برقی كردن خودرو ها جدی شد

برقی كردن خودرو ها جدی شد به گزارش نیو باكس یكی از برنامه های وزارت نیرو در سال های اخیر برقی كردن خودرو های موجود در كشور عنوان شده كه اخیرا رنگ جدی تری به خود گرفته و به نظر می آید كه عزم دولت برای اجرای این طرح پر رنگ تر شده است.


به گزارش نیو باكس به نقل از ایسنا، بر مبنای برنامه ریزی انجام شده از جانب وزارت نیرو باید تا سال ۲۰۵۰ حدود ۷۰ درصد خودرو ها و موتورسیكلت ها برقی شوند كه البته با عنایت به اینكه موتورسیكلت ها چهار برابر خودرو های معمولی آلودگی ایجاد می كنند، برقی كردن این وسیله نقلیه در اولویت قرار دارد.
به طور كلی وزارت نیرو در حال فراهم كردن شرایطی است تا در زمان های غیر پیك با نصب تجهیزات مورد نیاز، خودرو های برقی را در مكان های مورد نظر شارژ كند. همینطور به دنبال ایجاد شرایط ارتباط مناسب تولید باتری و خودرو برقی در ایران است.
از سوی دیگر حالا در ایران حدود ۱۷ میلیون خودرو و ۱۳ میلیون موتورسیكلت وجود دارد كه عباس علی آبادی - مدیر عامل شركت مپنا - از ایجاد ساز و كاری برای برقی كردن این خودرو ها اطلاع داده و اعلام نموده كه در حال حاضر با دو خودروساز خصوصی برای برقی كردن ماشین های فعلی صحبت كرده ایم تا بتوان با تدابیری، خودرو های فعلی را دو موتوره كرد.
به گفته وی، بزودی در برج میلاد نخستین ایستگاه شارژ خودرو های برقی افتتاح می شود و این ایستگاه ها می توانند در كمتر از یك ربع تا ۲۰ دقیقه برای ۲۵۰ كیلومتر خودروی برقی را شارژ كنند.
علاوه بر این، اخیراً سید زمان حسینی - معاون هماهنگی انتقال شركت توانیر - با اشاره به اینكه با برنامه ریزی ها و اقدامات صورت گرفته هیچ مشكلی از جانب توانیر برای تأمین برق خودرو ها و موتورسیكلت های برقی وجود ندارد، اظهار كرده كه طبق سیاست دولت برای اجرای این طرح حالا در مجلس مذاكراتی در حال انجام می باشد تا بتوان هر سال تولید ۱۰ درصد موتور سیكلت های معمولی كاهش پیدا كند و به موتورسیكلت برقی تبدیل گردد كه در این شرایط ما برای تأمین برق هیچ مشكلی نداریم.
وی با اشاره به اینكه هر یك موتورسیكلت به اندازه چهار خودروی معمولی در محیط آلودگی ایجاد می كند، اعتقاد دارد اساساً سیاست توسعه موتور و خودرو برقی می تواند در كاهش آلودگی ها مؤثر باشد.
هفته گذشته هم سمیناری تحت عنوان بررسی چالش های توسعه خودرو های برقی در ایران برگزار گردید كه در آن سید محسن مرجان مهر - معاون فناوری پژوهشگاه نیرو - ضمن تشریح پژوهش ها و اقدامات انجام شده در پژوهشگاه نیرو در جهت توسعه خودورهای برقی، از همكاری این پژوهشگاه با شركت تاكسیرانی در مورد راه اندازی چند نمونه پایلوت و نصب ایستگاه های شارژ در شهر تهران اطلاع داد.
وی با اشاره به اینكه در پژوهشگاه نیرو رویكرد بومی سازی استفاده از فناوری در كشور را در دستور كار داریم كه پارامترهای مختلفی هم برای آن در نظر گرفته ایم، ابراز كرد كه پژوهشگاه استفاده از فناوری خودرو برقی و هیبرید را دنبال می كند و بحث زیرساخت ها و تأمین برق هم موردنظر پژوهشگاه نیرو است.
همچنین اسكویی - رئیس مركز توسعه فناوری خودرو های برقی پژوهشگاه نیرو - به فرهنگ سازی در زمینه استفاده از خودرو های برقی، انجام آزمون های میدانی برای تاكسی های برقی وارداتی و تولید داخل، تأمین توان الكتریكی ایستگاه های شارژ مورد نیاز و ایستگاه های شارژ سریع و تعیین تعرفه فروش برق و راهكارهای بهره برداری بعنوان موارد پیش روی توسعه خودرو های برقی اشاره نمود.
وی به تأمین ایستگاه های شارژ، تعامل با شركت های خصوصی و دانش بنیان جهت تأمین خودرو، آماده سازی یك نمونه ایستگاه شارژكن در مركز خودرو برقی پژوهشگاه نیرو، مذاكره با شركت توزیع برق تهران در مورد دریافت مجوز شارژ و تعیین تعرفه در ایستگاه های شارژ و… بعنوان اقدامات انجام شده از جانب پژوهشگاه نیرو و وزارت نیرو به منظور توسعه خودرو های برقی اشاره نمود و از تعیین ۹ مسیر كاندید برای پایلوت تاكسی برق و چند پایانه و بررسی میدانی و نقشه برداری و ارزیابی فنی و مسیر و اعلام مسیر انتخابی و تعامل با شهرداری و دریافت تأیید اولیه اطلاع داد.
همچنین فرنیا - مدیر پروژه خودرو برقی در سایپا - اعلام نمود كه در زمینه خودرو برقی دو طرح پایلوت پنج ساله عرضه شده و ظرفیت تولید ۲۵ تا ۳۰ هزار دستگاه خودرو برقی در ۹ سال وجود دارد كه با همكاری وزارت نیرو و صنعت امید است محقق شود.
وی با اشاره به مشوق های توسعه خودرو برقی اظهار داشت: در مورد بحث عوارض و ارزش افزوده، مصوبه وجود دارد. همینطور یك سری زیرساخت ها در حوزه برنامه ریزی و طرح فهام است كه بسیار هوشمندانه به این مورد پرداخته شده كه چگونه شارژ را مدیریت نماییم تا حداقل هزینه و تغییرات را در زیرساخت داشته باشیم و همینطور سرمایه گذاری صبا باتری در بحث تولید باتری های لیتیومی همچون این موارد است.
گفتنی است، در بعضی از كشورها كارخانه ها ملزم شده اند حدود ۲۰ درصد از تولید سالانه خویش را به تولید خودرو های برقی اختصاص دهند كه این مسأله سبب می شود تا در چند سال آینده كلیه خودرو های جدید آنها برقی شود. به صورت كلی باید اظهار داشت كه اگر برنامه این است كه خودرو های برقی در كشورمان توسعه یابد، می بایست قبل از آن الزامات قانونی محكمی برای آن در نظر گرفت، چونكه هم اكنون در زمینه توسعه خودرو های برقی در كشور قانون محكمی وجود ندارد.



1398/02/20
22:19:08
5.0 / 5
76
تگهای خبر: توسعه , تولید , دستگاه , سرمایه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۵
نیو باکس
newbox.ir - تمامی حقوق نیو باكس محفوظ است

نیو باكس

بسته بندی و جعبه