حاشیه ای بر خریدهای عمده مردم در بازار؛

خرید می كنم، پس هستم

خرید می كنم، پس هستم نیو باكس: تهرانپلاس- این یك یادداشت اقتصادی نیست؛ رویكرد اصلی مان در اینجا همدلی با مردمی است كه احساس می كنند اگر امروز كالایی را نخرند، در آینده باید بهای گزافی برای به دست آوردن آن بپردازند.


این روزها موجی از نگرانی در بازار وجود دارد كه همه مردم را دلواپس آینده خود كرده است. در این شرایط، هر كس كه می تواند، به شكلی به دنبال افزایش نگرانی مردم است. خبری عجیب برای تشویش اذهان عمومی می سازد یا گزاره های خبری را به بدترین شكل ممكن تفسیر و تأویل می كند. در این شرایط، ساده ترین راهكار كنشگران عمومی، تمسخر دولت و ساده ترین راهكار دولتی ها، توجیه اشتباهات مكرر است.
اخبار و اطلاعاتی كه روزانه با استفاده از رسانه های داخلی و برخی «فیك نیوزها» به مردم می رسد، سبب واكنش های مردمی در بازار است. وقتی در یك رسانه به دروغ اعلام می گردد یك كالا در حال تمام شدن است و در آینده با قیمت بالاتری به فروش می رسد، ذهن ها تحریك خواهد شد. ساده ترین و ابتدایی ترین راهكاری كه در چنین مواقعی به ذهن مردم می رسد، خرید بیش از اندازه نیاز برای جلوگیری از ضرر و زیان مالی است.
در همین رابطه، بد نیست برخی اتفاقات ماه های اخیر در مورد كالاهای مختلف را بررسی نماییم تا مشخص شود چه عواملی باعث انحراف اذهان و تولید تورم شده است.

**بازار خرید ارز و سكه
تحلیل منطقی و دقیق این بازار، بسیار پیچیده شده است. حتی اقتصاددانان و فعالان اقتصادی هم به دقت نمی توانند تحولات این بازار را تحلیل كنند. بیش و قبل از هر چیز، دلیل اقبال عمومی به خرید از این بازار، جلوگیری از كاهش ارزش سرمایه های شخصی است. ممنوعیت خرید و فروش ارز، قیمت گذاری بی اساس در بازار سكه و افزایش روزانه قیمت در این بازار، اشتیاق عمومی به این بازار را افزایش داده است.

**بازار خودرو
بازار خودرو به علت اختلاف قیمت میان فروش كارخانه و بازار همیشه جذابیت هایی به همراه دارد. نقش دلال ها در این بازار از هر نهاد و مسئولی بیشتر است. به علت زمان بر بودن خرید و فروش خودرو، این بازار دیرتر دچار نوسان شد و افرادی كه نتوانستند به علت محدودیت های تولید شده، سكه و ارز بخرند به این بازار وارد شدند. هم اكنون اختلاف قیمت كارخانه و بازار به حدی است كه هرگونه عرضه از جانب خودروسازان با اقبال عمومی همراه می گردد. فردی كه تمام سرمایه اش به اندازه خرید یك ماشین بوده، لاجرم تنها كاری كه به ذهنش می رسد خرید خودرو است.

**خانه و زمین
امسال پس از ركود چند ساله در این بازار، افزایش قیمت، جذابیت خرید خانه و زمین را افزایش داد. تا آنجا كه برخی افرادی كه پول هایشان را در بانك مسكن به امید دریافت وام، سرمایه گزاری نموده بودند با ضرر مالی مواجه گشتند و دیگرانی كه اندكی پول برای خرید خانه پس انداز كرده بودند، به سرعت خانه خریدند تا سرمایه زندگی را از دست ندهند. البته متأسفانه دلالان مسكن از این فضا استفاده كردند و با قیمت های غیرواقعی، واحدهای آپارتمانی خویش را به مشتریان فروختند. نكته مهم در این بین آن است كه با وجود نظر برخی كارشناسان در خصوص حبابی بودن این بازار، اما افزایش قیمت مسكن در ماه های اخیر را می توان تأثیر تورم چند ساله دانست.

**مایحتاج خانگی
مهم ترین بازار در رابطه با معیشت شهروندان این بازار است. كوچك ترین تغییر در این بازار و نوسانات قیمت می تواند زندگی اقشار كم درآمد را با بحران مواجه كند. آخرین بحران این حوزه پوشك كودك بود كه به واسطه شایعات، مردم بیش از اندازه نیاز خرید كردند تا مدت ها از خرید پوشك بی نیاز شوند. میوه و تره بار، گوشت سفید و قرمز، لبنیات و... هم در چند وقت اخیر بیش از اندازه گران شده است.

**لوازم الكترونیكی و ارتباطی
لوازم الكترونیك و ارتباطی از نخستین بازارهایی بود كه به علت وارداتی بودن و ارتباط مستقیم با نرخ دلار، گرانی ها را تجربه نمود. علاوه بر گران شدن اقلام در این بازار، اكنون خرید یك گوشی تلفن همراه هم با مشكلات فراوانی همراه شده است. گوشیهایی كه قبل از این، توان خرید آن با قیمت مناسب وجود داشت، اكنون بیش از یك میلیون تومان قیمت دارند و امكان خرید گوشیهای هوشمند از دسترس خیلی از مردم خارج شده است. لوازم خانگی هم چنین وضعیتی را تجربه می كنند و ادامه روند فعلی، خرید این اقلام را برای بسیاری تبدیل به آرزو خواهد نمود.

**سیگار
هرچند پرداختن به مقوله قیمت سیگار مورد توجه نیست و افزایش و كاهش قیمت آن ها جایی در رسانه ها ندارد، اما اختلاف قیمت فروش سیگار با قیمت درج شده روی بسته، سؤال اصلی مصرف كنندگان دخانیات در ایران است. دلال های این بازار با خیال آسوده و به دور از نظارت قانونی، بیش از هر بازار دیگری بدون دغدغه و نگرانی سودجویی كرده و مبالغ گزافی بابت سیگار دریافت می كنند.

**نگاه مردم و راهكار عمومی
باوجود اینكه برخی تحلیلگران اقتصادی و مدیران دولتی خریدهای مردم را عامل تورم می دانند، بیش و قبل از هر چیز باید نگاهی همدلانه با مردمی كه مبادرت به چنین خریدهایی می كنند داشت. از هر سو اخبار در رابطه با بحران اقتصادی و تحریم ها، نگرانی عمومی را افزون كرده است و آنچه بیش از هر چیز به ذهن متبادر می گردد نشانه های ورشكستگی و فقر است. در این میان، مردم برای آن كه اندك سرمایه خویش را حفظ كنند مبادرت به خرید می كنند. در شرایطی كه اعتماد عمومی به مدیریت اقتصادی كاهش پیدا كرده، از نگاه اغلب افراد جامعه، عاقلانه ترین راهكار این است كه برای نجات زندگی شخصی برنامه ریزی نماییم و خویش را از فرو رفتن در بحران وارهانیم. مقصر اصلی در آشفتگی بازار هم كسانی هستند كه از وضع موجود سوءاستفاده كرده و تورم در بازار بوجود آورده اند.

در این شرایط، ساده ترین چاره ای كه به ذهن می رسد، تولید شفافیت مالی در بازار و همینطور افزایش امكان دسترسی به كالاهای اساسی برای شهروندان است. شرایطی كه برخی، از آن با عنوان جنگ اقتصادی نام می برند، نیازمند نوعی از برنامه ریزی است كه متناسب با بحران باشد. زمانی كه قیمت ها هر روز اضافه می گردد باید قدرت خرید مردم هم افزوده شود تا با مشكلات مالی مواجه نشوند در غیر این صورت، باید منتظر فقیرتر شدن اقشار ضعیف باشیم.

یادداشت از مهدی نجفی خواه
*اداره كل اخبار چندرسانه ای* ایرناپلاس**


1397/06/17
19:03:21
5.0 / 5
399
تگهای خبر: اقتصاد , بازار , بانك , تورم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۳
نیو باکس
newbox.ir - تمامی حقوق نیو باكس محفوظ است

نیو باكس

بسته بندی و جعبه