید مردوخی» در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا اضافه كرد: با توسعه استفاده از ظرفیت های طبیعی مناطق مختلف كشور همچون استان های مرزی و بهره مندی از فناوری های پیشرفته می توان ارزش افزوده بسیاری را برای تولیدات رقابتی تولید كرد.
وی تصریح كرد قیمت تولیدات داخلی باید به گونه ای باشد كه بتوان با صادركنندگان رقیب به كشورهای همسایه رقابت كرد.

** ظرفیت مغفول صنایع تبدیلی و معدنی
به گفته مردوخی، با وجود اینكه مناطق غربی كشور ظرفیت تولید صنایع تبدیلی كشاورزی را دارند اما از این مزیت برای صادرات بهره برداری نشده است.
این اقتصاددان، از معادن كانی موجود در مناطق غربی كشور بعنوان یكی دیگر از مزیت های صادراتی مهم یاد كرد كه امكان تولید كالاهای صنعتی و فرآوری آنها را به ایران می دهد.
ایران هفت درصد معادن جهان را در خود جای داده كه ارزش آنها 700 میلیارد دلار برآورد شده است.
این كارشناس اقتصادی تصریح كرد ایران می توانست به جای اینكه واردكننده كالا از تركیه باشد، از بازار این كشور برای صادرات تولیدات خود استفاده نماید.
آذربایجان غربی تنها استان ایران است كه با استفاده از مرز «سرو» با تركیه مرز مشترك دارد.
وی اضافه كرد: درآمد سرانه عراق به نسبت بالاست و بازار قابل توجهی به حساب می آید اما ایران در این بازار هم چیزی برای عرض اندام نداشته است.
طولانی ترین مرز ایران با عراق به طول یك هزار و 458كیلومتر است و استان های خوزستان، ایلام، كرمانشاه، كردستان و قسمتی از آذربایجان غربی را شامل می گردد.
كوتاه ترین مرز ایران به طول 270كیلومتر با استفاده از استان های آذربایجان شرقی و اردبیل با ارمنستان است.
وی معتقد می باشد در استان های سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی و شمالی استعدادهای منطقه ای بسیاری وجود دارد كه به اندازه كافی برای تولید كالاهای صادراتی قابل رقابت با كشورهای همسایه و رقیب از این ظرفیت ها استفاده نشده است.

** ضرورت توجه بیشتر به بازار انرژی و مناطق آزاد
مردوخی اظهار داشت: مساله بازار انرژی منطقه متفاوت از دیگر صنایع است و ایران با بهره مندی از ظرفیت های بالا در زمینه انرژی می تواند بازار كشورهای همجوار را تسخیر كند.
وی اضافه كرد: وجود مناطق آزاد كشور در بخش های مختلف هم مزیت اقتصادی مهمی به حساب می آید.
این كارشناس اقتصادی پیشنهاد كرد با تولید صنایع مونتاژ در این مناطق می توان صادرات به كشورهای همسایه را افزایش داد.
ایران هفت منطقه آزاد تجاری - صنعتی دارد كه شامل كیش، قشم، چابهار، ارس، انزلی، اروند و ماكو است.

** فرجام سخن
یكی از خلاء های موجود برای توسعه همه جانبه همكاری های تجاری منطقه ای و جهانی و دستیابی به بازارهای جدید، ضعف دیپلماسی اقتصادی كشور بود.
در همین پیوند، مرداد سال گذشته عضو كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس شورای اسلامی، از برنامه وزارت امور خارجه برای تشكیل معاونت دیپلماسی اقتصادی اطلاع داد.
«مجتبی ذوالنوری» اظهار داشت: وزارت امور خارجه كشور به دنبال تغییر در ساختار درونی خود است؛ ازاین رو نیاز نیست در این زمینه اساسنامه ای تنظیم یا تغییراتی از بیرون در نظر گرفته شود.
در این چارچوب، بیست و هفتم بهمن ماه سال گذشته وزیر امورخارجه، معاونان جدید خویش را برپایه ساختار جدید معرفی نمود و «غلامرضا انصاری» عهده دار پست معاونت دیپلماسی اقتصادی شد.
انصاری در سفری كه اردیبهشت امسال به آبادان داشت، اعلام نمود توسعه روابط بازرگانی با كشورهای همسایه بخصوص عراق از اهداف اصلی این معاونت است.

گزارش از امیر خانزاده
اقتصام*6984*1961*


1397/03/17
21:27:07
5.0 / 5
5519
تگهای خبر: اقتصاد , بازار , بازرگانی , توسعه
این مطلب نیوباکس را پسندیدید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۱
نیو باکس
newbox.ir - تمامی حقوق نیو باكس محفوظ است

نیو باكس

بسته بندی و جعبه