گزارش نیو باكس؛ تشدید چالش صنعت خودرو با فروش به شیوه قرعه كشی به گزارش نیو باكس نزدیك به دو سال است كه صنعت خودروسازی و بازار فروش آن، گرفتار مشكل جدی شده و متعادل نبودن عرضه خودرو با تقاضای بازار، این صنعت را گرفتار چالش های بسیاری كرده است. به گزارش نیو باکس به نقل از مهر، بازار خرید و فروش خودرو، مدتی است که به علت عرضه بسیار پایین در مقابل تقاضای بالا و غیرمنطقی جامعه، گرفتار نوسانات و جهش های قیمتی شدید شده است. ورود دلالان و واسطه گران به این بازار، مشکلات را دوچندان کرده و امکان کنترل بازار را عملاً از اختیار نهادهای مسئول خارج کرده است.در همین رابطه، چند ماهی است کمیسیون صنایع و معادن مجلس طرحی را برای ساماندهی صنعت خودرو تحت عنوان «تحول بازار و صنعت خودروی سبک» در دستور کار قرار داده است که یکی از مهم ترین محورهای آن، «عرضه خودرو در بورس» است؛ موضوعی که به اعتقاد خیلی از کارشناسان می تواند به بهبود وضعیت عرضه کمک نماید و به مرور هم با افزایش تولید، قیمت ها را در بازار به تعادل برساند.با این حال آنطور که علی جدی عضو کمیسیون صنایع مجلس می گوید رزم حسینی وزیر صمت چندان با عرضه خودرو در بورس موافق نیست و جلسات کمیسیون با حضور دولتی ها برای رسیدن به یک توافق جامع همچنان ادامه دارد.خرید گروهی کدملی از افراد بی بضاعت، روش دلالان برای دور زدن قرعه کشی خودرودر این بین با عنایت به نوسانات بازار خودرو، از چندین ماه پیش وزارت صنعت، معدن و تجارت راهکاری را تحت عنوان «پیش فروش خودرو به صورت قرعه کشی» با شرایطی از قبیل اختصاص هر خودرو به یک کد ملی، عدم اجازه فروش خودرو تا یک سال و… جهت پیشگیری از تجاری سازی این وسیله نقلیه در دستور کار قرار داد تا از این طریق هم قیمت خودرو کنترل شود و هم دلالان از بازار بیرون بروند، با این وجود بررسی ها نشان داده است که این راهکار، توان پاسخگویی به خلاءهای بازار خودرو را نداشته و هرکدام از این شرایط با روش هایی خاص دور زده شد.به عنوان نمونه، دلالان برای دور زدن این روش مبادرت به خرید گروهی کد ملی افراد بی بضاعت کرده و با پرداخت چند میلیون به این افراد، عملاً شانس بالایی برای تصاحب خودرو های صفر در فرایند قرعه کشی دارند، با این روش، می توان پیش بینی نمود که حدوداً اکثریت این خودرو ها به دست مصرف کننده واقعی نرسیده و هدف وزارت صنعت، معدن و تجارت از رسیدن خودرو به افرادی که واقعاً نیاز به خودرو دارند، عملی نشده است.از طرفی، اقدام وزارت صنعت، معدن و تجارت در ممنوعیت معامله این خودرو ها تا یک سال هم به صورت کامل عملی نیست، زیرا این خودرو ها الان به صورت وکالتی و یا با استفاده از مبایعه نامه منتقل می شوند و به همین دلیل، این راهکار هم با عنایت به این روش های انتقال، معیوب است.شاهد این مثال قرعه کشی پیش فروش فوری و یک ساله شرکت ایران خودرو در مهرماه سال جاری است که به صورت همزمان برگزار گردید. در این دو قرعه کشی، در مجموع ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار و ۶۵۳ نفر در سایت شرکت ایران خودرو ثبت نام کردند، این در شرایطی است که در مجموع این دو قرعه کشی همزمان، ۳۱ هزار و ۴۵۰ دستگاه خودرو به برندگان رسید. با یک محاسبه ساده می توان گفت شانس پیروزی در این قرعه کشی ها به صورت میانگین، ۷ درصد است که عملاً به معنای این است که این رخداد بیشتر شبیه به یک بخت آزمایی است تا انتخاب تصادفی!نگاه سرمایه ای به خودرونکته حائز اهمیت دیگر این است که با بررسی ثبت نام متقاضیان برای هر خودرو، متوجه می شویم که بیشترین ثبت نام ها، برای خودرو های لوکس ایران خودرو است و این در شرایطی است که مردم در شرایط نامطلوبی از لحاظ اقتصادی به سر می برند؛ به صورت مثال در فروش یک ساله، بیشترین متقاضی در ارتباط با خودروی دناپلاس است که ۲۲۸ هزار و ۲۱ نفر ثبت نامی را به خود مختص کرده است و این تعداد نزدیک به یک سوم کل متقاضیان ثبت نام یکساله ایران خودرو است.این مطلب مبین این مورد است که مردم به خودرو دیگر دید مصرفی ندارند و آنرا بعنوان یک کالای سرمایه ای به حساب می آورند و از این جهت حاضرند به جهت اینکه ارزش پول نزد خویش را بیشتر کنند، خودرو های با قیمت بالاتر را انتخاب کنند. پس از دناپلاس هم به ترتیب پژو پارس TU۵ و پژو ۲۰۷ قرار دارند که تأیید کننده تحلیل بالا است.این اتفاقات و نرسیدن قرعه شانس برای اکثریت مردم در قرعه کشی ها، سبب شده تا جو بی اعتمادی سنگینی در میان مردم عادی، حکم فرما شده و آنها، این اتفاقات را ناشی از انتخاب گزینشی افراد در این قرعه کشی ها قلمداد کنند، درصورتی که می توان گفت با عنایت به نظارت نهادهای مربوطه به فرایند قرعه کشی، این روند به سختی میسر شود که البته به علت عدم شفافیت کامل، نمی توان اظهارنظر دقیق داشت.با توجه به این مسائل، به نظر می آید اجرای این روش، تابحال اعتماد عمومی مردم را جلب نکرده و هم چنین شفافیت مطلوبی هم در خود ندارد.فروش خودرو با قیمت واقعی، راهکاری برای خروج از وضعیت بحرانی موجوددر حال حاضر با عنایت به زیان دهی بسیار بالای خودروسازان به علت فروش خودرو با قیمت های غیرواقعی و دستوری، باید شرایطی پدید آید تا خودروساز بتواند خودرو های خویش را به صورت مستقیم با قیمت های واقعی در بازار عرضه نماید.با این کار اولاً دست دلالان از سودهای کلان حاصله از اختلاف قیمت بازار آزاد و قیمت دستوری فعلی کوتاه شده و از سویی این سود به خودروساز برگشته و این صنعت می تواند با تأمین نقدینگی از این راه، به مرور زمان از زیان خارج شده و پس از مدتی با بهبود شرایط، تولید را افزایش دهد، این موارد سبب متعادل تر شدن عرضه و تقاضا شده و در بین مدت و کوتاه مدت، سبب کاهش نسبی قیمت خودرو هم خواهد شد. 1399/09/09 12:18:33 5.0 / 5 1163 تگهای خبر: اقتصاد , بازار , تجارت , تولید این مطلب نیوباکس را پسندیدید؟ (1) (0) تازه ترین مطالب مرتبط چه خودروهایی در مرحله جدید سامانه یکپارچه عرضه می شوند؟ ممنوعیت فروش طلای آنلاین بدون ذخیره سازی در بانک مرکزی خودروسازان ژاپنی رکورد زدند طلا پشت چراغ قرمز ماند! نظرات بینندگان در مورد این مطلب نظر شما در مورد این مطلب نام: ایمیل: نظر: سوال: = ۳ بعلاوه ۳