مهر بررسی كرد؛

دردسرهای سامانه یکپارچه

دردسرهای سامانه یکپارچه به گزارش نیو باکس، بررسی ها نشان داده است که در مرحله دوم سامانه یکپارچه فروش خودرو موعد تحویل خودرو به اغلب متقاضیان به سال بعد موکول شده؛ مسئله ای که می تواند اهداف تاسیس سامانه را زیر سوال برد.



به گزارش نیو باکس به نقل از مهر، ۲۴ خرداد ماه مرحله دوم عرضه خودرو از راه سامانه یکپارچه فروش خودرو با بیان اولویت های خودرویی به متقاضیان به اتمام رسید.
بررسی ها نشان داده است که در این دور نوبت تحویل اغلب متقاضیان خرید خودرو از راه سامانه به سال ۱۴۰۳ موکول شده و این در حالیست که یکی از مهم ترین اهداف ایجاد سامانه یکپارچه، خروج دلالان از بازار خودرو و متوازن کردن عرضه و تقاضا بود ولی اکنون به نظر می آید با انصراف متقاضیان، این افراد با ورود به بازار خودرو مجدد به تقویت نقش دلالان کمک کنند.
در واقع وزارت صمت متصور بود که با سامانه یکپارچه فروش خودرو می تواند علاوه بر تحویل خودرو با قیمت کارخانه به مصرف کنندگان و جلب رضایت حداقلی آنان، سروسامانی هم به بازار خودرو بدهد و نقدینگی مورد نیاز تولیدکنندگان را هم تا حدودی تأمین کند اما با وضعیتی که در نوبت دهی خودرو ها پیش آمد به نظر می آید این هدف نتواند به صورت کامل محقق شود.
یکی از اصلی ترین دلایلی که می تواند از تحقق این هدف جلوگیری نماید، شرط فروش خودرو با قیمت روز است؛ بر همین مبنا افرادی که موعد تحویلشان به نیمه دوم سال ۱۴۰۳ موکول شده نمی دانند که خودرو را دقیقا با چه قیمتی مقرر است خریداری کنند افرادی که موعد تحویلشان به نیمه دوم سال ۱۴۰۳ موکول شده نمی دانند که خودرو را دقیقا با چه قیمتی مقرر است خریداری کنند چونکه با عنایت به تورم موجود، احتمال افزایش باردیگر قیمت کارخانه ای خودرو تا سال آینده وجود دارد، ازاین رو احتمال انصراف این دسته از افراد از خرید خودرو در سامانه یکپارچه، قوی است.
از سویی دیگر در نوبت دهی ها عبارت «پاییز ۱۴۰۳» و یا «زمستان ۱۴۰۳» ذکر شده است، ازاین رو دقیقا معلوم نیست متقاضی در چه تاریخی خودرو را تحویل خواهد گرفت. باید این مسئله را مد نظر قرار داد که اغلب ثبت نام کنندگان در سامانه یکپارچه فروش خودرو متقاضیان عادی بوده و برای مصرف شخصی قصد خرید خودرو را دارند ازاین رو چطور می توان این افراد را متقاعد کرد که برای خرید خودرویی که قیمت نهایی و روز نهایی تحویل آن معلوم نیست بیشتر از یک سال صبر کنند؟!
اما یکی دیگر از مشکلاتی که اینروزها به چشم می خورد مساله عدم اجازه ثبت نام به افرادی است که مدارک هویتی شأن کامل است اما هنوز در سامانه ها دیده نمی گردد. بعنوان نمونه فردی که تاریخ گواهینامه اش به اتمام رسیده و مبادرت به دریافت گواهینامه جدید هم کرده است ولی به سبب عدم اتصال سامانه ها به هم اجازه ثبت نام به متقاضی نمی دهد و اعلام می کند که نقص مدرک دارد.
همچنین نکته دیگر آنکه وزارت صمت در مورد نحوه نوبت دهی شفاف سازی خاصی نکرده است؛ یعنی معلوم نیست نوبت افراد در سامانه یکپارچه بر مبنای چه پارامتری تعیین شده است معلوم نیست نوبت افراد در سامانه یکپارچه بر مبنای چه پارامتری تعیین شده است. آیا وزارت صمت طبق فرمول قرعه کشی نوبت ها را تعیین کرده یا شیوه خاص دیگری برای اعلام اولویت ها داشته است؟
از سویی دیگر بعضی از خودروهایی که در سامانه یکپارچه عرضه شده اند، خودرو های جدیدی محسوب می شوند که خط تولید آنها طی سالجاری به راه افتاده است، ازاین رو دقیقا معلوم نیست خودروساز بتواند این خودرو های جدید را طبق تقاضای بوجود آمده به دست متقاضیان برساند یا خیر.
البته نمی توان منکر مزایای سامانه یکپارچه فروش خودرو شد؛ این سامانه در دور نخست عرضه خودرو که از اسفند سال پیش شروع شده بود، عملکرد به نسبت بهتری داشت اما در دور دوم به نظر می آید وزارت صمت و خودروسازان بیشتر به دنبال «از سر باز کردن» وظیفه عرضه خودرو با قیمت کارخانه بودند.
نکته دیگر این که اگر قرار باشد خودرو های ساخته شده در سال آینده به متقاضیان سال جاری تحویل داده شود، تکلیف کسانی که در دور سوم عرضه خودرو ثبت نام کنند، چه می شود؟ یعنی این افراد برای تحویل خودرو تا سال ۱۴۰۴ باید منتظر بمانند؟
برنامه وزارت صمت برای ایجاد این حجم از تعهدات برای خودروسازانی که همچنان از مشکلات عدیده ای همچون کمبود نقدینگی، پایین بودن بهره وری و… رنج می برند، چیست؟

1402/03/29
13:01:13
5.0 / 5
407
تگهای خبر: بازار , تورم , تولید , خرید
این مطلب نیوباکس را پسندیدید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۴
نیو باکس
newbox.ir - تمامی حقوق نیو باكس محفوظ است

نیو باكس

بسته بندی و جعبه