راه اندازی تیرپارک کامیون های ترانزیتی در آستارا نیاز اصلی مرز زمینی شمال کشور نیو باکس: از گیلان مرز زمینی آستارا با اهمیت ترین و فعالترین مرز زمینی شمال جمهوری اسلامی ایران و دروازه ایران به اروپا است که بیشترین میزان تجارت بین المللی با روسیه، آذربایجان و کشورهای اروپای شرقی از این طریق صورت می گیرد و برای توسعه این مرز مهم کشور، بهبود زیرساخت ها و راه اندازی تیرپارک های استاندارد، ضرورت دارد. یکی از مشکلاتی که امروزه رانندگان ماشین های ترانزیتی داخلی و خارجی سنگین در مرز زمینی آستارا در شمال غربی استان گیلان با آن گرفتار هستند، نبود یک تیرپارک مناسب برای توقف در زمان افزایش تردد کامیون ها و ایجاد صف طولانی در این مرز پرتردد شمال جمهوری اسلامی ایران است. این صف در بعضی موارد به کیلومترها افزایش خواهد یافت که زمینه ایجاد مشکل را برای رانندگان، اقلام داخل تریلی ها و همین طور عابران را فراهم می آورد. صف های طولانی سبب بی نظمی در ترافیک جاده ای منتهی به مرز زمینی آستارا شده و مشکلاتی همچون تصادف و مسائل دیگر را برای رانندگان رقم می زند. بر این اساس ساخت تیرپارک اهمیتی دوچندان می کند تا علاوه بر توقف کامیونها در یک محدوده مشخص و پیشگیری از خطرات و مخاطرات ترافیکی و همین طور آلایندگی آنها، نیازهای روزمره رانندگان برای اسکان، استراحت و خرید ملزومات نیز تامین گردد. آستارا یک شهر کوچک مرزنشین و توریست پذیر است و گمرک آن برخلاف خیلی از شهرها در داخل شهر واقع شده و کامیون ها ناگزیر به تردد در محدوده شهر تا رسیدن به بندر یا مرزهای زمینی هستند، ازاین رو ساخت تیرپارک برای توقف های طولانی یا مقطعی این وسایل نقلیه ترانزیتی لازم است و از اینرو پروسه ترخیص کامیون ها به لحاظ ضرورت اعمال رویه های مختلف گمرکی زمانبر است و باید یک تیرپارک نه بلکه چند تیرپارک بزرگ در شهر مرزی آستارا ساخته شود. ایجاد و راه اندازی یک تیر پارک در فعال ترین و مهم ترین مرز زمینی شمال کشور نیاز اساسی و خواسته به جا و از زیر ساخت های مهم لجستیکی است که حل معضل صف های طولانی کامیون های ترانزیتی داخلی و خارجی در مرزهای آستارا را رقم خواهد زد. تیرپارک ها بطور معمول در مسیرهای ترانزیتی راه اندازی می شوند که از تردد بالایی از کامیون ها برخوردار می باشند و یکی از معضلات مهم و اساسی مرز زمینی آستارا در این رابطه نبود تیرپارک بعنوان محل پارک کامیون ها و اسکان رانندگان است و اداره کل گمرک آستارا رفع ترافیک کامیون ها در شهر مرزی آستارا را نیازمند راه اندازی تیرپارک می داند. مدیرکل گمرک آستارا در این رابطه در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ایسنا با اشاره به اینکه میزان فعالیت اقتصادی در مرزهای آستارا افزایش پیدا کرده و حجم صادرات از مرزهای این شهرستان مرزی استان گیلان چند برابر برابر شده است، اظهار نمود: تا وقتی که یک یا چند تیر پارک با گنجایش بالا در آستارا ساخته نشود از صف و ترافیک کامیون ها کاسته نخواهد شد. علی حسین ذوالقدری نبود تیر پارک و ترافیک کامیون های ترانزیتی را خاطرنشان کرد و اضافه کرد: نبود تیر پارک برای کامیونهای ترانزیتی از مشکلات مهم شهر مرزی آستارا است و گمرک آستارا در حوزه شهری واقع شده است و نبود تیر پارک سبب شده کامیون های ترانزیتی و صادراتی به داخل خیابان های شهر مرزی آستارا کشیده شوند و شاهد ترافیک این خودرو ها باشیم. وی، تصریح کرد: امیدواریم با ساخت تیر پارک مجهز و بزرگ مشکلات موجود در این حوزه رفع گردد. ذوالقدری با اشاره به اینکه آستارا شهر کوچکی است و گمرک آن برخلاف خیلی از شهرها در داخل شهر واقع شده و کامیون های ترانزیتی ناگزیر به تردد در محدوده شهر تا رسیدن به بندر یا مرز زمینی و ریلی هستند، اظهار داشت: ساخت تیرپارک برای توقف های طولانی یا مقطعی این وسایل نقلیه لازم است. مدیر کل گمرک آستارا، اظهار نمود: بندر آستارا با وجود سه گمرک فعال همزمان با کشور جمهوری آذربایجان، دروازه اصلی تجارت ایران و اوراسیا به حساب می آید و دراین میان ارتقاء زیرساخت ها و مرتفع ساختن نقصان ها ضرورت ایفای نقش موثر در زمینه تجارت کشور است. وی از آمادگی کامل اداره کل گمرک آستارا برای فعال شدن تیرپارک و رفع کامل ترافیک کامیون های ترانزیتی در سطح شهر مرزی آستارا اطلاع داد و اظهار داشت: بااینکه صف کامیون ها در ورودی و برخی خیابان های آستارا نشانگر رونق اقتصاد برون مرزی است، اما توقف طولانی مدت این خودرو ها در مسیرهای مهم شهر سبب رنجش خاطر اهالی میشود و اگر تیرپارک درحال راه اندازی برای توقف و ساماندهی کامیون های تجارت خارجی فعال شود، ترافیک از خیابان های پایانه و گمرک برچیده خواهد شد. ذوالقدری با اشاره به اینکه تمام تلاش ها بر اینست که گمرک و مرزی فعال و پویا در این منطقه از کشور عزیزمان ایران داشته باشیم، اضافه کرد: آستارا از مبادی مهم تجارت و ترانزیت خارجی جمهوری اسلامی ایران به حساب می آید. مدیر کل گمرک آستارا ضمن اشاره به ساخت پایانه مرزی جدید در حاشیه شهر آستارا، اظهار نمود: به علت افزایش حجم کالاهای صادراتی بخصوص محصولات کشاورزی، نیازمند وجود یک پایانه مرزی استاندارد، بزرگ و در شأن نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بودیم که الان درحال ساخت است و بطور قطع با تکمیل آن شاهد افزایش مبادلات تجاری خواهیم بود. وی از خروج ۸ هزار و ۱۷۹ دستگاه کامیون ترانزیتی در فروردین ماه سال ۱۴۰۳ از راه مرز زمینی آستارا اطلاع داد و اظهار داشت: این میزان تردد در مقایسه با فروردین ماه سال قبل ۴۱ درصد رشد داشته است. به گزارش نیو باکس به نقل از ایسنا، تیرپارک محل توقف و پارک کامیون ها در راه های بین شهری است که استانداردهای مخصوص دارد و با گرفتن مجوز از سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای راه اندازی و مورد بهره برداری قرار می گیرد. تیر پارکها بطور معمول بجز خدمات پارکینگ خودرو، خدمات رفاهی دیگری را به کاربران همچون جایگاه سوخت، سرویس بهداشتی، نمازخانه، اغذیه فروشی، استراحتگاه و فروشگاه ارائه می دهند. 1403/02/15 22:35:10 5.0 / 5 375 تگهای خبر: استاندارد , اقتصاد , تجارت , توسعه این مطلب نیوباکس را پسندیدید؟ (1) (0) تازه ترین مطالب مرتبط اقتصاد یورو رنگ پراند هزارتوی ناهماهنگی در اقتصاد ایران بازار طلای جهانی به کما رفت نرخ خرید برق صنایع ابلاغ گردید نظرات بینندگان در مورد این مطلب نظر شما در مورد این مطلب نام: ایمیل: نظر: سوال: = ۶ بعلاوه ۲