لوازم خانگی همچنان درگیر گرانی تورم نقطه ای ۴۶ درصد شد

لوازم خانگی همچنان درگیر گرانی تورم نقطه ای ۴۶ درصد شد به گزارش نیو باکس، تورم لوازم خانگی در شهریور ۱۴۰۴ به ۳۵.۴ درصد و تورم نقطه ای به ۴۶ درصد رسید. افزایش هزینه های تولید، نوسانات ارزی و افت قدرت خرید، بازار این صنعت را نگران کننده کرده است.



به گزارش نیو باکس به نقل از مهر، برمبنای جدیدترین آمار انتشار یافته از طرف مرکز آمار ایران، تورم سالانه لوازم خانگی در شهریور ۱۴۰۴ به ۳۵.۴ درصد رسیده است. این بدان معناست که قیمت انواع لوازم خانگی در یک سال منتهی به شهریور، به طور متوسط بالاتر از یک سوم افزایش پیدا کرده است.
علاوه بر این، تورم نقطه به نقطه (مقایسه شهریور ۱۴۰۴ با شهریور ۱۴۰۳) برابر با ۴۶ درصد بوده که نشان دهنده شدت گرفتن روند افزایش نرخها در مقایسه با ماه مشابه سال قبل است. در حقیقت، خانوارهایی که سال جاری قصد خرید لوازم خانگی داشته اند، بطور متوسط باید نزدیک به نصف بیشتر از سال قبل برای همان کالاها هزینه کنند.
از سوی دیگر، تورم ماهانه این گروه کالایی در شهریور ۱۴۰۴ معادل ۲.۸ درصد گزارش شده است. این عدد بیان کننده آنست که تنها در طول یک ماه، قیمت لوازم خانگی نزدیک به سه درصد افزایش پیدا کرده است؛ افزایشی که در صورت تداوم می تواند فشار سنگینی را بر قدرت خرید مصرف کنندگان وارد کند.

روند تورم لوازم خانگی


افزایش نرخ تورم در این بازار را می توان ناشی از چند عامل دانست که همچون مهم ترین آنها باید به نوسانات ارزی و طولانی شدن صف تخصیص ارز اشاره نمود چونکه وابستگی نسبی لوازم خانگی به واردات قطعات و مواد اولیه سبب شده تغییرات قیمت ارز و تاخیر بانک مرکزی در تخصیص ارز به این صنعت، به سرعت بر قیمت تمام شده اثرگذار باشد.
همچنین افزایش هزینه های جانبی همچون رشد هزینه های حمل و نقل، انرژی و دستمزد هم بر قیمت نهائی کالاها اضافه شده است.

سال


نرخ تورم کل


نرخ تورم لوازم خانگی

۱۳۹۶ ۸.۲ درصد ۵.۴ درصد ۱۳۹۷ ۲۶.۹ درصد ۴۳ درصد ۱۳۹۸ ۳۴.۸ درصد ۴۹.۳ درصد ۱۳۹۹ ۳۶.۴ درصد ۴۶.۵ درصد ۱۴۰۰ ۴۰.۲ درصد ۴۶.۵ درصد ۱۴۰۱ ۴۵.۸ درصد ۳۳.۳ درصد ۱۴۰۲ ۴۰.۷ درصد ۳۶.۷ درصد ۱۴۰۳ ۳۲.۵ درصد ۲۷.۲ درصد نیمه اول ۱۴۰۴ ۳۷.۵ درصد ۳۵.۴ درصد

نکته قابل تامل آن که هرچند با افزایش نرخها تقاضا برای لوازم خانگی جدید کاسته شده است، اما این افت تقاضا به سبب بالا بودن هزینه های تولید و فشار مداوم بر عرضه، نتوانسته مانع رشد تورم شود. در حقیقت، روند صعودی ساختار هزینه ها شامل مواد اولیه، قطعات وارداتی، دستمزد و هزینه های لجستیک همچنان بر بازار سنگینی می کند و اجازه تعدیل قیمتی را نمی دهد.
این شرایط بیشترین فشار را بر خانوارهایی که در آستانه خرید جهیزیه یا جایگزینی کالاهای ضروری و بادوام قرار دارند وارد کرده است. با کاهش قدرت خرید، خیلی از خانواده ها ناچار به تغییر رفتار مصرفی شده اند؛ به شکلی که بخشی به بازار کالاهای دست دوم روی آورده اند، عده ای تعمیر و نگهداری از وسایل قدیمی را ترجیح می دهند و برخی دیگر تنها با بهره گیری از طرح های فروش اقساطی قادر به خرید هستند.
این تغییر الگوی مصرف، در کوتاه مدت شاید راهی برای مدیریت هزینه ها باشد، اما در طولانی مدت می تواند نتایج منفی بر کیفیت زندگی، رفاه خانوارها و حتی سلامت اقتصادی بازار لوازم خانگی داشته باشد. کاهش تقاضا برای محصولات نو، علاوه بر تاثیر منفی بر تولیدکنندگان داخلی، چرخه سرمایه گذاری و اشتغال در این صنعت را هم با اختلال روبه رو می کند.
به بیان دیگر، تداوم چنین وضعیتی نه فقط بر معیشت خانوارها فشار می آورد، بلکه در سطح کلان می تواند به تضعیف بنیه تولیدی کشور در عرصه لوازم خانگی بینجامد؛ موضوعی که در نهایت خود به دور باطل افزایش نرخها و کاهش توان خرید منجر خواهد شد.
به گزارش نیو باکس به نقل از مهر، باتوجه به تورم سالانه ۳۵.۴ درصدی، تورم نقطه ای ۴۶ درصدی و رشد ماهانه ۲.۸ درصدی در بازار لوازم خانگی، چشم انداز این بخش همچنان نگران کننده به نظر می آید. در صورت عدم اجرای سیاستهای مؤثر برای کنترل نوسانات ارزی، دفاع از تولید داخلی و مدیریت هزینه های جانبی، انتظار کاهش فشار قیمتی در کوتاه مدت بعید خواهد بود. به طور خلاصه علاوه بر این، تورم نقطه به نقطه (مقایسه شهریور ۱۴۰۴ با شهریور ۱۴۰۳) برابر با ۴۶ درصد بوده که نشان دهنده شدت گرفتن روند افزایش نرخها در مقایسه با ماه مشابه سال قبل است. افزایش نرخ تورم در این بازار را می توان ناشی از چند عامل دانست که همچون مهم ترین آنها باید به نوسانات ارزی و طولانی شدن صف تخصیص ارز اشاره نمود چراکه وابستگی نسبی لوازم خانگی به واردات قطعات و مواد اولیه سبب شده تغییرات نرخ ارز و تاخیر بانک مرکزی در تخصیص ارز به این صنعت، به سرعت بر قیمت تمام شده اثرگذار باشد. ۱۳۹۶ ۸.۲ درصد ۵.۴ درصد ۱۳۹۷ ۲۶.۹ درصد ۴۳ درصد ۱۳۹۸ ۳۴.۸ درصد ۴۹.۳ درصد ۱۳۹۹ ۳۶.۴ درصد ۴۶.۵ درصد ۱۴۰۰ ۴۰.۲ درصد ۴۶.۵ درصد ۱۴۰۱ ۴۵.۸ درصد ۳۳.۳ درصد ۱۴۰۲ ۴۰.۷ درصد ۳۶.۷ درصد ۱۴۰۳ ۳۲.۵ درصد ۲۷.۲ درصد نیمه اول ۱۴۰۴ ۳۷.۵ درصد ۳۵.۴ درصد نکته قابل تامل آن که هرچند با افزایش نرخها تقاضا برای لوازم خانگی جدید کاسته شده است، اما این افت تقاضا به جهت بالا بودن هزینه های تولید و فشار مداوم بر عرضه، نتوانسته مانع رشد تورم شود.


منبع:

1404/07/08
10:47:42
5.0 / 5
40
تگهای خبر: اقتصاد , بازار , بانك , تورم
این مطلب نیوباکس را پسندیدید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۴
نیو باکس
جدیدترین ها

نیو باکس بسته بندی
newbox.ir - تمامی حقوق نیو باكس محفوظ است (2017تا2025)

نیو باكس

بسته بندی و جعبه
نیوباکس، مرجع جامع صنعت بسته‌بندی! با نیوباکس، در دنیای بسته‌بندی به‌روز باشید