مقام مسئول در سازمان راهداری:

مدیریت یکپارچه مرزها در اختیار سازمان راهداری است

مدیریت یکپارچه مرزها در اختیار سازمان راهداری است نیو باکس: مدیرکل حمل و نقل بین الملل و ترانزیت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای از افزایش 32 درصدی ترانزیت در 4 ماهه امسال نسبت به زمان مشابه سال قبل آگاهی داد.



به گزارش نیو باکس به نقل از مهر، از سال ۱۳۷۵ تا ۱۳۹۵ برمبنای مصوبه شورای عالی اداری، مدیریت گسترش زیرساخت مرزها در اختیار وزارت راه و ترابری وقت و سپس راه و شهرسازی بود که گفته می شود در این بازه ۲۰ ساله، بیش از ۲۰ دستگاه در ۲۴ پایانه مرزی به تدریج مستقر شده و توسعه فیزیکی پایانه های مرزی صورت گرفت.
این در حالی است که ماده ۱۲ قانون امور گمرکی صراحتاً می گوید همه دستگاه های حاضر در مرزها باید تحت نظارت گمرک فعالیت کنند.
متن ماده ۱۲ قانون امور گمرکی:
«به منظور تسهیل و تسریع در انجام تشریفات گمرکی در مبادی ورودی و خروجی، نمایندگان وزارتخانه ها و سازمان های مسؤول سایر کنترل ها موظفند تحت نظارت گمرک اقدام نمایند. سایر کنترل ها مانند بازرسی های پزشکی، دامپزشکی، گیاهی، استانداردهای فنی و کیفیت باید بصورت هماهنگ و تحت نظارت گمرک ساماندهی گردد. تعدادی از این کنترل ها بمنظور تسهیل تجارت بین المللی می تواند با هماهنگی قبلی به گمرک واگذار شود یا در مکان دیگری به تشخیص گمرک صورت گیرد.
وزارتخانه ها و سازمان های مسؤول این کنترل ها باید بمنظور انجام سریع وظایفشان امکانات و تسهیلات لازم را فراهم نمایند.»
مناقشه راهداری و گمرک درباب مدیریت مرزها بر سر چیست؟
در حالی سازمان راهداری مدعی مدیریت یکپارچه مرزهاست که گمرک می گوید ابلاغیه مورد ادعای سازمان راهداری درباب انتقال مدیریت یکپارچه مرزها به این سازمان، فقط یک ابلاغیه از طرف معاون رییس جمهور سابق است که پشتوانه قانونی آن یکی از مصوبات شورای عالی اداری در سال ۷۵ است.
گمرک همین طور معتقد می باشد سازمان راهداری در بازارچه های مرزی و مرزهای مستقر در مناطق آزاد حضور ندارد؛ حال آنکه در همه این موارد گمرک مستقر است.
مدیرکل حمل و نقل بین الملل سازمان راهداری: مدیریت یکپارچه مرزها به ما منتقل شده اما گمرک همکاری نمی کند
جواد هدایتی مدیرکل دفتر حمل و نقل بین الملل و ترانزیت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در گفت و گو با خبرنگار مهر درباره مدیریت یکپارچه مرزها اظهار نمود: مصوبه دولت درباب واگذاری مدیریت یکپارچه مرزها به سازمان راهداری ابلاغ گردیده است.
وی افزود: ولی متأسفانه گمرک با سازمان راهداری برای اجرای این مصوبه همراهی و همکاری نمی نماید.
مشکلی برای صدور مجوز شرکت های حمل و نقل بین الملل نداریم
این مقام مسئول در سازمان راهداری درباب برخی اظهار نظرها در خصوص موانع صدور مجوز شرکت های حمل و نقل بین الملل از طرف سازمان راهداری اشاره کرد: ما به درگاه ملی مجوزهای کسب وکار متصل شده ایم و اگر کسی متقاضی راه اندازی شرکت حمل و نقل بین المللی باشد، بدون پیش شرط هایی همچون کفایت سرمایه یا مانند آن، می تواند مجوز مربوطه را دریافت کند.
وی افزود: برمبنای مصوبه شورای عالی هماهنگی ترابری متقاضی سمت مدیرعاملی شرکت حمل و نقل بین المللی باید در آزمون بررسی صلاحیت شرکت کند؛ اما پس از آزمون، متقاضی تأسیس این شرکتها باید ادامه پروسه راه اندازی کسب وکار را از درگاه ملی مجوزهای کسب وکار پیگیری کند و سازمان راهداری در این پروسه دخالتی ندارد.
هدایتی اشاره کرد: تا کنون به ما ابلاغ نشده که آزمون برداشته شود و همه مسیر دریافت مجوز برمبنای مصوبات هیئت مقررات زادیی یا تصویب نامه های هیئت وزیران است.
وی با اعلان اینکه به سبب سهل بودن شرایط صدور مجوز شرکت های حمل و نقل بین الملل، مجوز فروشی نداریم، اظهار داشت: تعداد متقاضیان تأسیس شرکت های حمل و نقل بین الملل در حد متعارف و معمول است و با انباشت تقاضا روبه رو نیستیم.
رشد ۳۲ درصدی ترانزیت در ۴ ماهه امسال نسبت به ۱۴۰۰
مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین الملل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای درباره میزان رشد ترانزیت امسال اظهار داشت: ترانزیت جاده ای در ۴ ماهه نخست امسال نسبت به زمان مشابه سال قبل رشد ۳۲ درصدی کرده است.
میزان ترانزیت جاده ای در سال ۱۴۰۰
به گزارش نیو باکس به نقل از مهر، آمارها نشان میدهد در سال ۱۴۰۰ حجم کالاهای ترانزیت شده از جاده های کشور ۹ میلیون و ۲۷۴ هزار و ۹۹۰ تن بود که ۳۸.۴ درصد کالاهای ترانزیت شده از بنادر وارد کشور شده و از مرزهای زمینی خارج شده است؛ ۳۰.۱ درصد این کالاها نیز مسیر معکوس را طی کرده اند یعنی از مرزهای زمینی وارد کشور شده و از بنادر خارج شده اند؛ ۳۰ درصد هم از یک مرز زمینی وارد و از مرز زمینی دیگری ترانزیت شده اند ولی تنها ۱.۶ درصد کالاهای ترانزیتی از پایانه بندری وارد و از پایانه بندری دیگری خارج شده اند.
چرا غلات در بین کالاهای ترانزیتی نیست؟ / ‬ مازوت یک سوم کالاهای ترانزیتی از ایران
بیشترین میزان کالای ترانزیتی از جاده های کشور در سال قبل از نظر وزنی به مازوت با ۲ میلیون و ۳۷۱ هزار تن و سهم ۲۷ درصدی از کل ترانزیت کشور اختصاص دارد.
قیر بشکه ای با ۶۲۸ هزار تن و سهم ۷ درصدی از حجم ترانزیت جاده ای و برنج با ۵۴۱ هزار تن و سهم ۶ درصدی از کالاهای ترانزیت شده در سال گذشته، در رتبه های بعدی قرار دارند.
قیر شل و سفت، قطعات یدکی و لوازم خودرو، مرغ، خودرو، لاستیک، آب معدنی، پارچه، گوگرد، شکر، خودروی اسقاطی، سیگار، گازوئیل، گاز مایع، روغن پایه، ورق گالوانیزه و… از دیگر موارد کالاهای ترانزیتی از جاده های کشور محسوب می شوند.
در حالی غلات و گندم در بین کالاهای ترانزیتی از جاده های ایران نیست که عراق از بزرگ ترین مصرف کنندگان غلات قزاقستان و روسیه است.
عمده کامیون های ترانزیتی متردد در جاده های ایران علاوه بر کامیون های رانندگان ایرانی، به کشورهای همسایه، کشورهای آسیای میانه و حوزه سی آی اس و آلمان اختصاص دارد.
ترانزیت ریلی
در سال قبل میزان ترانزیت ریلی نیز یک میلیون و ۹۳۸ هزار و ۵۹ تن بوده است.
در ۳ ماهه نخست امسال هم ۴۲۶ هزار و ۴۴۶ تن کالا از شبکه ریلی کشور ترانزیت شده است.
روند رشد ترانزیت جاده ای و ریلی با شیب تند در دولت سیزدهم
مجموع ترانزیت جاده ای و ریلی کشور در سال ۱۴۰۰ معادل ۱۱ میلیون و ۲۱۳ هزار و ۴۹ تن بوده است.
این در حالی است که در سال ۱۳۹۹ مجموع ترانزیت جاده ای و ریلی ۵ میلیون و ۶۳۵ هزار و ۸۲۶ تن بوده که شامل ۴ میلیون و ۸۲۹ هزار و ۳۰۹ تن ترانزیت جاده ای و ۸۰۶ هزار و ۵۱۷ تن ترانزیت ریلی می شود.
بنابراین مجموع ترانزیت ریلی و جاده ای در سال قبل نسبت به سال ۱۳۹۹ حدود دو برابر معادل ۹۸.۹ درصد رشد کرده است.


منبع:

1401/05/12
10:08:47
5.0 / 5
511
تگهای خبر: استاندارد , بازار , تجارت , تسهیلات
این مطلب نیوباکس را پسندیدید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۱
نیو باکس
newbox.ir - تمامی حقوق نیو باكس محفوظ است

نیو باكس

بسته بندی و جعبه