تردد 22 میلیون خودروی فرسوده در کشور به گزارش نیو باکس، معاون وزیر صمت اظهار داشت: 22 میلیون خودرو فرسوده در کشور نیازمند نوسازی است. همینطور در تهران 3 میلیون موتورسیکلت وجود دارد که 2.4 میلیون دستگاه آن فرسوده است. به گزارش نیو باکس به نقل از مهر، فرشاد مقیمی موضوع نوسازی و بازسازی صنایع و اسقاط ناوگان فرسوده را از پروژه های کلیدی حوزه صنعت معرفی نمود و با ارائه آماری اظهار نمود: ما بیشتر از ۴۱ میلیون ناوگان حمل و نقلی در کشور داریم که بالغ بر ۲۲ میلیون از این خودرو ها در وضعیت فرسودگی هستند. وی اشاره کرد: فرسودگی ناوگان نه فقط هزینه اقتصادی و ایمنی ایجاد می کند، بلکه آثار زیست محیطی قابل توجهی هم بر جای گذاشته است. مقیمی توضیح داد: پروسه اسقاط و نوسازی نیازمند هماهنگی حداقل ده ها دستگاه و ذی نفع است و برای تحقق آن مجموعه ای از سازوکارهای مالی و اجرایی طراحی شده است. وی به اجرا و نتایج اولیه اشاره نمود و اضافه کرد: در سال ۱۴۰۳ حدود ۳۵۰ هزار دستگاه خودرو اسقاط شدند و از نظر اقتصادی و محیط زیستی اقدامات اسقاط و جایگزینی منجر به صرفه جویی و کاهش آلایندگی شده است؛ بطوریکه مجموع صرفه جویی ارزی سال ۱۴۰۳ حدود ۱.۳ میلیارد دلار برآورد می شود. ۸۰ درصد موتورسیکلت های فرسوده کاربراتوری هستند مقیمی همین طور از شروع پروسه اسقاط موتورسیکلت های فرسوده از خرداد سال جاری آگاهی داد و اظهار داشت: تابحال بیشتر از ۱۲ هزار مالک موتورسیکلت ثبت نام شده است. وی اشاره کرد: در تهران ۳ میلیون موتورسیکلت وجود دارد که ۲.۴ میلیون دستگاه آن فرسوده است و آلایندگی آنها بیشتر از ۴ برابر خودرو ها است. رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) اضافه کرد: ۸۰ درصد این موتورسیکلت ها کاربراتوری هستند که با اسقاط آنها گام بزرگی در پایین آوردن آلودگی هوا برداشته خواهد شد. وی درباره ی بسته های حمایتی هم توضیح داد: برای متقاضیان اسقاط مشوق های کالا و نقدی پیش بینی شده است تا جایگزینی با موتورسیکلت های کم مصرف یا برقی برای اقشار مختلف قابل تحقق باشد. مقیمی همین طور اظهار داشت: ۱۵۰ شناور در کشور وجود دارد که باید اسقاط شوند، اما پروسه اسقاط آنها هنوز فراهم و تعریف نشده است. وی اضافه کرد: بیشتر از ۶۰۰ واگن در سال قابلیت اسقاط دارند، اما شرایطی برای اسقاط آنها هم فراهم نشده است. معاون وزیر صمت بر لزوم پیوستگی برنامه اسقاط و نوسازی با سیاستهای کلان صنعتی و زیست محیطی اصرار کرد و اظهار داشت: اسقاط تنها هدف نیست؛ هدف غائی جایگزینی کارآمد، کاهش مصرف انرژی، کاهش آلودگی و ایجاد فرصت های اشتغال در زنجیره بازیافت و تولید قطعات جدید است. حرف آخر اینکه وی به اجرا و نتایج اولیه اشاره نمود و افزود: در سال ۱۴۰۳ حدود ۳۵۰ هزار دستگاه خودرو اسقاط شدند و از نظر اقتصادی و محیط زیستی اقدامات اسقاط و جایگزینی منجر به صرفه جویی و کاهش آلایندگی شده است؛ بطوریکه مجموع صرفه جویی ارزی سال ۱۴۰۳ حدود ۱.۳ میلیارد دلار برآورد می شود. وی درباره ی ی بسته های حمایتی هم توضیح داد: برای متقاضیان اسقاط مشوق های کالا و نقدی پیشبینی شده است تا جایگزینی با موتورسیکلت های کم مصرف یا برقی برای اقشار مختلف قابل تحقق باشد. منبع: newbox.ir 1404/05/29 10:40:35 5.0 / 5 12 تگهای خبر: اقتصاد , تولید , حمل و نقل , دستگاه این مطلب نیوباکس را پسندیدید؟ (1) (0) تازه ترین مطالب مرتبط هشدار معاون وزیر ارتباطات به رییس شورای شهر و شهرداری محدودیت سقف اعتباری ثبت سفارش واردات ۲۰۰۰ دستگاه اتوبوس رفع شد اعلام شرایط و ممنوعیت های واردات خودرو به سرزمین اصلی صادرات ۲۶۰ میلیون دلاری به آفریقا در بهار ۱۴۰۴ نظرات بینندگان در مورد این مطلب نظر شما در مورد این مطلب نام: ایمیل: نظر: سوال: = ۷ بعلاوه ۱