از دید یك كارشناس صنعت خودرو، با رفع اختلاف فاحش قیمت كارخانه و بازار میزان عرضه فعلی شاید زیاد هم باشد نیو باكس: به اعتقاد یك كارشناس صنعت خودرو كشور، با توجه به این كه واقعیت بازار با آمار تولید و عرضه خودروسازان ناهمخوانی هایی دارد، بنظر می رسد كه میزان عرضه بسیار كمتر از تقاضا در بازار است؛ اما با از بین رفتن اختلاف فاحش قیمت خودرو میان كارخانه تا باازر، ممكنست عرضه فعلی زیاد هم باشد. با توجه به این که ایران خودرو و سایپا در سه ماه ابتدایی امسال، در حدود ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو به مشتریان تحویل داده اند، در امتداد بررسی اینکه آیا نیاز واقعی بازار بیش از این تعداد است؟ امیرحسن کاکایی- عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت-در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اختلاف فاحش میزان تولید و تقاضای خودرو در بازار، و تاکید براینکه این ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو شامل تعهدات معوقات خوردوسازان است، اظهار نمود: هم اکنون بازار بسیار آشفته و تحلیل آن سخت است؛ چونکه خیلی از تعهدات ایفا شده خودروسازان از شروع سال، مربوط به تعهدات قبلی آن هاست. این کارشناس صنعت خودرو کشور اضافه کرد: علاوه براین از طرف دیگر معین نیست که مصرف واقعی پاسخ داده می شود یا تقاضا برای سرمایه؟! پس واقعا نمی توان این دو را تفکیک کرد. هم اکنون آمار تولید هم چندان قابل اعتماد نیست؛ چونکه بالا و پایین شده و دارای نوسان است. با بررسی بازار نسبت به بهمن و اسفندماه سال قبل چه اتفاقی افتاده است. هرچند هم که با اعداد گمراه شویم اما بجای اعداد و ارقام باید به واقعیت های بازار توجه کرد. پارادوکس بازار خودرو به اعتقاد وی، هم اکنون عرضه بسیار کمتر از "تقاضای سرمایه گذاری" است. اما اگر قیمت ها واقعی شوند و مبنای قیمتی کارخانه به قیمت های بازار نزدیک شود، امکان دارد، این عرضه زیاد هم باشد. در بازار خودروی این روزها از یک سو، تقاضا بسیار بالاست و از طرف دیگر تقاضا پایین است و گرفتار یک پارادوکس شده است اما باید توجه کرد که کدام تقاضا بالا و کدامیک پایین است؟ کاکایی اشاره کرد: هم اکنون تقاضا برای سرمایه گذاری بسیار بالاست؛ بعنوان نمونه پراید ۴۷ میلیون تومانی کارخانه، بیش از ۷۹ میلیون تومان در بازار آزاد فروخته می شود؛ مشخص است که این رانت ۳۰ - ۴۰ میلیون تومانی، تقاضا را بیشتر می کند اما اگر روزی پراید ۷۸ میلیون تومان عرضه شود؛ دیگر این حجم تقاضا وجود ندارد و یک دفعه تقاضا ریزش می کند. بدین سبب نکته مهم اینجاست که در فضای غیرتعادلی هستیم. گاهی مقداری کمی از نقطه تعادلی منحرف می شویم اما هم اکنون تعادل گرفتار بهم ریختگی شده است؛ چونکه از یک طرف، تولید نصف و از طرف دیگر رانت نسبت به قیمت خوردو به وجود آمده است که تعادل را کاملا بهم ریخته است. عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت اشاره کرد: البته باید اظهار داشت که بازنده اصلی این داستان ها، عامه مردم هستند. بنده نه بعنوان اقتصاددان بلکه بعنوان یک ناظر میگویم که بر بازار پیش بینی ما این است که در مورد بورس همان اتفاقی که در مورد صندوق های سرمایه گذاری که دو برابر سود بانکی می دادند، افتاد؛ در مورد بورس نیز رخ خواهد داد. زمانی که یک شرکت سودده می شود می توان امیدوار بود که تا مدت ها این روند افزایش سرمایه ادامه خواهد داشت اما زمانی که مجموعه اقتصاد کشور گرفتار این شده که از یک جهت تولید پایین است اما از طرف دیگر افزایش سرمایه(از طریق بورس) رخ می دهد، اساسا در یک نقطه، در هم فرو خواهد ریخت که البته قابل پیش بینی به لحاظ زمانی نخواهد بود. وی تصریح کرد: خودرو همچون کالاهایی است که همچون سکه یا ملک، ارزش ذاتی آن حفظ خواهد شد اما در بورس خطر ریزش یکباره بسیار وجود دارد اما فعلا رقیب بزرگی در بازار است که همه توجه ها را به خود جمع کرده و سبب شده حداقل خودرو باتوجه به تورم و افزایش نرخ ارز، از توقعات افزایشی قیمتی که برایش در نظر گرفته می شود، پایین تر باشد. منبع: نیو باكس 1399/04/26 23:44:48 5.0 / 5 2701 تگهای خبر: اقتصاد , بازار , بانك , تورم این مطلب نیوباکس را پسندیدید؟ (1) (0) تازه ترین مطالب مرتبط اقتصاد یورو رنگ پراند هزارتوی ناهماهنگی در اقتصاد ایران بازار طلای جهانی به کما رفت نرخ خرید برق صنایع ابلاغ گردید نظرات بینندگان در مورد این مطلب نظر شما در مورد این مطلب نام: ایمیل: نظر: سوال: = ۳ بعلاوه ۳