بحران روغن و مرغ از كجا شروع شد؛

از معدوم سازی 20 میلیون جوجه به علت نبود خوراك تا معطلی كشتی های حامل روغن!

از معدوم سازی 20 میلیون جوجه به علت نبود خوراك تا معطلی كشتی های حامل روغن! به گزارش نیو باکس البرز معاون فنی گمرک ایران با اشاره به اینکه یک میلیون تن کالای اساسی هنوز روی کشتی هایی است که محموله هایی را برای بنادر و گمرکات کشور حمل کرده اند، اظهار داشت: ایستایی ها و بروکراسی های داخلی بیشتر از موارد خارجی بر وضعیت اقتصادی کنونی اثرگذار بوده است.



مهرداد جمال ارونقی در نشست با فعالان اقتصادی استان البرز با انتقاد از دپوی ۶.۲ میلیون تن کالای اساسی در گمرکات و بنادر کشور اظهار نمود: تنها در بندر امام خمینی(ره) ۳.۵ میلیون تن کالای اساسی دپو شده است.

به گزارش نیو باکس به نقل از ایسنا، وی با اشاره به این که یک میلیون تن کالای اساسی هنوز روی کشتی هایی است که محموله هایی را برای بنادر و گمرکات کشور حمل کرده اند، اظهار داشت: ایستایی ها و بروکراسی های داخلی بیشتر از موارد خارجی بر وضعیت اقتصادی کنونی اثرگذار بوده است.

معاون فنی گمرک ایران با اعلان اینکه در سال جهش تولید بالغ بر ۴.۸ میلیون تن کالای غیر اساسی غیر کانتینری در گمرکات و بنادر کشور دپو شد، بیان نمود: ۸۵ درصد این کالاها مواد اولیه، مواد واسطه ای و ماشین آلات مورد نیاز خط تولید بوده است.

ارونقی با اشاره به این که در سال جهش تولید متاسفانه شعار سال به صورت کامل محقق نشد، اظهار داشت: در ۴ ماهه ابتدایی سال ۹۹ کار تولید در شرکتهای زیادی که در صف تخصیص و تأمین ارز قرار گرفتند، در آستانه توقف قرار گرفت و اغلب این شرکت ها نتوانستند حتی یگ گرم از کالای خویش را از گمرک خارج کنند.

وی با اشاره به این که در تیرماه سال قبل زمانی که بحث کمبود روغن خوراکی در داخل مطرح بود، در بندر شهید رجایی هرمزگان دو کشتی حامل روغن خوراکی معطل مانده بود، اضافه کرد: مشکل تأمین و انتقال ارز این محموله های روغن در آن زمان سبب عدم امکان تخلیه و اظهار این محموله ها شد و دقیقا چند هفته پس از آن شاهد بروز مشکلات داخلی در زمینه تأمین روغن بودیم.

معاون فنی گمرک ایران، بیان نمود: در نهایت محموله های روغن این دو کشتی پس از گذشت ۴ ماه با پرداخت مبلغی بابت دموراژ، تأمین ارز شد تا مشکل کمبود این کالا در سطح عرضه مرتفع شود.

وی در مورد مبحث خبرساز معدوم سازی ۲۰ میلیون جوجه یک روزه در سال ۹۹، بیان نمود: دلیل از بین بردن این جوجه ها این گونه عنوان شد که نهاده کافی برای تأمین غذای این جوجه ها در اختیار نبود، در حالی در همان زمان میزان زیادی نهاده طیور در گمرکات ماند و تا آستانه مصرف ثانویه پیش رفت و پس از آن هم باتوجه به کمبود گوشت مرغ در کشور، مصوبه ای برای واردات ۵۰۰ هزار تن گوشت مرغ تصویب و ابلاغ گردید.

ارونقی در ارتباط با آشفتگی های بازار مرغ در ماه های گذشته هم توضیح داد: پس از گذشت چند ماه در ابتدا ۹۰ تن مرغ وارد کشور شد، در حالیکه تنها در خیابان شریعتی به قول فروشندگان مواد پروتئینی تنها در یک روز ۷۰ تن فروش داشتند.

وی با اعلان اینکه متاسفانه در فرایند تجارت کشور جزیره ای عمل می شود، اضافه کرد: باوجود دستورات صریح رئیس جمهور و معاونان وی، هرکدام از دستگاههای مسئول دراین زمینه ادعای حاکمیتی دارند و به دیگر سازمان ها هم دهن کجی می کنند.

معاون فنی گمرک ایران با اعلان اینکه اعتقاد دارد کالای گروه چهار یا غیر ضرور نباید وارد کشور شود چون پدر تولید را در می آورد، اظهار داشت: اما متاسفانه بدواً مجوز ورود کالاهای ممنوعه و دارای اولویت ارزی غیرفعال داده شد و بعد از آن که حقوق مکتسبه برای صاحبان کالا بوجود آمد به اشکال مختلف از ترخیص آنها جلوگیری و گمرک متهم شد.

وی در بحث ارزش های صادراتی همچون محصولات توضیح داد: یک کارگروهی در گمرک این موارد را می تواند انجام دهد و هر هفته تشکیل جلسه می دهد، توسط این کارگروه ارزش کالاهای صادراتی تولیدکنندگان مختلف می تواند به دقت رصد و پالایش شود البته در بعضی موارد مانند مواد پتروشیمی باید از صنایع مربوطه استعلام لازم صورت گیرد.

ارونقی در مورد ترخیص کامیون های وارداتی ویژه حمل محصولات صادراتی کشاورزی بیان نمود: این کامیون ها مشکلاتی در بحث عدم ثبت سفارش و یا سال ساخت مشکل داشتند که به نحوی در قالب رعایت مقررات، مرتفع شد و بسیاری از کامیون ها ترخیص شد و در اختیار خریداران آن قرار داده شد.

وی در بحث شرکتهای دانش بنیان هم توضیح داد: هر شرکت دانش بنیانی که معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری به گمرک معرفی نماید و اعلام گردد که یک کالا را بدون ثبت سفارش وارد کرده است، درصورت رعایت دو مورد مهم با آن موافقت خواهیم کرد، نخست آنکه ارزش کالا مشخص باشد و دوم آنکه با بهره گیری از بند یک ماده ۳۸ آیین نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات تصریح شده باشد.

معاون فنی گمرک ایران در بخش دیگری با اعلان اینکه هم اکنون ۵۰ شرکت حقیقی و حقوقی در بندر امام خمینی(ره) کالاها و اجناس شان دپو شده است، اظهار داشت: این اقلام در کل بیشتر از ۳۰۰ فقره ثبت سفارش داشته است که در مجموع ۳.۵ میلیون تن می شود، در جلسه ای عنوان شد که باوجود تأمین ارز ترجیحی، گمرک این کالاها را ترخیص نمی کند.

وی افزود: بنده با صراحت اعلام می کنم این طرز فکر و اعلام نظر کاملاً مردود است، هیچ صاحب کالایی عمداً کالای خویش را ماه ها در وضعیت جوی بنادر شمال و جنوب کشور نگه نمی دارد، اگر تک تک ثبت سفارش این کالاها بررسی شده و با صاحبان کالاهای اساسی مذاکره شود، مشخص خواهد شد که دلیل این ماندگاری چیست؟

ارونقی در ادامه اشاره کرد: بعضی ها گمرک را متهم می کنند که در پیگیری رسوب کالاهای اساسی فیلم و شو اجرا می کند و گمرک به این وسیله درصدد است نسبت به ترخیص کالاهای ممنوعه اقدام نماید که به این افراد باید پاسخ داد برای دیدن رسوب و ماندگاری چند ماهه برخی اقلام اساسی بهتر است بازدیدی از بنادر شمالی و جنوبی کشور داشته باشند و ضمناً قطع و یقین داشته باشند هر کالای ممنوعه ای که از گمرک ترخیص شده است با بررسی ثبت سفارش، دریافت و عرضه کد رهگیری بانک بوده است.

وی در ادامه با اعلان اینکه تعداد کارشناسان مجازی گمرک به ۱۲۵ نفر در گمرکات رسیده است، این نظریه حالا مطرح و مصوب شده است که تعداد کارشناسان مربوطه به ۱۰۰۰ نفر برسد که باوجود مخالفت حوزه معاونت فنی با این مورد، چون به تصویب جمع رسیده قابل اجرا خواهد بود.





منبع:

1400/03/27
11:27:42
5.0 / 5
34670
تگهای خبر: اقتصاد , بازار , بانك , تجارت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۳
نیو باکس
newbox.ir - تمامی حقوق نیو باكس محفوظ است

نیو باكس

بسته بندی و جعبه