سازمان شانگهای و اقتصاد ایران- ۹

سهم ایران از ترانزیت کالا در دریای خزر را باید احیا نماییم

سهم ایران از ترانزیت کالا در دریای خزر را باید احیا نماییم نیو باکس: مدیرعامل شرکت کشتیرانی دریای خزر از امکان پهلوگیری همزمان 5 کشتی ایرانی در بندر سالیانکای روسیه با سرمایه گذاری کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران آگاهی داد.



به گزارش نیو باکس به نقل از مهر، در ایام پنج شنبه و جمعه هفته گذشته (۲۵ و ۲۶ شهریور) و روز گذشته شنبه ۲۷ شهریور آسیای میانه به قطب رسانه ای منطقه تبدیل گشته بود؛ جایی که سران کشورهای سازمان همکاری شانگهای در دوشنبه پایتخت تاجیکستان جمع شده بودند و ایران به سبب تبدیل عضویت از ناظر به اصلی در این سازمان، به یکی از خبرسازترین کشورهای عضو تبدیل شد.
روسیه و آسیای میانه؛ بازارهای جدید صادراتی، وارداتی و ترانزیتی ایران
همچنین دیدارهای دو یا چند جانبه حجت الاسلام رئیسی با همتایان رییس جمهور کشورمان در حاشیه این اجلاس، نویدبخش توسعه روابط اقتصادی، تجاری و حمل و نقلی و همین طور تغیر نگاه ایران از بازارهای دست نیافتنی، به بازارهای بکر آسیای میانه یا پُرتقاضای روسیه بود.
در سالهای قبل به دلایلی همچون عدم توجه به شرق، بازارهای روسیه و آسیای میانه برای کالاهای ایرانی و ترانزیتی از خاک ایرانی کمی ناآشنا بود؛ مسأله ای که سبب شده بود تا اگر صادرات، واردات یا ترانزیتی با روس ها داشتیم، از مرزهای زمینی صورت گیرد.
توسعه زیرساخت بنادر کشورهای حاشیه خزر در غفلت ایران از ترانزیت دریایی
این غفلت از کشتیرانی در دریای خزر سبب شده بود تا ترکیه و دیگر رقبای کریدورهای ترانزیتی ایران به دنبال ایجاد کریدور ترانزیت کالا از شمال ایران بجای عبور از خاک کشورمان باشند و درنتیجه بنادر ترکمن باشی ترکمنستان، اکتائوی قزاقستان و باکوی آذربایجان با گسترش زیرساخت های بندری و افزایش شناورهای رو-رو، مرتباً گزینه «هزینه تمام شده ترانزیت کالا از دریای خزر» را کم می کنند تا در مقابل افزایش هزینه های عبور از جاده، از جایگاه مستحکم تری برخوردار شود.
به خصوص که ترکیه کریدور ریلی باکو-تفلیس-قارص را ۹ ساله راه اندازی و این مساله به کمرنگ تر شدن گزینه «عبور ترانزیتی کالا از خاک ایران»، کمک کرد.
ایران؛ دومین قدرت تجارت دریایی خزر با حمل ۲ میلیون تن کالا
با این حال در سال ۱۳۹۹ ایران پس از روسیه دومین قدرت دریایی خزر با جابه جایی حدود ۲ میلیون تن کالا (۱ میلیون و ۹۲۵ هزار تن) محسوب شد روس ها با انتقال حدود ۳ میلیون تن کالا در آب های خزر، توانستند بیشترین میزان جابه جایی دریایی کالا میان کشورهای حاشیه این دریا را کسب کنند.
هر چند که تقریباً همه بارهایی که ناوگان ایرانی در سال ۱۳۹۹ در آب های خزر منتقل کردند، صادراتی و وارداتی (غلات و کالاهای اساسی) بود و مزیت ترانزیت کالاهای حاشیه خزر را از دست داده ایم.
معاون سازمان بنادر: ترانزیت از بنادر شمالی ایران نداریم
فرهاد منتصر کوهساری معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی نیز قبل از این در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشته بود: با وجود این که قزاقستان از بزرگترین تولیدکنندگان غلات در دنیاست و حتی برخی کشورهای همسایه ایران همچون عراق و حاشیه جنوب خلیج فارس، از مشتریان اصلی گندم قزاقستان به شمار می روند، اما تا کنون ترانزیت کالاهای اساسی از روسیه و قزاقستان بوسیله بنادر شمالی ایران به کشورهای همسایه را شاهد نبوده ایم.
افق روشن عضویت در شانگهای
به نظر می رسد عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگهای بتواند با ایجاد تعرفه های ترجیحی حمل و نقل، گمرک و ترانزیت کالا، در فعال تر شدن ناوگان دریایی خزر به ویژه ترانزیت از بنادر شمالی کشورمان مؤثر باشد.
مدیرعامل کشتیرانی خزر: کریدورهای ریلی و جاده ای حاشیه خزر، رقیب اصلی کشتیرانی
کاپیتان داوود تفتی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره حمل و نقل دریایی میان ایران و روسیه اظهار نمود: درباره حمل و نقل دریایی بیان ایران و روسیه، نکته حائز اهمیت، رقابت سخت بین حمل دریایی با سایر شقوق حمل و نقل است.
وی اضافه کرد: بطورمثال در بنادر جنوبی، یک واحد کانتینر بخواهد به بندر شانگهای یا بنادر اروپایی برود، راهی جز حمل با کشتی ندارد اما در دریای خزر چون محصور در خشکی است و ابعاد کوچکی دارد، رقبای جاده ای و ریلی هم دارد و صاحب بار به آسانی کالای خودرا بوسیله جاده حمل می کند؛ این موضع کار را برای شرکت های کشتیرانی در دریای خزر مشکل تر می کند.
مدیرعامل شرکت کشتیرانی دریای خزر افزود: برای ایجاد رقابت بهتر، باید بسترها و خدماتی را برای صاحب کالا فراهم نماییم تا به حمل و نقل دریایی در خزر روی بیاورد؛ شرکت کشتیرانی خزر با پشتیبانی سازمان بنادر و دریانوردی از سال قبل زیرساخت های حمل کانتینری را که پیش تر به وجود آمده بود، توسعه داده است. پس هم اکنون کشتیرانی کانتینری از بنادر شمالی ایران به سمت روسیه و بالعکس فعال شده و کشتی های متعلق به شرکت کشتیرانی خزر، درحال بارگیری هستند.
هنوز تردد ترانزیتی از دریای خزر را فعال نکرده ایم
کاپیتان تفتی اظهار داشت: اما باید به حمل کانتینری سرعت داد و میزان بار کانتینری از بنادر شمالی باید افزایش یابد؛ باری که هم اکنون در دریای خزر حمل می شود، صادرات و واردات است و هنوز بار ترانزیتی در دریای خزر فعال نشده است؛ ما جلسات مختلفی با شرکت های کشتیرانی روسی داشته ایم تا بتوانیم بار ترانزیتی روس ها در دریای خزر را هم فعال نماییم.
مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر اشاره کرد: این شرکت کشتیرانی و سازمان بنادر و دریانوردی، آخرین حلقه لجستیک در دریای خزر محسوب می شوند به این معنا که در زنجیره بزرگ لجستیک برای ترانزیت یک کالا از نقطه الف به نقطه ب در دریای خزر، شرکت های کشتیرانی و سازمان بنادر آخرین حلقه هستند و بار باید موجود باشد تا این دفعه توسط ناوگان ترانزیت شود.
زیرساخت های ایرانی در بندر سالیانکای روسیه
وی اشاره کرد: در تمام بنادر شمالی کشور زیرساخت ها موجود است حتی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در بندر سالیانکای روسیه زیرساخت هایی به وجود آورده است. ما آمادگی پذیرش همزمان ۵ کشتی در بندر سالیانکای روسیه را داریم و در ایران هم به مشتریان خود سرویس بدهیم.
کاپیتان تفتی تصریح کرد: یک ارگان به تنهایی نمی تواند حمل بار ترانزیتی در دریای خزر را پیگیری کند؛ وزارت امور خارجه، وزارت صمت، گمرک، سازمان راهداری، بانک مرکزی و … باید وارد میدان شوند تا ما بتوانیم ترانزیت از دریای خزر را توسعه داده و سهم از دست رفته ایران در حمل بار ترانزیتی از خزر را برگردانیم.


منبع:

1400/06/28
20:42:37
5.0 / 5
229
تگهای خبر: اقتصاد , بارگیری , بازار , بانك
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۳
نیو باکس
newbox.ir - تمامی حقوق نیو باكس محفوظ است

نیو باكس

بسته بندی و جعبه