گزارش نیو باكس؛

ساخت راه آهن کرمانشاه-خسروی-بغداد به صرفه تر از خط آهن شلمچه-بصره

ساخت راه آهن کرمانشاه-خسروی-بغداد به صرفه تر از خط آهن شلمچه-بصره به گزارش نیو باکس، در حالیکه وزارت راه و شهرسازی تلاش ۲۰ ساله برای ساخت راه آهن شلمچه-بصره را همچنان ادامه می دهد، اما به نظر می آید راه اندازی راه آهن کرمانشاه-خسروی-خانقین زودتر به بغداد می رسد.



به گزارش نیو باکس به نقل از مهر، حدود ۲ دهه است که وزارت راه و شهرسازی در ادوار مختلف به دنبال راه اندازی راه آهن شلمچه-بصره است و حتی خط آهن خرمشهر به شلمچه و تا نقطه صفر مرزی با عراق هم در سالهای اخیر مورد بهره برداری قرار می گیرد.
حتی در این چند ساله، قطار ترکیبی کربلا هم راه اندازی شده و در روزهای اربعین که با حجم بالای زائر روبه رو هستیم، بخش اندکی از زائرین میلیونی می توانند با قطار به خرمشهر سفر کرده و از آنجا با ریل باس های مجانی تا ایستگاه شلمچه و سپس از مرز تا ایستگاه راه آهن بصره با اتوبوس و مجدداً از بصره تا کربلا و نجف با قطار سفر کنند.
حجم بالای صادرات ۹ هزار میلیارد دلاری ایران به عراق در سال ۱۴۰۰
این در حالی است که حجم تبادلات ایران و عراق در سالهای اخیر همواره رو به رشد بوده و از آنجاییکه راه آهن شلمچه-بصره هنوز راه اندازی نشده است، تقریبا همه این تبادلات از مرزهای جاده ای صورت می گیرد.
بر اساس آمار اعلامی گمرک، پارسال (۱۴۰۰) حجم مبادلات تجاری ایران و عراق که به طور عمده صادرات ایران به این کشور بوده، حدود ۹ (۸.۹۱) هزار میلیارد دلار بوده است که نسبت به سال پیش از آن (۱۳۹۹) افزایش ۲۰ درصدی داشته است.
سنگ اندازی های عراق در ساخت راه آهن شلمچه-بصره تمامی ندارد
این در شرایطیست که عراق علیرغم آنکه در هیئت وزیران خود عضویت در کنوانسیون کارنه تیر را پذیرفته و می تواند پذیرای کامیون های ایرانی باشد اما در عمل آنرا اجرا نمی کند و صاحبان کالا مجبورند در پایانه های مرزی دو کشور، جابجایی کالای به کامیون ها را داشته باشند که هم هزینه ها و خسارات جانبی وارده به کالا را به دنبال دارد و هم زمان زیادی از صادرات کالا به این کشور را به خود اختصاص می دهد.
در صورتی که تنها نیمی از این حجم تجارت به روی ریل بیاید، می توانیم شاهد کاهش شدید هزینه های صادرات کالا به عراق و هم کاهش مصرف سوخت باشیم.
اگرچه شرکت راه آهن متولی ساخت خط آهن شلمچه-بصره شده و هزینه ساخت پل حدوداً ۹۰۰ متری اروند رود و هم ساخت خط آهن کل پروژه ۳۲ کیلومتری تا ایستگاه راه آهن بصره را بر عهده گرفته، اما طرف عراقی همچنان از اجرای این طرح در خاک کشورش ممانعت می کند.
با این حال راه آهن کرمانشاه-خسروی هم از جانب شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در دست ساخت است که اگر مرز خسروی به شبکه ریلی متصل شود، می تواند گزینه بهتری برای اتصال شبکه ریلی کشورمان به راه آهن عراق باشیم؛ بخصوص که از مرز خسروی تا نزدیکترین ایستگاه راه آهن در عراق (خانقین) کمتر از ۲۰ کیلومتر راه است.
از سوی دیگر، با عنایت به نزدیکتر بودن مرز خسروی به پایتخت های دو کشور ایران و عراق نسبت به راه آهن شلمچه-بصره، این مسیر چه از نظر جابجایی بار و چه مسافر می تواند در اولویت نسبت به اتصال محورهای ریلی جنوبی کشور باشد و صرفه اقتصادی بیشتری داشته باشد.
مجری راه آهن غرب کشور: ساخت راه آ هن کرمانشاه-خسروی-خانقین از هر لحاظ از طریق آهن شلمچه-بصره اقتصادی تر است
در همین ارتباط مسعود فرامرزیان مجری طرح راه آهن غرب کشور در شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اینکه راه اندازی راه آهن غرب کشور از مصوبات سفر رهبر معظم انقلاب به استان کرمانشاه در سال ۱۳۹۰ است؛ در این طرح مقرر است خط آهن از سمنگان در استان مرکزی به ملایر و سپس اسلام آباد غرب و نهایتا مرز خسروی کشیده شود.
وی اضافه کرد: ۶۵ درصد کل طرح تمام شده که حدود ۵۳۰ کیلومتر است. این پروژه به ۳ بخش اصلی تقسیم می شود که بخش اول شامل سمنگان تا ملایر با بیشتر از ۹۰ کیلومتر و تکمیل ۱۰۰ درصدی پروژه می شود؛ بخش دوم ملایر-کرمانشاه است که ۸۸ درصد پیشرفت دارد ولی شرکت راه آهن درحال بهره برداری از این مسیر است.
ای مقام مسئول در شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور افزود: از کرمانشاه تا اسلام آباد غرب پیشرفت ۸۱ درصدی در زیرسازی داریم ولی از اسلام آباد غرب تا مرز خسروی تنها ۱۲ درصد پیشرفت فیزیکی در پروژه بوجود آمده است.
رئیس جمهور سابق وعده کمک هزار میلیارد تومانی به راه آ هن غرب داد اما هیچ وقت عملی نشد
وی دستیابی به سهم بیشتر در ترانزیت ریلی را از سیاست های کلان نظام دانست و اظهار داشت: در مسافرت سال ۱۳۹۰ رهبر معظم انقلاب به استان کرمانشاه، پروژه راه آهن غرب کشور شروع و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) پیمانکار پروژه شد. اما در ادامه ساخت آن، به علت تورم هایی که به خدمات فنی مهندسی و مصالح و نهاده ها خورد، اجرای این پروژه با مشکل روبه رو شداز سال ۹۴ تا ۹۷ هم که شورایعالی نظام فنی تعدیل هایی به ارقام اجرای پروژه های عمرانی داد، این پروژه هم پیشرفت هایی را داشت؛ در سال ۹۶ رئیس جمهور وقت قول تزریق هزار میلیارد تومان به طرح راه آهن غرب کشور را داد ولی هیچ وقت اجرایی نشد؛ بنابراین از سال ۹۸ تا ۱۴۰۰ راه اندازی راه آهن غرب کشور متوقف گردید اما از زمان آخرین سفر رئیس جمهور به استان کرمانشاه، بار دیگر پروژه راه آهن ای استان فعال شد.
فرامرزیان در رابطه با اهمیت اجرای پروژه راه آهن غرب کشور و کریدور ریلی شرق به غرب بیان نمود: راه آهن کرمانشاه-خسروی تنها پروژه ای است که شرق و غرب کشور را به هم متصل و شبکه رایلی را به مبادی ترانزیتی غرب کشور وصل می کند که میزان رقابت پذیری موقعیت ترانزیتی ایران را زیاد می کند.
وی خاطرنشان کرد: از مرز خسروی تا ایستگاه راه آهن خانقین در عراق تنها ۲۰ تا ۲۵ کیلومتر راه است که شبکه ریلی نداریم و اگر این مسیر به صورت کامل تحت پوشش ریل برود، پایتخت های ایران و عراق با خط آهن مستقیماً به هم متصل خواهند شد و نزدیکترین مسیر ریلی به بغداد خواهد بود.
کرمانشاه-لاذقیه تنها ۹۰۰ کیلومتر
مجری طرح راه آهن غرب کشور اظهار داشت: پروژه راه آهن کرمانشاه-خسروی نه تنها ملی بلکه فرامرزی است و درآمدهای ترانزیتی به همراه دارد؛ ضمن این که نزدیکترین مسیر ریلی اتصال ایران به بندر لاذقیه سوریه است که بنادر حاشیه خلیج فارس را به بندر لاذقیه در حاشیه مدیترانه متصل می کند. دسترسی به دریای مدیترانه می تواند به معنای کسب بارهای ترانزیت کالا میان جنوب اروپا، شمال آفریقا و غرب آسیا با روسیه و آسیای میانه خواهد بود.
وی به مزایایی چون کاهش مصرف سوخت، حفظ محیط زیست، کاهش تلفات جاده ای و… اشاره و اظهار نمود: زیارت ریلی عتبات عالیات هم اکنون یکی از پُرتقاضاترین مسیرهاست که اگر این محور ریلی به بهره برداری برسد، زائرین ایرانی عتبات و زائرین عراقی مشهد می توانند به سادگی میان دو کشور با قطار تردد کند. ضمن این که در توسعه گردشگری منطقه ای هم مؤثر خواهد بود.
فرامرزیان خاطرنشان کرد: از دیگر مزایای این طرح، با عنایت به نزدیکی آن به اقلیم کردستان عراق، امکان دستیابی به بارهای شمال عراق، موصل و کرکوک بعنوان استانهای نفتی شمال عراق و هم تسهیل تردد بار به مرزهای پرویزخان و قصرشیرین است.
۲ هزار میلیارد تومان بدهند، کرمانشاه-اسلام آباد غرب تحت پوشش ریل می رود
به گفته این مقام مسئول در شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیارد تومان نیاز است تا زیرسازی مسیر ریلی کرمانشاه به اسلام آباد غرب که مهم ترین بخش پروژه است تکمیل شود اگر زیرسازی به پایان برسد، ۶ ماهه می توانیم روسازی را تمام نماییم که برای انجام آن، ۱.۵ هزار میلیارد تومان دیگر اعتبار می خواهد و مجموعاً با ۲ هزار میلیارد تومان می توانیم فاز دوم این پروژه را تکمیل نماییم.
وی افزود: برای تکمیل محور ریلی اسلام آباد غرب تا مرز خسروی هم بین ۶ تا ۷ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است که در مقایسه با ابرپروژه های دیگر، رقم چندان بالایی نیست. اگر ۱۰ هزار میلیارد تومان به این پروژه تزریق شود، می توانیم تا خانقین را هم ریل بکشیم؛ بخشی از مسیر خانقین تا بغداد هم احتیاج به تعمیر دارد؛ در این صورت تنها با طی ۹۰۰ کیلومتر، می توانیم به بندر لاذقیه در سوریه برسیم. ما در عراق و سوریه فقط بهسازی خط داریم و نیازی به راه اندازی خط جدید نیست که درنتیجه هزینه هایمان در این دو کشور کاسته می شود.
مجری طرح راه آهن غرب کشور در شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اظهار داشت: هم اکنون کلی تقاضای صادرات بار به عراق داریم؛ بخش عمده صادرات ما جاده ای است که در ۴ ماهه سال جاری صرفا در مرزهای خسروی و پرویزخان به ۵۹۱ هزار تن رسیده است؛ اگر تنها نیمی از این دفعه به ریلی بیاید، هم بخش مهمی از کشته های جاده ای استانهای غرب کشور کاسته می شود و هم مصرف سوخت؛ ضمن این که خط آهن کرمانشاه-خسروی، ارزآوری برای کشور به دنبال دارد.
راه آهن خسروی-بغداد فقط ۱۹۰ کیلومتر / ‏‬ شلمچه-بصره-بغداد ۶۰۰ کیلومتر
وی با مقایسه راه آهن های شلمچه-بصره و کرمانشاه-خسروی-خانقین اظهار داشت: از هر لحاظ که محاسبه کنید، می بینید که راه آهن کرمانشاه-خسروی به سمت عراق به صرفه تر از ساخت راه آهن شلمچه-بصره است؛ در بارهای ترانزیتی، اصل اولیه کوتاه تر بودن مسیرهای رقیب است که در مقایسه این دو خط می بینیم که از مرز خسروی تا بغداد تنها ۱۸۹ کیلومتر راه داریم و از شلمچه به بصره و سپس تا بغداد، ۶۰۰ کیلومتر طول مسیر ریلی است. همینطور از مرز خسروی تا کربلا و نجف هم کمتر از ۳۰۰ کیلومتر است.
به گفته این مقام مسئول در شرکت ساخت و توسعه، با تکمیل راه آهن کرمانشاه-خسروی-خانقین، مسیر دسترسی عراق بعنوان اصلی ترین مشتری کالاهای اساسی قزاقستان و روسیه (دومین و سومین صادرکننده های بزرگ گندم دنیا) به آسیای میانه از قلمروی ایران، تسهیل و هموار خواهد شد.

1401/06/27
11:37:22
5.0 / 5
129
تگهای خبر: اقتصاد , تجارت , تورم , توسعه
این مطلب نیوباکس را پسندیدید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۱
نیو باکس
newbox.ir - تمامی حقوق نیو باكس محفوظ است

نیو باكس

بسته بندی و جعبه