به بهانه حذف هایما و شاهین از قرعه كشی خودروها

تا قیمت گذاری هست قرعه کشی هم هست!

تا قیمت گذاری هست قرعه کشی هم هست! به گزارش نیو باکس در جهت حذف قرعه کشی خودرو ها امسال و اقدام سایپا برای فروش شاهین بدون فرایند قرعه کشی، یک کارشناس صنعت خودرو ضمن تاکید براینکه قرعه کشی برای محصولاتی حذف خواهد شد که قیمت مصوب آنها به قیمت بازار نزدیک تر است اظهار داشت: بدین ترتیب تا زمانیکه قیمت گذاری دستوری ادامه داشته باشد، امیدی به حذف کامل قرعه کشی محصولات خودروسازان نیست.


به گزارش نیو باکس به نقل از ایسنا، اظهارنظرها برای حذف قرعه کشی خودرو از سال قبل آغاز و در ابتدای سالجاری بسیار داغ شد. براین اساس دو خودروساز بزرگ قصد دارند در جهت اجرای دستور رئیس جمهور در خصوص افزایش ۵۰ درصدی تولید خودرو در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال گذشته، میزان تولید و عرضه را افزایش داده تا تقاضاهای سوداگرانه برای خودرو های پرتیراژ کم و به تدریج قرعه کشی خودرو حذف شود.
در صورتی که گروه صنعتی ایران خودرو حذف قرعه کشی را از سال قبل برای محصولات خانواده هایما آغاز کرد، دو هفته ای است که گروه خودروسازی سایپا، نخستین گام خود برای حذف قرعه کشی برای خودرو شاهین را برداشته است. طی این مدت (دو هفته اخیر) در دو نوبت (یک نوبت فروش فوق العاده حداکثر ۹۰ روزه و یک نوبت پیش فروش با موعد تحویل مرداد تا شهریور ماه سال جاری) این محصول سایپا بدون فرایند قرعه کشی و محدودیت ها فروش ارائه شد.
در نوبت دوم عرضه این محصول سایپا در چارچوب پیش فروش، مهلت ثبت نام از روز پنجشنبه هفته گذشته ( ۸ اردیبهشت) شروع شد و تا تکمیل ظرفیت ادامه داشت. نکته قابل توجه اما اینجاست که تا لحظه انتشار این گزارش همچنان این خودرو (در رنگ سفید) دارای ظرفیت بوده است.
این مورد نشان داده است باوجود این که موعد تحویل خودرو ها یک سال دیگر نیست و تا چند ماه دیگر تحویل خواهد شد اما این خودرو مورد اقبال مشتریان قرار نگرفته است و خبری از هجوم برای ثبت نام نیست. به نظر می آید همین که اختلاف قیمت حدود ۲۵ تا ۳۰ میلیون تومانی شاهین نسبت به قیمت کارخانه چندان برای سوداگران و دلالان بازار جذابیت نداشته است. بی گمان همین مبحث هم سبب شده فرایند قرعه کشی برای خودرو شاهین برداشته شود.

قرعه کشی خودرو، عادلانه ترین نوع توزیع رانت...
در این رابطه، امیرحسن کاکایی-عضو هیات علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم وصنعت تهران- در گفتگو با ایسنا، اظهار نمود: از ابتدا این بحث مطرح بود زمانیکه قیمت یک خودر به قیمت آن در بازار آزاد نزدیک تر شود، سودی چندانی نخواهد داشت و ازاین رو متقاضی آن کم می شود. حالا برای خودرو شاهین هم همین اتفاق افتاده است. قیمت خودرو در بازار و قیمت مصوب نزدیک بوده و بدین ترتیب عرضه و تقاضا متعادل شده است؛ بنابراین ایجاد صف برای آن دیگر معنایی نخواهد داشت.
وی ادامه داد: اما در سایر محصولات خودروسازان که ۶۰ تا ۷۰ میلیون تومان زیر قیمت تمام شده عرضه می شوند و فاصله قیمت کارخانه تا بازار بسیار است، سود حاصل از این خرید در طرح های خودروسازان و مشارکت در این بخت آزمایی از جذابیت بالایی برخوردار خواهد بود و افراد صف می کشند. خیلی از افراد هم متقاضی واقعی نبوده و سرمایه گذار هستند؛ چونکه در صورت برنده شدن حداقل ۱۰۰ میلیون تومان سود خواهند کرد.
این کارشناس صنعت خودرو ضمن تاکید براینکه کل فرایند فروش خودروسازان که خواسته خود خودروسازان هم نبوده و تحمیل شده از جانب دولت می باشد، در واقع نوعی بی عدالتی است، اظهار داشت: علاوه براینکه به طور مثال خودروی ۱۷۰ میلیون تومانی، ۱۰۰ میلیون تومان عرضه می شود، مصداق کامل بی عدالتی است. در این میان به ازای هر یک خودرو بالغ بر ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر می خواهند از این رانت استفاده کنند و قرعه کشی عادلانه ترین روش برای توزیع رانت میان متقاضیان است.
عضو هیات علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم وصنعت تهران خاطرنشان کرد: تازمانیکه این رانت سنگین در قالب طرح های فروش وجود دارد و این رانت توزیع می شود، حذف قرعه کشی ممکن نخواهد بود؛ بالعکس حتی اگر زمانی (در شرایط فعلی) ایران خودرو یا سایپا قرعه کشی را حذف نمایند، باید بابت پخش رانت پاسخگو باشد که این خودرو ها به کجا می روند.
کاکایی افزود: حالا اوضاع برای خودرو شاهین یا هایما ایران خودرو بهتر شده و عرضه و تقاضا به تعادل رسیده است و دیگر برای عرضه احتیاج به قرعه کشی ندارد اما برای خودروهایی همچون تیبا، ساینا، پژو پارس، رانا و... هنوز فاصله زیادی تا نقطعه تعادل وجود دارد؛ بنابراین با عنایت به اختلاف قیمت فاحش میان قیمت تمام شده، قیمت های فروش و قیمت ها در بازار آزاد، صف های طولانی همچنان باقی خواهد ماند. تا زمانی هم که صف وجود دارد، نبایست اجازه داد، قرعه کشی حذف شود.

قیمت گذاری خودرو آزاد شود، خودبه خود قرعه کشی هم حذف می شود
وی تصریح کرد: این نکته هم بسیار حائز اهمیت می باشد که در مجموع درصورتیکه قیمت خودرو ها آزاد شود، تقاضا هم کاهش خواهد یافت و خود به خود قرعه کشی حذف خواهد شد؛ چونکه زمانیکه رانت وجود ندارد، تقاضاها واقعی تر خواهد شد. طی چهار سال گذشته که قیمت خودرو بسیار بالا رفته اما درآمد مصرف کننده متناسب با آن افزایش نیافته است؛ ازاین رو قیمت گذاری دستوری که حذف و قیمت ها آزاد شود، رکود عمیقی شکل خواهد گرفت. با اصلاح قیمت ها، به صورت خودکار تب خرید فروکش خواهد نمود.
کاکایی خاطرنشان کرد: هم اکنون که مصرف کننده واقعی قدرت خرید محصولات را ندارد و سهم قابل توجهی از این صف را سرمایه گذاران تشکیل داده اند، دولت با قیمت گذاری دستوری کل نظام اقتصادی را به چالش کشیده است. بمحض آنکه قیمت هر خودرویی به قیمت واقعی و قیمت ها در بازار نزدیک شود، بی گمان متقاضی هم کمتر می شود؛ کمااینکه در سایر محصولات خودروسازان خصوصی که قیمت ها به قیمت بازار نزدیک تر است، عرضه ها بدون فرایند قرعه کشی است.
این کارشناس صنعت خودرو، حذف قرعه کشی برای اغلب خودرو ها امسال را دور از حقیقت دید و اظهار داشت: با عنایت به صحبت هایی که بخصوص به تازگی از جانب دولت شنیده می شود، برنامه ها متناقض یکدیگرند. همانطور که اشاره شد تا زمانیکه قیمت گذاری دستوری هست، با عنایت به اختلاف قیمت معنادار، قرعه کشی هم خواهد بود.




منبع:

1401/02/11
11:34:32
5.0 / 5
546
تگهای خبر: اقتصاد , بازار , تولید , خرید
این مطلب نیوباکس را پسندیدید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۵
نیو باکس
newbox.ir - تمامی حقوق نیو باكس محفوظ است

نیو باكس

بسته بندی و جعبه