الکامپ گذرگاه دیپلماسی دیجیتال ایران با جهان

الکامپ گذرگاه دیپلماسی دیجیتال ایران با جهان نیو باکس: نمایشگاه های تجاری در جهان امروز دیگر فقط محل عرضه محصولات نیستند؛ آنها به ابزار دیپلماسی اقتصادی تبدیل گشته اند. همانطور که امارات با «جیتکس» برند ملی فناوری خودرا ساخته، ایران نیز می تواند با الکامپ، پرچم دیپلماسی اقتصاد دیجیتال خودرا در منطقه برافرازد.



نمایشگاه بین المللی الکامپ طی بالاتر از دو دهه، به بزرگ ترین رویداد ملی در عرصه فناوری اطلاعات و اقتصاد دیجیتال تبدیل گشته است. سال گذشته، بالاتر از 500 شرکت و تیم استارتاپی، 9 پارک علم و فناوری و نمایندگان کشورهایی چون روسیه، کره، آلمان، تایوان، سوریه، چین، پاکستان و ترکیه در این رویداد حضور بهم رساندند و ده ها نشست B2B برگزار گردید. این ظرفیت به روشنی نشان میدهد که الکامپ می تواند از یک نمایشگاه فناورانه فراتر رفته و به پلت فرم دیپلماسی دیجیتال ایران بدل شود.
سه لایه دیپلماسی در الکامپ
1- دیپلماسی سیاستی: با حضور وزارت خانه های ارتباطات، امور خارجه، صمت، علوم و معاونت علمی؛ الکامپ فرصتی برای گفت و گو درباره ی سیاستگذاری اقتصاد دیجیتال در سطح ملی است. اگر خروجی این جلسه ها به صورت «نقشه راه دیپلماسی دیجیتال ایران» تدوین شود، نمایشگاه از سطح اجرا به سطح تصمیم سازی ارتقا خواهد یافت.

2-دیپلماسی مردم محور: مشارکت استارتاپ ها، فریلنسرها، دانشگاهیان و جوانان در الکامپ، وجهی متمایز به این نمایشگاه داده است. در جهانی که «قدرت نرم» بالاتر از «قدرت سخت» تعیین کننده است، حضور فعال جامعه مدنی ایران در الکامپ می تواند تصویری تازه و جذاب از کشور به جهان ارایه کند.

3-دیپلماسی تجاری و فناورانه: مذاکرات شرکت های ایرانی با طرف های خارجی؛ بستر جذب سرمایه و انتقال فناوری و حضور در زنجیره تامین جهانی را فراهم می سازد. تجربه موفق چند استارتاپ ایرانی در صادرات نرم افزار، نمونه ای است که نشان میدهد این مسیر عملی و شدنی است.
فرصت ها و چالش ها
البته نباید فراموش کرد که دیپلماسی دیجیتال ایران بدون چالش نیست:
تحریمها و محدودیت های بین المللی، مانع حضور گسترده کمپانی های خارجی می شوند. نبود برند ملی یکپارچه در عرصه ICT، موجب پراکندگی تصویر ایران در بازار جهانی شده است. هماهنگی ناکافی میان نهادهای دولتی و صنفی، از ظرفیت کامل الکامپ کاهش می دهد.
با این حال، مزیت های ژئوپلیتیکی و نیروی انسانی جوان و نخبه ایران، بازهم برگ برنده ای است که می تواند کشور را به هاب مغزافزاری و نرم افزاری منطقه تبدیل کند.
نقش وزارت امور خارجه
برای تحقق این هدف، حضور فعال وزارت امور خارجه، حیاتی می باشد. پشتیبانی از حضور هیات های تجاری خارجی، سازماندهی رایزنان فناوری در سفارتخانه ها و دفاع از صادرات محصولات دیجیتال باید به قسمتی از دیپلماسی اقتصادی کشور بدل شود. الکامپ می تواند صحنه ای باشد که سیاست خارجی و زیست بوم دیجیتال در کنار یکدیگر عمل کنند.
جمع بندی؛ الکامپ به مثابه فراخوان ملی
الکامپ تنها یک نمایشگاه نیست؛ این رویداد می تواند دروازه تعامل ایران با اقتصاد دیجیتال جهان باشد. اگر دولت و بخش خصوصی بطور هماهنگ عمل کنند، الکامپ بجای یک رخداد مقطعی، به برند ملی اقتصاد دیجیتال ایران تبدیل خواهد شد.

امروز زمان آنست که ایران، همچون تعدادی از کشورهای منطقه، از الکامپ نه فقط برای نمایش قابلیتها، بلکه برای تثبیت جایگاه ژئواکونومیک خود در منطقه و جهان بهره بگیرد. این نمایشگاه می تواند پیام روشنی به جامعه جهانی بدهد:

«ایران آماده است تا در حوزه اقتصاد دیجیتال، نه فقط مصرف کننده، بلکه شریک، تولیدکننده و صادرکننده باشد».

*عضو هیات مدیره سازمان نظام صنفی کامپیوتر ای

اگر خروجی این جلسه ها به شکل نقشه راه دیپلماسی دیجیتال ایران تدوین شود، نمایشگاه از سطح اجرا به سطح تصمیم سازی ارتقا خواهد یافت. با این وجود، مزیت های ژئوپلیتیکی و نیروی انسانی جوان و نخبه ایران، بازهم برگ برنده ای است که می تواند کشور را به هاب مغزافزاری و نرم افزاری منطقه تبدیل کند.


منبع:

1404/07/17
13:17:52
5.0 / 5
24
تگهای خبر: ابزار , اقتصاد , بازار , تولید
این مطلب نیوباکس را پسندیدید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۳
نیو باکس
جدیدترین ها

نیو باکس بسته بندی
newbox.ir - تمامی حقوق نیو باكس محفوظ است (2017تا2025)

نیو باكس

بسته بندی و جعبه
نیوباکس، مرجع جامع صنعت بسته‌بندی! با نیوباکس، در دنیای بسته‌بندی به‌روز باشید