صادرات كاشی ایرانی در تور تعرفه بالای گمركی پاكستان

صادرات كاشی ایرانی در تور تعرفه بالای گمركی پاكستان نیو باكس: اسلام آباد - بالا بودن تعرفه گمركی صادرات كاشی و سرامیك در اندازه بزرگ، توان صادراتی تولیدكنندگان ایرانی این عرصه صنعت كشور را برای صادرات به پاكستان گرفته است.


به گزارش نیو باكس به نقل از ایرنا كاشی و سرامیك بعد از قیر و نفت، دومین كالای صادراتی جمهوری اسلامی ایران به پاكستان است و صادرات این محصولات به این كشور همسایه فرصت مناسبی برای رونق تولید و افزایش توان صادراتی تولید كنندگان و صادر كنندگان كشورمان عنوان می گردد.
میزان مصرف كاشی و سرامیك سالانه پاكستان بر مبنای آمارها، 100میلیون مترمربع برآورد شده كه تنها 20 میلیون مترمربع از این میزان در پاكستان تولید شده و 80 میلیون مترمربع آن از كشورهای دیگر وارد می گردد.
شهر 20 میلیون نفری كراچی پاكستان و دیگر كلانشهرهای این كشور نظیر لاهور و پایتخت این كشور هم می تواند با بازاریابی مناسب و جلب سلیقه مشتریان بعنوان مقصد مناسب صادرایت كاشی و سرامیك ایران مطرح شود.
اما میزان صادرات كاشی، سرامیك و مصالح ساختمانی ایران به كشور همسایه خود یعنی پاكستان با عنایت به ظرفیت های موجود، افزایش نیافته است.

*** قیمت تمام شده محصول تولیدی در كشور بالاست
مدیر فروش شركت بازرگانی میكائیل یزد و مدیر پیشین بازرگانی مجتمع كاشی 'امین' یزد در گفت و گو با ایرنا با تشریح مشكلات صادرات كاشی به پاكستان می گوید: با عنایت به شرایط كنونی كشور، مشكلات صادراتی بیش از گذشته افزایش یافته و كار را برای صادرات محصولات به خارج از كشور سخت كرده است.
'مهدی رضایی' می افزاید: این روزها به علت بالا رفتن نرخ ارز، هزینه واردات مواد اولیه تولید كاشی هم به شدت بالا رفته به گونه ای كه با افزایش 15 تا 18 درصدی قیمت مواد اولیه مواجه شده ایم كه به صورت طبیعی تاثیر مستقیم بر قیمت صادرات گذاشته است.
وی مشكلات رانندگان و اعتصاب اخیر كامیونداران را هم عاملی بر افزایش قیمت نهایی كالا و افزایش 30 درصدی كرایه حمل و نقل عنوان نمود.
این فعال اقتصادی اظهار داشت: رفع نشدن مشكل استفاده از حساب LC هم سبب شده كه تبادل پول بین كشور مقصد را غیر ممكن كند.
اعتبار اسنادی LCتعهدی از بانك است كه به خریدار و فروشنده داده می گردد.
بر این اساس بانك متعهد می گردد كه میزان پرداختی خریدار به فروشنده بموقع و با مبلغ صحیح به دست فروشنده خواهد رسید.هرگاه كه خریدار قادر به پرداخت مبلغ خرید نباشد، بانك موظف است باقیمانده یا تمام مبلغ خرید را بپردازد.اعتبارات اسنادی اغلب در معاملات بین المللی به منظور اطمینان از دریافت مبالغ پرداختی مورد استفاده قرار می گیر
رضایی خاطرنشان كرد: هم اكنون صادركنندگان از شیوه هایی برای صادرات بهره می برند بعنوان مثال، حواله ارز از جانب خریدار به حساب تامین كننده مواد اولیه در خارج از كشور برای تسویه بدهی كارخانه صادر شده و حضور فیزیكی در ایران و خرید نقدی كالا از جانب واسطه انجام می گیرد كه این نورد هم باعت افزایش قیمت تمام شده محصول می گردد.
مدیر فروش شركت بازرگانی میكائیل یزد و مدیر پیشین بازرگانی مجتمع كاشی 'امین' یزد اظهار داشت: با عنایت به این مشكلات، تولید كنندگان در پایین آوردن قیمت محصول به علت پایین آوردن كیفیت می كنند كه این شیوه هم سبب شده تا نام محصول ایرانی در كشور های همسایه بخصوص پاكستان و عراق بعنوان محصول بی كیفیت به مصرف كننده معرفی شود.

*** ضرورت افزایش بازاریاب در كشور مقصد
رئیس انجمن كاشی و سرامیك یزد هم اظهار داشت: در كشوری مثل پاكستان كه بازار هدف خوبی برای محصولات كشور است، تركیه حدود 26 نفر بازاریاب و متخصص این امر را دارد؛ و این در شرایطی است كه جمهوری اسلامی ایران تنها یك نفر را برای این مهم و پیگیری امور مربوطه به كارگیری كرده است.
نصرالله شریف فرد ادامه داد: عوارض گمركی كه در بعضی كشورها از صادركنندگان ایرانی دریافت می شود، زیاد است و این موضوع، توان صادرات را از تولیدكنندگان كاشی و سرامیك گرفته است كه باید، مسئولان دستگاه ها نظیر وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت اقتصاد و دارایی و وزارت امور خارجه در این مورد كنند.

***تعرفه صادرات كاشی و سرامیك ایرانی در اندازه بزرگ بالاست
مدیر اجرایی انجمن صنفی تولیدكنندگان كاشی و سرامیك كشور هم در گفت و گو با ایرنا، با تبیین توانمندی های صادرات كاشی و سرامیك از ایران به پاكستان و تشریح مشكلات پش روی صادرات این محصولات اظهار داشت: میزان صادرات كاشی و سرامیك به پاكستان در سال 1396 حدود 16 میلیون متر مربع و به ارزش 42 میلیون دلار بود كه این میزان در مقایسه با سال 1395 از نظر وزنی حدود 78 درصد و از نظر ارزش 41 درصد افزایش را نشان داده است.
'بهنام عزیززاده' اضافه كرد: با عنایت به بازار بزرگ پاكستان كه بیش از 100 میلیون متر مربع واردات كاشی و سرامیك دارد، با وجود مزیت های ایران در صادرات به پاكستان، عواملی هم پیش روی صادرات به پاكستان وجود دارد.
وی، وضع تعرفه بالای واردات كاشی و سرامیك در اندازه بزرگ به پاكستان از جانب دولت ایالتی سند و نبود برخی زیرساخت ها نظیر امكان نقل و انتقال وجه حاصل از صادرات با استفاده از ارتباط بانكی به داخل كشور را از مهم ترین مشكلات فعالان این بخش در صادرات محصول به پاكستان عنوان نمود.
عزیز زاده خاطرنشان كرد: تعرفه صادرات كاشی و سرامیك در اندازه بزرگ كه از ابتدای سال 1396 افزایش یافته بود، كماكان ادامه دارد و این مشكل به رغم درخواست انجمن از سركنسول ایران در كراچی برای پیگیری و حل موضوع، لاینحل باقی مانده است.
این فعال اقتصادی و صادركننده كاشی و سرامیك ایران به پاكستان اظهار داشت: بر مبنای قانون گمرك پاكستان، هر اندازه سایز كاشی بزرگتر باشد، تعرفه ورود آن به پاكستان هم بیشتر است و با عنایت به اینكه گرایش مصرف كنندگان به استفاده از اندازه بزرگ بیشتر شده است، بنابراین این مورد از موانع توسعه صادرات كاشی و سرامیك به كشور پاكستان است.
مدیر اجرایی انجمن صنفی تولیدكنندگان كاشی و سرامیك كشور در مورد نبود قابلیت نقل و انتقال وجه حاصل از صادرات با استفاده از ارتباط بانكی به داخل كشور هم اظهار داشت: با وجود اینكه سال قبل دولت پاكستان قول داده بود كه با استفاده از فعال كردن شعبه حبیب بانك در ایران، نقل و انتقال ارز با استفاده از شبكه بانكی انجام گیرد و ارز حاصل از صادرات به حساب صادركنندگان ایرانی واریز شود، به علت ترس از تحریم های بانكی آمریكا این مهم محقق نشد و صادرات به پاكستان كماكان با مشكل عدم ارتباط بانكی و عدم نقل و انتقال وجه حاصل از صادرات به صادركنندگان انجام می گیرد.

***كاهش تعرفه های گمركی بر كالاهای صادراتی ایران را خواستاریم
رئیس انجمن سازندگان و آبادگران پاكستان هم با تشریح اهمیت گسترش روابط تجاری پاكستان و ایران از دولت كشورش خواست تعرفه های گمركی بر كالاهای ایران را كم كند.
'عارف یوسف جیوا' در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در كراچی پاكستان با اشاره به اینكه كالاهای ایران از كیفیت خوبی برخوردار است، اظهار داشت: بعنوان مثال، سرامیك و كاشی های ایرانی به علت برخورداری از استانداردهای جهانی درمیان مردم پاكستان محبوبیت فراوان دارد.
وی افزود: كاشی و سرامیك ساخت كارخانه های ایران در بازارهای پاكستان از جایگاه مناسبی برخوردار می باشد و رایزن بازرگانی ایران در پاكستان هم با تولیدكنندگان كاشی و سرامیك ایران از اداره كل انجمن سازندگان و توسعه دهندگان پاكستان بازدید كرده و درمورد نحوه واردات سرامیك به پاكستان به تبادل نظر پرداختیم.
رئیس انجمن سازندگان و آبادگران پاكستان با بیان بالا بودن تعرفه های گمركی پاكستان برای واردات كاشی و سرامیك از ایران اظهار داشت: تاجران پاكستان ترجیح می دهند به جای خرید این كالا از كشورهای اروپایی آن را از كشور همسایه ایران تهیه كنند.
یوسف جیوا علاقه مردم پاكستان به فرهنگ و تمدن ایران را خاطرنشان كرد و اظهار داشت: وجود چنین اشتراكات غنی بین دو كشور عامل اصلی برای فروش كالاهای باكیفیت ایرانی در بازارهای پاكستانی است و تاجران پاكستان در صورت رفع موانع بانكی و مالیاتی از این ظرفیت ها می توانند به نحو احسن استفاده كنند.
وی اظهار داشت: مقرر است بزودی در نشست مشتركی با مسئولان وزارت تجارت و بازرگانی پاكستان با حضور مسئولان ایرانی، نحوه گسترش روابط تجاری بین دو كشور مورد بحث و تبادل نظر قرار گیرد.
'احمد محمدی' سركنسول جمهوری اسلامی ایران در كراچی پاكستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مشتریان پاكستانی از خریداران عمده كاشی و سرامیك ایران هستند و این محصولات در این كشور بازار خوبی دارد.
وی از پاكستان و شهر كراچی قلب اقتصادی پاكستان بعنوان مقصد مناسبی برای صادرات محصولات ایرانی نام برد و اضافه كرد: اگر تولیدكنندگان ایرانی به بازار بیش از 200 میلیون نفری پاكستان نیم نگاهی داشته باشند، می توانند سود مناسبی از این بازار در زمینه صادرات كالا داشته باشند.
وی با بیان افزایش میزان صادرات كاشی و سرامیك ایران به پاكستان طی سال گذشته، تبادل هیات های اقتصادی بین دو كشور را از اقدامات سركنسولگری ایران در كراچی در زمینه معرفی بازار این كشور به تولیدكنندگان ایرانی بیان كرد و اضافه كرد: سال قبل (96) بیش از هشت میلیون متر مربع كاشی و سرامیك به پاكستان صادر شد.
این دیپلمات ایرانی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینكه بازار پاكستان به خصوص ایالت سند، مقصدی قابل توجه برای صادركنندگان كالاهای ساختمانی است، از تولیدكنندگان ایرانی برای حضور در این بازار و صاردات كالاهای با كیفیت خود دعوت كرد.
محمدی در بخش با تشریح دلایل رونق نگرفتن بازار پاكستان برای صادركنندگان ایرانی، اضافه كرد: وجود دیدگاه سنتی به بازار پاكستان، برخی تحریم های بانكی و نشناختن بازار از جانب صادركننده ایرانی از این دلایل است.
محمدی در مورد پیگیری رفع مشكلات موانع صادراتی كاشی و سرامیك تولیدكنندگان ایرانی به پاكستان هم قول مساعد داد.
وی خاطرنشان كرد: در مقطعی از زمان از بازار كالایی پاكستان غافل شدیم و این بازار از جانب دیگر كشورها تغذیه شد، ولی واقعیت امر این است كه جمعیت207 میلیونی پاكستان و جمعیت بیش از 20 میلیون نفری شهر كراچی بازار خوبی برای صادرات همه كالاهای ایرانی است.
سركنسول جمهوری اسلامی ایران در كراچی پاكستان از مواد غذایی و خوراكی، محصولات لبنی، شیرنی و شكلات و محصولات ساختمانی بعنوان محصولات ایرانی مشتری پسند در بازار پاكستان نام برد و اظهار داشت: تولید كنندگان و صادركنندگان كالاهای ایرانی به علت دارا بودن مزیت های هم مرزی دو كشور می توانند از این بازار به نحو مطلوب استفاده كنند.
گزارش از: سیدبهادر حسینی
آساق**6125**1663 **


1397/03/27
19:30:52
5.0 / 5
55
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۳
نیو باکس
newbox.ir - تمامی حقوق نیو باكس محفوظ است

نیو باكس

بسته بندی و جعبه