گزارش نیو باكس؛

فرسوده ها و بی کیفیت ها مقابل مردم

فرسوده ها و بی کیفیت ها مقابل مردم بنا به اذعان متولیان، خودرو های تولید داخل از کیفیت پایینی برخوردار می باشند و از آن طرف هم عزمی برای از رده خارج کردن خودرو های فرسوده وجود ندارد؛ در این بین معین نیست حامی حقوق مصرف کننده کیست.



به گزارش نیو باکس به نقل از مهر، بامداد روز دوشنبه ۲۰ دی ماه در محور بهبهان-رامهرمز در یک تصادف زنجیره ای ۵۹ خودرو به هم برخورد کردند که نتیجه آن فوت ۵ نفر از هموطنان بود؛ حادثه ای که ابتدا به مه گرفتگی و خطای انسانی ارتباط داده شد اما در ادامه انتقادات گسترده ای از طرف سازمان ملی استاندارد و پلیس را در مورد بی کیفیت بودن خودرو های ایرانی در پی داشت.
اخیراً نیز رضا فاطمی امین وزیر صمت به صف منتقدین کیفیت خودرو پیوسته و روز یکم بهمن ماه در بازدید از خودرو های لطمه دیده حادثه تصادف زنجیره ای بهبهان - اهواز تاکید کرده که «صنعت خودروسازی ایران در طول سالهای قبل از نظر کیفیت و قیمت عملکرد و روند مناسبی نداشته است.»
همچنین غلامرضا مرحبا سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس نیز گفته است که «چرا در مقابل صنعت غیر پاسخگویی مانند خودرو که هیچ اهمیتی به کیفیت نمی دهد، رفتار حمایتگرانه داریم. خودرو می خریم با یک تصادف معمولی تا صندوق عقب ماشین جمع می شود؟ هر جور که بخواهند مشتری را اذیت می کنند.»
البته مساله اصلی این است که طی سنوات گذشته انتقاد از کیفیت خودرو های تولید داخل بارها از طرف مسئولان مختلف مطرح شده اما این انتقادات در این سال ها فقط روی کاغذ و پشت تریبون مانده و نتیجه ای در پی نداشته است.
از سویی دیگر علاوه بر نازل بودن کیفیت خودرو های جدید، متأسفانه دولت و مجلس هیچ گاه عزم جدی برای از رده خارج کردن خودرو های فرسوده نداشته اند؛ خودروهایی که نه فقط به آلودگی هوا دامن می زنند بلکه نقش عمده ای هم در افزایش تصادفات و تلفات انسانی دارند.
نوسازی فرسوده ها معطل واردات خودرو!
در این رابطه محمود مشهدی شریف رییس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار نمود: آمار خوبی در مورد خروج خودرو های فرسوده نداریم. سال ۹۸ حدود ۷ هزار و ۷۰۰ دستگاه، سال ۹۹ حدود ۱۲ هزار دستگاه و طی ۹ ماهه سال ۱۴۰۰ حدود ۱۹ هزار دستگاه خودروی فرسوده از رده خارج شده است و برآورد می شود که تا آخر سال این آمار از ۲۴ هزار دستگاه عبور کند.
وی اضافه کرد: مشکل اصلی ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت نیست، مشکل اصلی نهادهای تصمیم گیر و اجرائی هستند. یکی از این نهادهای تصمیم گیر مجلس است؛ ۲ سال و ۶ ماه است که طرح خودروی مجلس به سبب ماده مربوط به واردات خودرو معطل مانده است. اگر این طرح تبدیل به قانون شود در آن صورت باید معادل ۲۵ درصد تولید جدید، خودروی فرسوده اسقاط شود. باتوجه به ایرادی که مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای نگهبان به واردات خودرو می گیرند، وضعیت تولید داخل نیز نادیده گرفته شده است.
مشهدی شریف اظهار داشت: اگر در طول این مدت قانون اجرا می شد باید بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار خودروی فرسوده از رده خارج می شد.
رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو اضافه کرد: همین طور سازمان راهداری با تصویب غیرکارشناسی ورود کامیون های ۳ سال ساخت، به این مساله دامن زد. این طرح ایراد فنی دارد برای اینکه طبق این طرح اگر مقرر است کامیون وارد شود باید یک کامیون فرسوده از رده بیرون رود. در این طرح گفته شده که ۳ تُن هم تخفیف داده می شود یعنی اگر کامیونی با ظرفیت ۴۴ تن وارد می شود از این طرف کامیونی با ظرفیت ۴۱ تن از رده خارج می شود، این در حالیست که ما در ایران اصلاً کامیون با ظرفیت ۴۱ تن نداریم و ظرفیت کامیون های ما حداکثر ۴۰ تن است. مشخص نیست چه کسی با چه اطلاعاتی این قانون را وضع کرده که با این بندها، در اجرای قانون شائبه به وجود آورده است.
وی افزود: بدین سبب یا اراده ای برای تصویب قانون جهت خروج خودرو های فرسوده وجود نداشته و یا اگر قانونی وضع شده به قدری ابهام داشته که مشکلات را بیشتر کرده است.
مشهدی شریف اظهار داشت: برمبنای قانونی که از سال ۸۸ وضع شد باید ۳۰ درصد تولید جدید، خودروی فرسوده از رده خارج می شد؛ یعنی به ازای هر ۱۰۰ دستگاه تولید جدید ۳۰ دستگاه باید از رده خارج می شد که باتوجه به میزان تولید در آن سال ها، سالانه باید بین ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار خودرو از رده خارج می شد.
تأمین یارانه ۲۶ ماه کشور با نوسازی فرسوده ها
رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو اشاره کرد: دولت به ویژه وزارت صمت باید بپذیرد که به ازای هر خودرویی که تولید می شود باید یک خودرو از رده بیرون رود تا چرخه تولید متناسب با شرایط روز شود.
وی اظهار داشت: اگر خودرو های فرسوده ای که وجود دارد از رده بیرون بروند به اندازه ۱۲ ماه پرداخت یارانه نقدی کل کشور، صرفه جویی خواهیم داشت. همین طور اگر کامیون های دیزلی فرسوده نوسازی شود به اندازه ۱۴ ماه یارانه کل کشور صرفه جویی می شود و اگر هر دو گروه از رده بیرون بروند معادل ۲۶ ماه یارانه نقدی صرفه جویی می نماییم.
مشهدی شریف اضافه کرد: در حقیقت دولت می تواند در همان سال اول پول یارانه نقدی را از محل صرفه جویی بنزین و گازوئیل تامین کند.
تردد ۲.۲ میلیون خودروی فرسوده در سطح کشور
وی اظهار نمود: هم اکنون ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تا ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه خودروی فرسوده در سطح کشور تردد می کنند که این آمار برمبنای سن مرز فرسودگی خودرو است.
رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو اضافه کرد: ۷۰ درصد آلودگی شهرها ناشی از خودرو های فرسوده است همین طور میزان ضرری که خودرو های فرسوده بر سلامتی انسان وارد می کنند معادل ۷ میلیارد دلار است.
وی اشاره کرد: باید توجه گردد که بیشتر تصادفاتی که در کشور صورت می گیرد از طرف خودرو های فرسوده است. متأسفانه برای هیچ نهادی این مساله حائز اهمیت نیست.

1400/11/02
15:59:57
5.0 / 5
833
تگهای خبر: استاندارد , اقتصاد , تولید , حمل و نقل
این مطلب نیوباکس را پسندیدید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۳
نیو باکس
newbox.ir - تمامی حقوق نیو باكس محفوظ است

نیو باكس

بسته بندی و جعبه