بازار خودرو در انحصار کامل واردات متوقف، عرضه داخلی معلق به گزارش نیو باکس، وقتی نه وارداتی در جریان است و نه خودروساز داخلی حاضر به عرضه محصول است، به روشنی میتوان اظهار داشت که بازار خودرو در تسلط کامل انحصار قرار دارد؛ انحصاری که حالا حتی دولت را هم به چالش کشیده است. به گزارش نیو باکس به نقل از مهر، بازار خودروی ایران در ماه های اخیر با رکودی سنگین و بی سابقه مواجه شده؛ رکودی که برخلاف دوره های گذشته، دیگر نمی توان آنرا تنها به عواملی چون کاهش تقاضا، تورم یا نوسانات نرخ ارز نسبت داد. آن چه حالا بازار را در وضعیت توقف کامل قرار داده، نه نبود مشتری بلکه عدم عرضه از جانب یکی از بزرگ ترین بازیگران بازار یعنی شرکت ایران خودرو است. در حالی که تقاضا برای خودرو بخصوص در رده های اقتصادی همچنان در سطح بالایی باقیمانده، ایران خودرو به شکل رسمی طرح های فروش خویش را متوقف کرده و از آغاز مجدد آن مشروط به «اصلاح قیمت ها» سخن گفته است. این شرکت اعلام نموده تا وقتی که مجوز افزایش قیمت متناسب با رشد هزینه های تولید صادر نشود، عرضه ای در کار نخواهد بود. اما این اقدام در فضایی رخ می دهد که واردات خودرو هم عملا متوقف شده و ثبت سفارش جدیدی امسال انجام نگرفته است. در چنین شرایطی، غیبت کامل خودرو های وارداتی که می توانستند در نقش تنظیم گر بازار عمل کنند، سبب شده فضای انحصاری خودروسازان داخلی پررنگ تر از هر زمان دیگری شود. در واقع، وقتی نه وارداتی در جریان است و نه خودروساز داخلی حاضر به عرضه محصول است، به روشنی میتوان اظهار داشت که بازار در تسلط کامل انحصار قرار دارد؛ انحصاری که حالا حتی دولت را هم به چالش کشیده است. نکته قابل توجه دراین میان، موضع گیری اخیر وزارت صنعت، معدن و تجارت است. برخلاف نگاههای گذشته که اکثرا با نوعی همراهی یا چشم پوشی از جانب دولت نسبت به خودروسازان همراه بود، این دفعه رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان در واکنشی صریح اعلام نموده است که «اگر خودرویی تولید و در پارکینگ انباشت شود به منزله احتکار است و با برخورد تعزیرات حکومتی مواجه می شود.» این موضع گیری در حالیست که ساختار مالکیتی ایران خودرو در ماه های اخیر گرفتار تغییر شده و این شرکت حالا با ادعای خصوصی سازی، خویش را از چارچوب های سنتی تصمیم گیری دولتی جدا کرده است. با این وجود، در عمل چیزی جز «خصوصی سازی» همراه با تداوم انحصار شکل نگرفته است؛ شرایطی که سبب شده این بنگاه با اتکا به نبود رقیب در بازار، خواهان تعیین قیمت محصولات خودرویی شود. قفل انحصار بر پای بازار به گزارش نیو باکس به نقل از مهر، حالا بازار خودرو در وضعیتی قرار دارد که نه رقابتی در آن وجود دارد و نه شفافیتی. وارداتی صورت نمی گیرد، عرضه داخلی هم قفل شده و مصرف کننده در میانه این بن بست، تنها نظاره گر گرانی های احتمالی آینده است. این فضای بلاتکلیف، بازار را در فاز «انتظار و نگرانی» فرو برده و خرید و فروش را تقریبا به صفر رسانده است. کارشناسان اعتقاد دارند که گره این وضعیت تنها با مجموعه ای از اصلاحات هم زمان قابل باز شدن است؛ همچون بازبینی در سیاست قیمت گذاری خودرو بر پایه حقیقت های اقتصادی نظیر نرخ تورم و هزینه تمام شده، آزادسازی تدریجی و مدیریت شده واردات خودرو های اقتصادی و کارکرده و در نهایت تدوین قوانین سفت و سخت ضد انحصار برای شکستن سلطه دو خودروساز اصلی کشور. تجربه سال قبل هم نشان داد که حتی واردات محدود خودرو های خارجی با قیمت رقابتی، می تواند فضای انحصاری را تحت فشار قرار دهد و باعث تعدیل رفتار تولیدکنندگان داخلی شود. حال که دیگر دولت هم با چالش این انحصار روبرو شده، ضروریست که خصوصی سازی صرفا به انتقال مالکیت محدود نماند، بلکه هم زمان با تشکیل رقابت واقعی و باز کردن مسیر ورود بازیگران جدید همراه باشد. در غیر این صورت، نه تنها انحصار پابرجا می ماند، بلکه از شکل دولتی بشکلی جدید و پیچیده تر منتقل می شود؛ وضعیتی که در آن مصرف کننده همچنان متضرر اصلی باقی خواهد ماند. منبع: newbox.ir 1404/03/20 10:49:10 5.0 / 5 52 تگهای خبر: اقتصاد , بازار , تجارت , تورم این مطلب نیوباکس را پسندیدید؟ (1) (0) تازه ترین مطالب مرتبط وزارت صمت افزایش قیمت محصولات ایران خودرو را رد کرد قیمت گذاری ایران خودرو خارج از چارچوب قانونی می باشد موزاییک پلیمری، انتخابی هوشمند برای محوطه سازی مدرن جدال خودروسازان با وزارت صمت بر سر قیمت خودرو نظرات بینندگان در مورد این مطلب نظر شما در مورد این مطلب نام: ایمیل: نظر: سوال: = ۶ بعلاوه ۲