شهردار تهران:

غلظت ذرات معلق به200رسیده بود

غلظت ذرات معلق به200رسیده بود به گزارش نیو باكس شهردار تهران با اشاره به سوژه آلودگی هوای پایتخت اظهار داشت: دیشب غلظت ذرات معلق به 200 رسیده بود و اگر باران نمی بارید باید تهران را تخلیه می كردیم.


به گزارش نیو باكس به نقل از مهر، پیروز حناچی بامداد امروز سه شنبه ۲۶ آذر ۹۸ در جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی تهران اظهار داشت: دو سوژه آلودگی و ترافیك اصلی ترین مشكلات شهر تهران است، چونكه ۲۵ درصد تولید ناخالص ملی و ۳۰ درصد گردش اقتصادی را به خود مختص كرده است و اگر تهران و حریم آنرا در نظر بگیریم، دو درصد مساحت كل كشور را در برمی گیرد، پس تمركز شدیدی در محدوده این شهر داریم. بگفته وی، روزانه ۴۰۰ هزار خودرو از اتوبان تهران-كرج و مترو نیز بیشتر از یك میلیون و ۲۰۰ هزار سفر درون شهری را پوشش می دهد، در حالی كه تهران با رشد جمعیت بسیار بالایی مواجه است؛ شهریار نیز كه یكی از پایه های ناآرامی های اخیر بود، رشد ۱۷ درصدی جمعیت را تجربه می كند. وی اشاره كرد: بعد از افزایش قیمت بنزین، تهران با چالش جدیدتری هم روبه رو شده است و آن بحران در حمل و نقل عمومی است، البته در گذشته نیز مشكلاتی وجود داشت، چونكه مترو بخش عمده ای از حمل مسافر را به عهده داشت؛ ولی بعد از افزایش قیمت بنزین، ۱۲ درصد به حجم استفاده از مترو اضافه شده است و مردم باید در پیك ساعات كاری، ۴ قطار را معطل بمانند. بگفته حناچی، ماهانه یا دو ماه یك دفعه یك ایستگاه نیز اضافه می شود كه نخستین ایستگاهی كه اضافه خواهد شد، ایستگاه مولوی خواهد بود. یكی از نقاط بحرانی، واگن های مترو است كه دو هزار واگن كم داریم تا خطوطی را كه هم اكنون داریم، به سرخط ۲.۵ دقیقه برسانیم و هر دو و نیم دقیقه نیز یك قطار به ایستگاه برسد. شهردار تهران گفت: دو سوم واگن ها در داخل تولید می شود ولی به سبب مسائل مالی و ارزی، وقفه ای در تولید جدید و تحویل واگن های جدید به وجود آمده است؛ البته منابع مترو را بوسیله اوراق مشاركت تامین كرده ایم، ولی شرایط اقتصادی كشور سایه خودرا بر توسعه حمل و نقل عمومی تهران هم گسترش داده است. حناچی اظهار داشت: ما یك پارادایم شیفت در تهران تجربه می نماییم، به این معنا كه دیشب ذرات معلق به ۲۰۰ رسیده بود و باید خطر را جدی گرفت و شهر را تخلیه كرد؛ این امر، ناشی از تمركزی است كه در جمعیت وجود دارد؛ پس نباید به تمركز جمعیت دامن زد؛ شیوه مدیریت ما البته به این تمركز دامن زده است. وی گفت: بیشتر از ۷۵ درصد بودجه عمومی شهرداری تهران از ساخت و ساز و سایر موارد در رابطه با آن تامین می شده است ولی ما می خواهیم این مساله را به حد طبیعی برسانیم، در این رابطه ۳۰ سال بود كه لایحه منابع مالی پایدار برای شهرداری ها در دولت گیر كرده بود ولی حالا در مجلس مراحل تصویب را می گذراند كه این نقطه عطفی برای شهرداری تهران خواهد بود. 14 دستگاه در ایجاد آلودگی هوا نقش دارند
شهردار تهران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینكه تهران بیشتر از ۷۰۰ رشته قنات دارد، اظهار داشت: علت پیدایش قنات در تهران، از طرف خیلی از كارشناسان مورد مطالعه قرار گرفته است. باوجود اینكه در دوره های مختلف این قنات ها مسدود یا تخریب شده و در بعضی موارد، فاضلاب به آنها جریان پیدا كرده اما بطور طبیعی، شیوه كاركرد خاص خودرا برای بارندگی های شدید در تهران خواهند داشت و درجاهایی كه این قنات ها مسدود شده باشند نیز بطور قطع آب برای رسیدن به آنها راه خودرا پیدا خواهند كرد.
حناچی با اشاره به اینكه یك مؤسسه رتبه دهی جهانی، شاخصه های در رابطه با تهران را دریافت و ارزیابی كرده است، اضافه كرد: فاكتورهای مختلفی در حوزه رفاه اقتصادی در تهران مورد بررسی قرار گرفته كه بر این اساس در حوزه ایمنی و امنیت، رتبه ایران ۱۳۱، آزادی های شخصی ۱۶۳، حكمروایی ۱۳۸، سرمایه اجتماعی ۱۲۹، محیط سرمایه گذاری ۱۲۶، شرایط سرمایه گذاری ۱۲۹، دسترسی به بازار ۱۱۰، شرایط زندگی ۷۳، اوضاع سلامت ۸۸، تحصیلات ۷۷ و محیط طبیعی ۱۵۲ بوده است.
وی اشاره كرد: در ایجاد آلودگی هوا ۱۴ دستگاه سهم دارد و نقش ما هم كمك نیست اما سازمان ملی استاندارد و وزارت نفت نقش پررنگی دارند چونكه سوخت مصرفی را باید مطابق استاندارد تولید كنند و محیط زیست و صنایع نیز در این تركیب نقش مؤثری را به عهده دارند.
شهردار تهران اضافه كرد: برمبنای میزان آلاینده ها، هیچ گاه سطح آلایندگی در تهران به صفر نمی رسد اما ما می توانیم آنرا كاهش دهیم ضمن اینكه باید توجه داشت ۱۰ درصد آلودگی تهران مستقیماً در رابطه با موتورهای كاربراتوری و ۴۰ درصد مربوط به خودرو های تك سرنشین است كه البته اتوبوس های شركت واحد نیز در این رابطه نقش ایفا می كنند.
پل صدر را چرا دوطبقه ساختند؟ به جایش مترو می ساختند
حناچی در بخش دیگری از سخنان خود بیان كرد: وكلا و پزشكان چنانچه در ساختمان های مسكونی به طبابت یا وكالت بپردازند، ایرادی به لحاظ شهرداری و منطبق با قانون، به آنها وارد نمی گردد اما این مصوبه مربوط به زمانی بوده كه خانه ها ویلایی بودند اما حالا حتی اگر قانون اجازه داده باشد، مردم با وجود یك مطب در آپارتمان خود موافقتی ندارند.
وی به وجود ۳۵۰۰ هكتار بافت فرسوده در تهران اشاره نمود و اظهار داشت: بااینكه شرایط ما هنوز مطلوب نمی باشد اما برخی اقدامات در كاهش بافت های فرسوده مؤثر بوده است.
شهردار تهران درباب تصویر آتی شهر تهران اظهار داشت: تصویر آتی شهر تهران، چشم اندازی است كه مردم و مدیران آنرا می سازند و اگر چشم خودرا ببندیم، اوضاع بدتر و اگر حساسیت به خرج دهیم، اوضاع بهتر خواهد شد.
حناچی با طرح انتقاد نسبت به سازه دو طبقه پل صدر اشاره كرد: اجرای پل طبقاتی صدر در وسط شهر تهران، كار پیچیده ای به لحاظ فنی و مهندسی است اما اینكه چرا باید این اتوبان دوطبقه باشد، برای لزوم آن هیچ سندی وجود ندارد.
وی اضافه كرد: سؤال اینجاست كه دوطبقه بودن پل صدر، چه امكانی را به شهر تهران اضافه می كند؟ آیا بهتر نبود كه بجای دوطبقه كردن، دو خط مترو را به این منطقه اضافه می كردیم؟
شهردار تهران درباب ورود خودرو های هیبریدی به ناوگان حمل و نقل پایتخت اظهار داشت: دولت در مورد خودرو های هیبریدی مرتباً بحث و گفت و گو انجام می دهد و خودرو های برقی را نیز در حمل و نقل عمومی مد نظر دارد ضمن اینكه ما چاره ای جز این نداریم كه با نگاه به كنترل آلاینده ها به ورود خودرو های برقی و هیبریدی، به ناوگان حمل و نقل سرعت دهیم.
حناچی درباره دفن پسماندها اظهار داشت: پسماندها در كشورهای وین و برلین دفن نمی شوند و آنچه باقی می ماند، بعد از تفكیك زباله ها سوزانده می شود و از آن انرژی تولید می گردد؛ بدین سبب دفن زباله ها ناچیز است و خاكستر نیز به صورت ماده اولیه مصالح ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرد.
وی اضافه كرد: در مورد پسماندها، نگاه این كشورها با هدف اقتصادی نبوده بلكه طرح كاهش پسماندها را به سبب بهبود كیفیت زندگی مد نظر قرار داده اند.
شهردار تهران درباب استفاده از اسكوتر و دوچرخه برقی در كلانشهر تهران اشاره كرد: ورود اسكوترها و دوچرخه های برقی به شهر تهران در دستور كار قرار دارد ضمن اینكه دوچرخه های طرح بیدود نیز حالا به سبب برخی هزینه های مترتب بر پیمانكار، متوقف شده اند چونكه آنها از شهرداری انتظار كمك بیشتری دارند.
حناچی اشاره كرد: استقرار ایستگاه های كرایه دوچرخه در سطح شهر تهران، كار بسیار خوبی بود كه حالا متوقف شده و البته مردم نیز پیگیری های ویژه ای برای كاركرد مجدد این دوچرخه ها دارند اما علت اصلی توقف، تغییر نرم افزار این دوچرخه ها بود چونكه آنها QR كدهایی دارند كه فرد می توانست در هر جا و هر نقطه ای، این دوچرخه ها را رها كرده و به مسیر خود ادامه دهد.
وی اظهار داشت: در حال كمك به این مجموعه هستیم تا مجدد كرایه دوچرخه ها به سطح شهر تهران برگردد ضمن اینكه مسیر تردد خاص و ویژه ای نیز برای آنها طراحی شده و در حال توسعه است.
شهردار تهران تاكید كرد: همه تهران را نمی توان با دوچرخه طی نمود اما ما می خواهیم شرایطی را فراهم نماییم كه حداقل افراد از درب منزل تا رسیدن به نخستین ایستگاه مترو بتوانند با دوچرخه راه را بپیمایند.
به گفته وی، حتی مردم باید بتوانند در ساعات غیر پیك، دوچرخه های خودرا به داخل مترو ببرند.
بوی بد تهران به پدیده وارونگی هوا ارتباط دارد
حناچی درباب منشأ بوی بد تهران اظهار داشت: هم سال قبل و هم امسال با این بوی بد در پایتخت مواجه هستیم كه اتفاقاً ارتباط مستقیمی با پدیده وارونگی هوا دارد چونكه در این زمان ها میزان SO۲ در هوای تهران بالا می رود و زمانی كه آلودگی افزایش می یابد، این بوی بد هم تشدید می شود.
شهردار تهران اشاره كرد: منشأ SO۲، سوخت های فسیلی، مازوت و پالایشگاه ها هستند و ما نیز بررسی هایی در این عرصه صورت داده ایم كه تا زمانی كه مطالعات ما تكمیل نشود، نمی توان در مورد منشأ اصلی بوی بد تهران اظهارنظر قطعی صورت داد.


منبع:

1398/09/26
14:18:10
5.0 / 5
4207
تگهای خبر: استاندارد , اقتصاد , بازار , بازرگانی
این مطلب نیوباکس را پسندیدید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۲
نیو باکس
newbox.ir - تمامی حقوق نیو باكس محفوظ است

نیو باكس

بسته بندی و جعبه