یك كارشناس:

ستاندن مالیات از خرید و فروش خودروی صفركیلومتر دلالی را می كاهد

ستاندن مالیات از خرید و فروش خودروی صفركیلومتر دلالی را می كاهد به گزارش نیو باكس به اعتقاد یك كارشناس صنعت خودرو، دریافت مالیات از خرید و فروش خودرو عملی غیرمنطقی نیست اما به شرط آنكه ابتدا تناسب عرضه و تقاضای این محصول برقرار شود؛ چون كه آشفتگی امروز بازار خودرو بیشتر به سبب كاهش شدید عرضه در مقایسه با نیاز واقعی بازار است.


اخیراً یكی از اعضای كمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اینكه خودرو نیز همچون مسكن و زمین به كالایی سرمایه ای تبدیل گشته است، یكی از راهكارهای مناسب برای ساماندهی بازار خودرو را ستاندن مالیات از خرید و فروش خودرو دانسته و معتقد می باشد كه با عنایت به اینكه مردم به جهت حفظ ارزش نقدینگی خود به بازار خودرو هجوم آورده اند، می توان با تعریف دریافت مالیات، از افزایش قیمت این كالای سرمایه ای جلوگیری كرده و از طرف دیگر بازار را به ثبات نسبی رساند.
در این رابطه حسن كریمی سنجری - كارشناس صنعت خودرو - در گفت و گو با ایسنا، اظهار نمود: اصولاً در كشورهای توسعه یافته ستاندن مالیات بر معاملات و درآمدها، علاوه بر آنكه بعنوان یكی از روش های كسب درآمد دولت ها شمرده می شود، بعنوان ابزاری برای تنظیم مكانیسم عرضه و تقاضا و به عبارت بهتر متعادل سازی بازارها مورد استفاده قرار می گیرد.
وی ادامه داد: بدین سبب اینكه مالیات را بعنوان حربه ای برای كنترل بازار خودرو پیشنهاد بدهیم چندان بیراه نیست؛ اما نكته ظریفی در این ماجرا وجود دارد و آن اینكه اصولاً زمانی كه تقاضای خرید كالایی بر عرضه آن پیشی می گیرد و به دنبال آن قیمت ها افزایشی می شود، وضع مالیات می تواند تا حدودی عطش خرید خصوصاً در خریدهای با هدف سوداگری را كم كند و سطح آنرا به میزان فروش نزدیك كند.
كریمی سنجری اشاره كرد: اما آشفتگی امروز بازار خودرو در كشور بیشتر از آنكه نتیجه فزونی تقاضا بر عرضه باشد به سبب كاهش شدید عرضه در مقایسه با نیاز واقعی بازار است كه علت آن نیز محدودیت در تأمین قطعات و افزایش شدید هزینه های تولید است.
این كارشناس صنعت خودرو تصریح كرد: با نگاه به آمار نیاز سالیانه خودرو در كشور می بینیم كه سوابق شماره گذاری خودرو نشان داده است كه در سال ۹۶ بیشتر از ۱.۷ میلیون دستگاه خودروی صفركیلومتر شامل داخلی یا وارداتی شماره گذاری شده است كه اگر رشد تقاضا در بازار خودرو را سالیانه حدود ۱۰ درصد در نظر بگیریم، پیش بینی می شود امسال بازار كشور به حدود دو میلیون خودرو نیاز دارد. البته از جانب دیگر بایستی افت تقاضای خرید خودرو ناشی از كاهش قدرت خرید مردم را نیز در نظر گرفت.

دلال ها؛ سوءاستفاده گران از عرضه كم خودرو
وی ادامه داد: بدین سبب در بدترین حالت اگر میزان كاهش تقاضا ناشی از تورم را ۴۰ درصد در نظر بگیریم (البته شواهد بازار این میزان كاهش را نشان نمی دهد) بنظر می رسد تقاضا برای خرید خودرو در سال ۹۸، حدود ۱.۲ میلیون دستگاه خواهد بود. این در شرایطی است كه واردات خودرو ممنوع و روند تولید داخل هم نشان داده است كه آمار تولید امسال حتی به میزان سال ۹۷ (كمتر از یك میلیون دستگاه خودرو) هم نخواهد رسید. بعلاوه این مساله را هم باید در نظر گرفت كه قسمتی از نیاز خودرو در سال ۹۷ به سبب محقق نشدن تعهدات شركت های خودروساز و واردكنندگان در سال گذشته، به امسال سرریز شده است.
كریمی سنجری تنها راه برون رفت از شرایط فعلی را كمك به رفع محدودیت تولید در جهت افزایش عرضه خودرو به بازار دانسته و معتقد می باشد كه علت آشفتگی بازار خودرو را نه در دلالی كه بایستی در كاهش عرضه خودرو به بازار جست وجو كرد. دلال ها موج سوارند و نمی توانند علت گرانی خودرو باشند؛ بلكه آنها از كمبود خودرو سوءاستفاده كرده و به گرانی آن دامن می زنند. در واقع شیوع دلالی بیشتر ناشی از برهم خوردن تعادل در عرضه و تقاضاست.
این كارشناس صنعت خودرو اشاره كرد: دریافت مالیات از خرید و فروش خودروی صفركیلومتر در بازار (نه در كارخانه) می تواند دلالی های افسار گسیخته در بازار را كم كند اما اینكه تصور نماییم وضع مالیات بر خرید و فروش خودرو موجب كاهش قیمت می شود، غیر منطقی و غیر كارشناسی است. حتی امكان دارد قسمتی از این مالیات به خریدار منتقل شده و در نتیجه به گران تر شدن قیمت خودرو در بازار هم منجر شود.



1398/03/17
15:03:03
5.0 / 5
44
تگهای خبر: ابزار , بازار , تورم , توسعه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۵
نیو باکس
newbox.ir - تمامی حقوق نیو باكس محفوظ است

نیو باكس

بسته بندی و جعبه