كارشناسان مطرح كردند؛

خودروسازان ۱۸هزار میلیارد تومان زیان انباشته دارند

خودروسازان ۱۸هزار میلیارد تومان زیان انباشته دارند نیو باكس: سخنگوی كمیسیون صنایع مجلس اظهار داشت: صنعت خودروی كشور نیازمند یك مدیریت ویژه است اما تابحال چنین مدیریتی نبوده است


به گزارش نیو باكس به نقل از صداوسیما، سعید باستانی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری یكشنبه شب شبكه دو سیما با اشاره به اینكه راهبرد صنعت خودرو به مفهوم واقعی نداریم كه مدیر بخواهد بر اساس آن حركت نماید، اشاره كرد: صنعت خودرو، راهبرد ندارد. وی با اشاره به اینكه سهام داری در شركت های خودروسازی ما به مفهوم واقعی رعایت نمی گردد، اظهار داشت: دولت حدود ۱۴ و نیم درصد در­ایران خودرو و ۱۶ درصد در سایپا سهام دارد اما انتخاب مدیرعامل با دولت می باشد بدین سبب اساس مشكل خودروسازان از این جا آغاز میگردد. دولت باید به میزان سهام خود دخالت كند نه بیشتر از آن. باستانی با اشاره به اینكه سایت های خودروسازی كه در كشور طراحی و اجرا شده است­اصلاً صرفه اقتصادی ندارد، اظهار داشت: تكلیف ما با صنعت خودروسازی معین نمی باشد كه مونتاژ كاریم یا طراح و تولید كننده؟ حسن قره یی نماینده خودروسازان هم با حضور در این برنامه با اشاره به اینكه خودروسازی پیچیده ترین صنعت دنیاست اظهار داشت: خودروسازی شامل تعداد زیادی قطعه ساز و غیر قطعه ساز و زنجیره توزیع است و دو خودروساز بزرگ كشور در مجموعه حدود ۱۳۰۰ نمایندگی توزیع دارند و بیشتر از ۱۵۰۰ واحد تولیدی هم برای خودرو سازی كار می كنند. وی با اشاره به اینكه عوامل زیادی مانند قانون، دولت و سهولت كسب و كار بر روی صنعت خودروسازی اثرگذار می باشد، اضافه كرد: ایران در سهولت كسب و كار در جهان رتبه ۱۲۴ اما كره جنوبی، رتبه چهارم را دارد. قره یی افزود: به مدیران صنعت خودرو با عنایت به پیچیدگی های این صنعت از نمره ۱۰۰ بیشتر از ۷۵ نمره می دهم. وی با اشاره به اینكه باید قانون خودرو بازبینی شود، اظهار داشت: صنعت خودروی كشورمان برنامه و راهبرد دارد. مونتاژكاری صرفه اقتصادی ندارد ابوالفضل خلخالی استاد دانشگاه و كارشناس خودرو هم در ارتباط تصویری با این برنامه با اشاره به اینكه حدود ۲ هزار شركت با هم باید كار كنند تا محصولات خودرویی وارد بازار شوند، اظهار داشت: این ها شبكه ای را می سازند كه در مركز آن خودروساز قرار دارد اگر هر كدام از این شركت ها درست كار نكند نمی توانیم­خودروی مناسب را تولید نماییم. وی با اشاره به اینكه دانش فنی، فناوری و تجربه ها و توانمندی های خوبی داریم، اضافه كرد: متاسفانه در حلقه اصلی كه به خودروساز ختم میگردد ضعف مدیریتی داریم و مدیریت حرفه ای نبوده است. خلخالی با تاكید بر اینكه مدیر باید تحصیلات دانشگاهی مرتبط داشته باشد، اظهار داشت: در بخش های مختلف صنعت خودروسازی ما در بعضی موارد این گونه نیست حتی در یكی از شركت های خودروسازی، شخصی با لیسانس پرستاری مدیریت بخشی از آن شركت را بر عهده داشت. وی ادامه داد: در مدیریت ها خصوصاً در صنعت خودروسازی شایسته سالاری رعایت نمی گردد. خلخالی اظهار داشت: اهدافی برای سال ۱۴۰۴ درباره صنعت خودروسازی داشتیم اما محقق نشده است. در ۲۰ سال قبل در طرح های مختلف توسعه محصولات جدید این گونه به نظر می آید كه دستی پشت صحنه است كه می خواهد این مساله محقق نشود علت آن این است كه صنعت خودروسازی سودآور است. زیرساخت ها و دانش فنی خوبی در كشور در زمینه خودروسازی وجود دارد. وی ادامه داد: تنها حالتی كه خودروسازی می تواند اقتصادی باشد این است كه طراحی و توسعه محصولات بومی صورت گیرد و مونتاژ، صرفه اقتصادی ندارد. خلخالی با اشاره به اینكه مدیریت غلط خودروساز یكی از موانع سهولت كسب و كار است، افزود: یكی از بزرگترین موانع پیش روی قطعه سازان كشورمان، مدیریت غلط خودروسازی ماست. صنعت خودرو، سیاسی است امیرحسین كاكایی استاد دانشگاه و كارشناس خودرو باز در ارتباط تلفنی با این برنامه اظهار داشت: متاسفانه دو خودروساز بزرگ كشورمان خصولتی هستند و مدیریت خودروسازی كشورمان نمی تواند مبتنی بر علم مدیریت باشد بلكه باید مبتنی بر علم سیاست باشد برای اینكه سیاستمداران در این مساله دخالت می كنند. وی ادامه داد: هنوز نمی دانیم خودروساز ما باید مونتاژ كار خوبی باشد یا طراح خوبی و همه چیز را خودش طراحی كند؟ كاكایی افزود: دولت اجازه نمی دهد مدیرعامل شركت خودروساز آن گونه كه باید برنامه های علمی، مهندسی و مدیریتی خودرا اجرا نماید. كارشناس خودرو اظهار داشت: صنعت خودروسازی كشور در شرایط فعلی تحریم، در طراحی و تولید به روز مره گی گرفتار شده است. كاكایی در ادامه برنامه گفتگوی ویژه خبری اضافه كرد: اگر ترامپ رئیس جمهور امریكا برای ما مشكل احداث نكرده بود امسال مردم، ابتكارات خودروسازی كشورمان را حس می كردند. وی افزود: این صنعت در ۴ ماه گذشته به سبب سیاست غلط قیمت گذاری بیشتر از ۱۰ هزار میلیارد تومان زیان داده است. كاكایی با اشاره به اینكه ساختار صنعت خودروسازی مشكل دارد، اضافه كرد: دولت باید شركت های خودروسازی را خصوصی سازی كند و به كمك مجلس، قوانین خودرو را به روز كند و راهبرد ملی احداث و تكلیف صنعت خودرو سازی مشخص شود. زیان انباشته ۱۸ هزارمیلیارد تومان دو خودروساز سخنگوی كمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی هم در ادامه سخنان خود در این برنامه اظهار داشت: خودروسازان سالیانه ۵ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه تامین مالی دارند كه عدد بالایی است و یكی از خودروسازان ۸ هزار و یكی دیگر ۱۰ هزار میلیارد تومان زیان انباشته دارند. باستانی اضافه كرد: قرار بود پراید حدود ۸ سال قبل از رده بیرون رود چرا هنوز خارج نشده است؟ قره یی نماینده خودروسازان هم در ادامه این برنامه اظهار داشت: اگر دولت متناسب با تورم، قیمت ارز را واقعی كند حتماً بخشی از قطعاتی كه وارد كشور میگردد داخلی سازی می شوند. وی ادامه داد: در هیچ جای جهان، داخلی سازی، صدر در صد نیست. خلخالی كارشناس خودرو هم با اشاره به اینكه مدیریت غلط باعث شده است كه قطعه سازان لطمه بخورند، اظهار داشت: قابل قبول نیست كه خودروسازان ۱۵ هزار میلیارد تومان به قطعه سازان بدهكار باشند.

1397/11/01
14:26:54
5.0 / 5
146
تگهای خبر: اقتصاد , بازار , تورم , توسعه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۴
نیو باکس
newbox.ir - تمامی حقوق نیو باكس محفوظ است

نیو باكس

بسته بندی و جعبه