رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محركه و قطعه سازی مطرح كرد

رانت ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی بازار خودرو

رانت ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی بازار خودرو نیو باکس: رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازی، ضمن اشاره به رانت 100 هزار میلیارد تومانی در بازار خودرو در نتیجه خرید خودرو از کارخانه و فروش در بازار آزاد، در ارتباط با اصرار برخی نمایندگان مجلس برای آزادسازی واردات خودرو طرح سوال کرد که کدام منطق اقتصادی صرف 20 هزار دلار برای واردات خودرو را به صرف 2000 دلار برای تولید خودرو در داخل ترجیح می دهد؟


محمدرضا نجفی منش در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به جلسه اخیر مجموعه صنعت خودرو با کمیسیون صنایع مجلس، با اعلان اینکه این جلسه در امتداد بررسی اقدامات لازم برای هدایت این صنعت به وضعیت مناسب، برگزار شد، اظهار نمود: در این نشست به زیان دهی شدید خودروسازان اشاره و تصدیق شد که ادامه این زیان دهی به توقف تولید و ورشکستگی خودروسازان می انجامد. از طرف دیگر رانت حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی در بازار خودرو وجود دارد؛ بدینگونه که با معامله هر خودرو در بازار از ۷۰ الی ۲۰۰ میلیون تومان سوددهی در بازار شکل می گیرد.
رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازی اشاره کرد: با بیان ثبت نام برای فروش خودرو، سیلی از تقاضا شکل می گیرد که بیش از ۹۰ درصد آنها هم خودرو را برای مصرف نمی خواهند و قصد فروش در بازار آزاد دارند؛ چونکه در نتیجه پیگیری های خدمات بعد از فروش، چند ماه بعد از تحویل خودرو مشخص شده است که خودرو ها واگذار شده است.

رئیس شورای رقابت بر تصمیم خود اصرار دارد اما...
وی ادامه داد: برای جلوگیری از این موضوع، پیشنهادات و راهکاری هایی همچون اصلاح قیمت خودرو عنوان شد اما در مقابل، رئیس شورای رقابت همچنان بر اعتقادات خود که شیوه قیمت گذاری فعلی درست است، اصرار دارد اما چون دیر به آن پرداخته شده و پایه اولیه آن مناسب نبوده است، با ضرر و زیان همراه شده است. در نهایت طی این جلسه قرار شد تا هفته ی آینده، مجدد جلسه ای برگزار و اقدامی کارشناسی میان اعضای سازمان گسترش و نمایندگان مجلس صورت گیرد و با ارائه راه حل و فرمولی خاص چاره اندیشی شود.
این عضو نمایندگان اتاق تجاری تهران اشاره کرد: ما بعنوان نماینده قطعه سازان اعلام کردیم که هر روشی برای قیمت گذاری را به صلاح می دانند، پیگیری کنند اما مطالبات قطعه ساز را بموقع پرداخت کنند. هم اکنون بازه های شش ماه، هشت ماه و گاهی بیشتر، طول می کشد تا قطعه ساز بتواند پول قطعه فروخته شده را وصل کند. در وضعیت فعلی که تمام خریدهای قطعه سازان وتامین نیاز قطعه سازان بصورت نقدی انجام می شود، این دیرکرد در پرداخت مطالبات ناجوانمردانه است.

ایجاد بازار رقابتی به بهای آزادسازی واردات
او اشاره کرد: چند هفته ای است که اصراری از طرف برخی نمایندگان مجلس در خصوص آزادسازی واردات خودرو برای رقابتی کردن بازار مطرح گردیده است. باید توجه کرد که تولید یک خودرو در داخل با احتساب قطعات و مواد اولیه در مجموع بیش از ۲۰۰۰ دلار ارزبری نخواهد داشت که از این مقدار حدود ۳۰ درصد مواد اولیه و ۳۳ درصد هم قطعات الکترونیک است؛ فلذا سهمی که متعلق به خودروساز است، بیش از ۳۷ - ۳۶ درصد نخواهد بود.
نجفی منش افزود: با کدام منطق می توان توجیه کرد که با ۲۰۰۰ دلار خودرو داخلی تولید کرد یا از واردات قطعات CKD و منفصله و با مونتاژی که برای هر خودرو حدود ۸۰۰۰ دلار ارز مصرف خواهد شد، خودرو تولید کرد یا یک خودرو کامل وارد کرده و حداقل ۱۵ تا ۲۰ هزار دلار صرف کرد؟ در نهایت هم مسئولان و عقلا باید تصمیمی اتخاذ کنند که در این شرایطی که در کشور با مشکلات ارزی دست و پنجه نرم می شود و با کمبود منابع ارزی روبرو می باشیم، صرف ۲۰ هزار دلار برای واردات خودرو منطقی تر و به صرفه تر است یا ۲۰۰۰ دلار برای تولید داخلی یک خودرو؟!
رئیس انجمن همگن قطعه سازی از دید کارشناسی منطق آزادسازی واردات خودرو یا کمک به گسترش تولید داخل، تشریح کرد: همانطور که اشاره شد، حدود ۶۳ الی ۶۶ درصد از ۲۰۰۰ دلار مورد نیاز برای تولید داخلی یک خودرو، قطعات برقی و مواداولیه آنست که اگر بتوان این مواد اولیه و برخی قطعات را داخلی سازی نماییم، شاید نیاز ارزی به کمتر از ۷۰۰ دلار برسد؛ ضمن این که خوشبختانه نهضتی در کشور پیگیری می شود که تا حدامکان داخلی سازی حداکثری صورت گیرد.
وی ادامه داد: به طور مثال سال گذشته، ایران خودرو از ۵۰۱ هزار دستگاه خودرویی که تولید کرد، تنها ۵۰۰۰ دستکاه به طور CKD بود و این در حالیست که در گذشته حدود ۲۰ الی ۳۰ درصد تولیدات آنها بصورت CKD بوده است؛ پس این موارد نشان میدهد که صلاح و صرفه کشور این است که بیشتر بر روی داخلی سازی و گسترش تولیدات داخلی متمرکز شد.
رئیس انجمن همگن قطعه سازی کشور ضمن اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری و تاکید ایشان بر تولید و پشتیبانی از آن و مانع زدایی ها، پیشنهاد کرد: بزرگترین مانع فعلی پیش پای مجموعه صنعت خودرو قرار دارد، بحث قیمت گذاری خودرو است که چنانچه مشکلات قیمت گذاری حل و فصل شود، خیلی از مشکلات دیگر حل خواهد شد.
این مقام صنعتی اشاره کرد: در اینصورت (با حل مشکلات قیمت گذاری) آمادگی تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو برای سال جاری وجود خواهد داشت. صنعت خودرو ما تجربه تولید یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه را هم داشته با این تفاوت که حالا عمق داخلی سازی ها بسیار بیشتر شده و ارزش افزوده داخلی نیز بالاتر رفته است؛ پس چانچه اقدامی صورت گیرد که علاوه بر این که خودروساز متحمل زیان نشود، زنجیره تامین آن نیز در دریافت مطالبات خود گرفتار مشکل نباشد، توان تولید میزان وعده داده شده، حتی بیشتر نیز وجود دارد.

دولت اگر می خواهد قیمت گذار خودرو باشد، مابه التفاوت با قیمت واقعی را بپردازد
نجفی منش اشاره کرد: تا حالا به هر صورتی که ممکن بوده است و با تعامل بانک ها و حل وفصل مشکلات، قطعه سازان خودرا به اینجا رسانده و تولید متوقف نشده است اما ادامه راه عملا مشکل شده است؛ پس اگر دولت می خواهد قیمت گذار خودرو باشد، باید مابه التفاوت نرخ را خودرو را بپردازد. اما در مجموع قطعه ساز نه مخالفتی با واردات خودرو دارد و نه سفارش ای دراین زمینه دارد؛ به هر حال مقامات تصمیم گیر کشور باید انتخاب کنند که چه میزان ارز در کشور وجود دارد و چه اولویت هایی برای تخصیص آن وجود دارد؟
به گزارش نیو باکس به نقل از ایسنا، هفته گذشته، جلسه ای در ارتباط با مجموعه صنعت خودرو کشور با حضور مهدی صادقی نیارکی (معاون امور صنایع وزارت صمت)، بهزاد اعتمادی (معاون توسعه صنایع حمل و نقل سازمان صمت)، سهیل معمارباشی (مدیرکل صنایع حمل و نقل وزارت صمت)، رضا شیوا (رئیس شورای رقابت)، فرشاد مقیمی (مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو)، نماینده سید جواد سلیمانی (مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا)، انجمن خودروسازان، انجمن های قطعه سازی کشور، رئیس و اکثریت اعضای کمیسون صنایع مجلس در محل این سازمان (کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی) انجام شد.




منبع:

1400/03/01
21:17:14
5.0 / 5
233
تگهای خبر: اقتصاد , بازار , بانك , توسعه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۵
نیو باکس
newbox.ir - تمامی حقوق نیو باكس محفوظ است

نیو باكس

بسته بندی و جعبه