در گفتگو با مهر عنوان شد:

فرآیند ترانزیت بدون نیاز به ثبت سفارش امكان پذیر شد

فرآیند ترانزیت بدون نیاز به ثبت سفارش امكان پذیر شد نیو باكس: یك مقام مسئول در وزارت صمت اظهار داشت: به پیشنهاد وزارت صنعت و توافق با گمرك، فرآیند ترانزیت داخلی بدون نیاز به دریافت ثبت سفارش، امكان پذیر است.



آنوش رهام در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به لزوم بهره گیری از فرصت های ترانزیت در شرایط كنونی تجارت ایران با دنیا بر اساس تحریم اظهار داشت: باوجود شرایط تحریم پیش روی اقتصاد و تجارت ایران، حجم بارهای ترانزیتی كم شده است كه عموما دلیل آن، مقرراتی و بروكراسی حوزه تجارت است كه همچون مشكلات عمده این حوزه به شمار می روند؛ ضمن اینكه هزینه مبادله بالا رفته و به علت افزایش قیمت دلار، هزینه های مترتب بر حمل و نقل كالا هم افزایش یافته است. این مقام مسئول در وزارت صنعت، معدن و تجارت اضافه كرد: در چنین فضایی، ایران می تواند با تاكید بر پتانسیل ترانزیتی خود برای تامین كالاهای مورد نیاز كشورهای همسایه خود وارد عمل شده و بر روی حمل بار ترانزیتی بعنوان یك محور ارزآور و اشتغال زا، تسهیل بیشتری را صورت دهد؛ به خصوص اینكه بنادر داخلی ایران كه در شرایط تحریم تحت فشار قرار گرفته اند، با رونق ترانزیت داخلی هم قابلیت تقویت دارند؛ به نحوی كه كالاهای مانده در گمركات، به سرعت از بنادر به سمت مناطق ویژه و شهرك های صنعتی حمل شوند تا تولید رونق گیرد.
وی با تاكید بر لزوم توجه بر حل مشكلات پیش روی حمل بارهای ترانزیتی خاطرنشان كرد: مبحث ثبت سفارش برای شركتهای ترانزیت داخلی مشكلاتی را تولید كرده؛ اما حالا به پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان توسعه تجارت و بر اساس توافقی كه میان گمرك و وزارت صنعت صورت گرفته، مقرر شده تا فرآیند ترانزیت داخلی بدون نیاز به ثبت سفارش امكان پذیر باشد. این توافق صورت گرفته و بزودی ابلاغ می گردد.
دبیر شورای اطلاع رسانی وزارت صنعت، معدن و تجارت اضافه كرد: این مورد می تواند به كاهش بروكراسی تجارت خارجی كمك كرده و شرایط را برای تمركز هر چه بیشتر ایران بر روی حمل بار ترانزیتی و درآمدزایی ارزی بر اساس آن مهیا نماید. این در شرایطی است كه دریافت ثبت سفارش، نیازمند طی مراحل تخصیص ارز و ثبت گواهی آماری در بانكها است كه خود سبب می گردد كه كار حمل و نقل بار، حداقل به مدت یك ماه معطل بمانند تا مراحل ثبت سفارش انجام شود؛ ازاین رو برداشتن ثبت سفارش برای ترانزیت داخلی می تواند بسیار راهگشا باشد.
رهام افزود: ترانزیت بعنوان یك حلقه مفقوده مهم در تجارت خارجی ایران، بعنوان یك ارزآور مطرح است و در واقع، یك خدمت شبه صادراتی به حساب می آید كه می تواند ارزآور باشد؛ بخصوص ترانزیت خارجی به بازارهایی همچون ازبكستان و سی آی اس هم فرصت خوبی برای ایران به شمار می رود؛ چراكه برخی كشورها با برخی كشورهای دیگر رابطه مناسبی ندارند و ازاین رو ایران می تواند بعنوان یك واسط، وارد عمل شده و نیازهای آنها را تزانزیت كند.
وی اضافه كرد: الان ازبكستان هزینه ترانزیت را بالا برده و ۵۰۰ دلار برای هر بار ترانزیتی، عوارض را بالا برده است كه رقم آن به ۱۸۰۰ دلار رسیده است؛ بر این اساس میانگین هزینه حمل یك كامیون ترانزیت ۳۰۰۰ دلار می شود؛ در حالیكه بندر گوادر این فرصت را دارد كه با تسهیل شرایط ترانزیتی، می تواند ارزآوری كند؛ ولی مسئولان هنوز این لزوم را درك نكرده اند كه ترانزیت بعنوان یك بازوی ارزآوری در كشور مطرح باشد؛ به خصوص اینكه شرایط جغرافیایی ایران كمك می نماید تا به یك حلقه ترانزیت در منطقه تبدیل شویم.
این مقام مسئول در وزارت صنعت، معدن و تجارت تصریح كرد: امارات و مشخصا بندر دوبی، درآمدهای نفتی سرشاری ندارد؛ ولی با استفاده از ترانزیت، ترانشیب و بنادر اصلی خود درآمد هنگفتی را كسب كرده است؛ ازاین رو در شرایط فعلی هم چابهار كه از تحریم ها مستثنی شده است؛ می تواند نقش آفرینی نماید؛ ضمن اینكه هند از چابهار بعنوان یك بندر رابط برای ورود به بازارهای منطقه استفاده می كند؛ پس ایران هم باید بتواند بهتر از همه، از این شرایط ترانزیتی در شرایط كنونی بهره گیرد.

1397/08/30
15:53:11
5.0 / 5
37
تگهای خبر: اقتصاد , بازار , بانك , تجارت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۳
نیو باکس
newbox.ir - تمامی حقوق نیو باكس محفوظ است

نیو باكس

بسته بندی و جعبه