اقتصاد، نیازمند بازوی قدرتمند دیپلماسی- حسین پیرموذن

اقتصاد، نیازمند بازوی قدرتمند دیپلماسی- حسین پیرموذن نیو باكس: تهران- ایرنا- اقتصاد كشور در شرایط كنونی، با درهم تنیدگی خاص با سیاست های داخلی و خارجی روبروست.


فرصت های فراهم شده ناشی از توافق برجام توانسته است بسترهای گسترده ای از تعاملات سیاسی، اقتصادی را برای كشورمان فراهم آورد.
پس استفاده از فرصت های فراهم آمده، شرط عقل و خردورزی است و این همان اتخاذ دیپلماسی اقتصادی در فرآیند اعمال سیاست های خارجی است.
متاسفانه روند سیاست گذاری ها و سیاست ورزی های سال های دور و نزدیك نشان داده است هیچ گاه روابط كشورمان با سایر كشورها بر مبنای رویكردهای اقتصادی و با لحاظ منافع اقتصادی، همراه نبوده است. ازاین رو شرط خردورزی در گسترش روابط با سایر كشورها ایجاب می كند در شرایط فعلی، فعال سازی دیپلماسی اقتصادی بعنوان رویكرد غالب در دستور كار قرار گیرد.
بنابراین در شرایط فعلی، با عنایت به اینكه امر صادرات و توسعه آن از مهم ترین ابزارهای ارزآوری و ارتقای سطح تولیدات كیفی كشور تلقی می شود، شایسته است این مورد كه دربرگیرنده دیپلماسی فعال اقتصادی در عرصه سیاست خارجی است، بعنوان راهبرد اصلی دولت تدبیر و امید واقع شود؛ معاون اول ریاست جمهوری هم در روز ملی صادرات اعلام نمود كه دیپلماسی اقتصادی جزو مهم ترین و اساسی ترین سیاست های مدنظر این دولت می باشد.
به نظر می رسد چنانچه این دیپلماسی جزو اولویت های دولت باشد، لازم است تشكیلات مرتبط و متناسب با آن هم در دولت بویژه وزارت امورخارجه شكل گیرد.

**لزوم تدوین سند دیپلماسی اقتصادی
یكی از اهداف اولویت دار و رویكردهای اساسی وزارت امور خارجه هم باید مبتنی بر وظیفه بسترسازی، هموارسازی، تسهیل كنندگی و روان سازی روابط اقتصادی- تجاری از كانال روابط سیاسی و دیپلماتیك باشد.
این رویكرد در عمل و راهبرد در عرصه سیاست گذاری، پیش از همه اقدامات نیازمند تدوین سندی است كه بعنوان یك منشور، نصب العین همه زیرمجموعه های وزارت امور خارجه قرار گیرد.
اغلب تحصیلكردگان و نخبگان و فعالان اقتصادی و سیاسی مطلعند كه در عرصه های تخصصی همچون صنعت، معدن، آب، انرژی و.... كشورمان دارای سند توسعه است. این سند در واقع دربردارنده راهبردها، راهكارها و چشم اندازهاست و به شكلی راهنمای عمل كارگزاران و كارشناسان و مدیران در حوزه های تخصصی است.
بنابراین در رابطه با مبحث صادرات و توسعه پایدار آن هم نیازمند تدوین سند دیپلماسی اقتصادی هستیم تا فارغ از دولت ها و تغییر ناشی از انتخابات، مجموعه حاكم بر سیاست خارجی كشور، ملزم به رعایت مفاد سند دیپلماسی اقتصادی كشور باشد و در هر زمان و در هر مكان رویكرد اقتصادی و حفظ منافع اقتصادی كشور را بعنوان امری مرجح بپذیرد، ایمان داشته باشد و عمل كند.
از طرفی با تدوین و اجرای این سند می توان به مفاد ماده 9 قانون بهبود مستمر محیط كسب وكار هم كه از سال 1390 مصوب شده و تا اجرایی شدن مفاد قانون و تبصره های آن و تدوین و ابلاغ آیین نامه های اجرایی چندین سال معطلی و تاخیر روا داشته شده است جامه عمل پوشاند.
ماده 9 قانون بهبود مستمر محیط كسب وكار اشعار می دارد: وزارت امورخارجه موظف است ظرفیت های روابط خارجی و نمایندگی های سیاسی كشور در خارج را در خدمت تولیدكنندگان داخلی و سرمایه گذاران در ایران و بویژه صادركنندگان كالاها و خدمات قرار دهد.
بدیهی است برجسته ترین ظرفیت در روابط خارجی و نمایندگی های سیاسی كشور در خارج در عرصه اتخاذ دیپلماسی اقتصادی واقع بینانه بروز و ظهور می كند كه لازمه آن تدوین سندی است كه بتواند به طور واقع بینانه و بلندمدت، راهبردها، راهكارها، چشم انداز بلندمدت و اقدامات اولویت دار وزارت امورخارجه را در همراهی با سایر وزارتخانه های اقتصادی همچون وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت جهادكشاورزی، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، سازمان برنامه و بودجه و بانك مركزی، شفاف سازی كند.
البته همچون الزامات اجرای مفاد سند دیپلماسی اقتصادی كشور، انتخاب مجموعه ای از رایزنان حرفه ای بازرگانی و اقتصادی كشور در سایر كشورهاست.
چندین سال است اتاق بازرگانی صنایع، معادن و كشاورزی ایران تلاش می كند این مورد را در نظام تصمیم گیری كشور جا بیندازد كه انتخاب رایزنان، امری حرفه ای است و نمی توان از مجموعه كارمندان وزارت خارجه یا سازمان توسعه تجارت به این مهم دست یافت.
نظر اتاق ایران این بوده كه قادر است در انتخاب و معرفی رایزنان حرفه ای و كاربلد اقدام كند.
نمی توان از رایزنان حرفه ای هم این انتظار را داشت كه در همه عرصه ها دارای تخصص و مهارت ویژه باشند؛ ازاین رو كمك گرفتن از مشاوران حرفه ای و محلی در كشورهای محل ماموریت رایزنان، از راهكارهای واقع بینانه ای است كه توسط برخی كشورها به امری رایج تبدیل گشته است.
به طور اطمینان با اتخاذ چنین راهكاری می توان راهبرد توسعه صادرات را با بازاریابی محصولات تولیدی و خدمات كیفی رقابت پذیر كشورمان در كشورهای هدف صادراتی قدرت و قوت بخشید.
..........................................................
* عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی ایران


1396/10/04
23:58:17
5.0 / 5
5382
تگهای خبر: اقتصاد , بازرگانی , تجارت , توسعه
این مطلب نیوباکس را پسندیدید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۳
نیو باکس
newbox.ir - تمامی حقوق نیو باكس محفوظ است

نیو باكس

بسته بندی و جعبه