احتمال ورود مجدد شورای رقابت به قیمت گذاری خودرو

احتمال ورود مجدد شورای رقابت به قیمت گذاری خودرو نیو باكس: این روزها و در جریان آشفته بازار خودرو، ظاهراً رایزنی های برای ورود مجدد شورای رقابت بعنوان مرجع قیمت گذاری خودرو در حال انجام می باشد.



به گزارش نیو باكس به نقل از ایسنا، سال قبل بود كه بر طبق مصوبه هیأت هماهنگی سران سه قوا قرار بر این شد تا سازمان حمایت مصرف كنندگان و تولیدكنندگان بعنوان تنها مرجع كارشناسی قیمت در كشور تعیین شده و بر همین مبنا تمامی مراجع قانونگذاری و تعیین قیمت مكلف شدند نظرات كارشناسی آنرا مد نظر قرار دهند.

در همین راستا عملكرد شورای رقابت كه تا آن زمان مرجع تعیین فرمول و تعیین تغییرات قیمت خودرو های داخلی زیر ۴۵ میلیون تومان بود باز تحت شعاع قرار گرفت و قرار شد تا شورا فقط در قالب قیمت گذاری خوردهای داخلی و البته خودرو های كه در بازار آنها انحصاری شده عمل كرده و نظر خودرا به ستاد تنظیم بازار اعلام نماید ولی میزان افزایش و قیمت نهایی هر خودرو با مجوز این ستاد در سازمان حمایت مشخص و به خودروسازان ابلاغ شود.

اما این روزها كه بازار خودرو گرفتار آشفتگی بسیاری شده و تعیین قیمت ها بی ضابطه و خارج از چهارچوب مشخصی در حال انجام و بازار با افزایش شدید و گاهی غیرمنطقی مواجه می باشد، بحث ورود شورای رقابت به قیمت گذاری و نظارت بر آن مطرح است.

اینكه وضعیت شورای رقابت برای ورود به بازار خودرو چگونه خواهد، موضوعی است كه پرس جوی آن از بعضی از اعضای شورا با این توضیح همراه بود كه گرچه طی مصوبه، مرجع قیمت گذاری و ابلاغ خودرو، شورای رقابت نیست و به نهاد دیگری واگذار شده اما این شورا همچنان معتقد می باشد از پروسه قیمت گذاری كنار نرفته است.

این در حالی است كه گفته می شود شورا در حال نامه نگاری و رایزنی های با مراجع ذیربط برای بازگشت مجدد به بازار خودرو و ورود مستقیم به تعیین فرمول و قیمت گذاری خودرو است و اگر بار دیگر به این شرایط برگردد بطور حتم برای نظارت بر قیمت تمامی خودرو های داخلی و وارداتی كه بازار آنها انحصاری تشخیص داده شده ورود خواهدنمود.

در این رابطه باید گفت شورای رقابت از اوایل دهه ۹۰ بعنوان مرجع قیمت گذاری خوردهای داخلی انتخاب و در ابتدا تقریباً تعیین قیمت تمام محصولات خودروسازان را برعهده داشت اما به تدریج از حجم فعالیت آن برای قیمت گذاری كاسته شد و تنها به تعیین قیمت خودرو های داخلی بالای ۴۵ میلیون تومان كه بازار انحصاری داشتند محدود شد، به عبارتی می توان گفت شورای در قیمت گذاری خودورهای بالای ۴۵ میلیون تومان دخالتی نداشت.

این در حالی بود كه در زمان فعالیت شورای رقابت برای قیمت گذاری خودرو با اینكه تقریباً هیچ گاه رأی به كاهش قیمت خودرو ها نداد ولی بارها انتقاداتی از طرف خودروسازان و البته وزارت معدن صنعت تجارت (صمت) مطرح بود و حتی خودروسازان معتقدند بودند قیمت گذاری های شورای رقابت سبب سركوب بازار آنها شده است.

از سوی دیگر در سال های قبل وزارت صمت نظراتی برای حذف شورای رقابت از قیمت گذاری خودرو داشت و تاكید بر این بود كه بازار خودرو انحصاری نیست كه شورا به آن ورود كند با این وجود شورای رقابت معتقد بود كه بیشتر از ۹۰ درصد بازار در دست دو خودروساز است و این به معنای انحصار می تواند باشد و باید بر آن نظارت كند.

در مجموع با افزایش قیمت خودرو دیگر خودروی زیر ۴۵ میلیونی تومانی وجود نداشت كه شورای رقابت در قیمت گذاری آن دخالتی داشته باشد و در این حالت به صورت خودكار شورا حذف می شد با این وجود گفته های بعضی از اعضای شورا حكایت دارد كه ۴۵ میلیون تومان فقط یك ملاك بود و می تواند با عنایت به شرایط تغییر كند و گستره دخالت شورای رقابت در قیمت گذاری به نحوی دیگر تغییر كند.





منبع:

1398/02/13
13:27:26
5.0 / 5
48
تگهای خبر: بازار , تجارت , تولید , سازمان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۵
نیو باکس
newbox.ir - تمامی حقوق نیو باكس محفوظ است

نیو باكس

بسته بندی و جعبه