درحاشیه گزارش هفت ماهه خودروسازان؛ مخالفان خصوصی سازی ایران خودرو بخوانند! به گزارش نیو باکس، ایران خودرو، بزرگترین مجموعه خودروسازی کشور میبایست ۱۷ سال پیش در امتداد اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی خصوصی سازی می شد، اما مخالفت ها و مقاومت ها سبب شد این فرایند نزدیک به دو دهه عقب بیفتد. به گزارش نیو باکس به نقل از مهر، سال گذشته، همین ایام بود که زمزمه واگذاری مدیریت «ایران خودرو» به بخش خصوصی سهامدار به شکل جدی عنوان شد. ایران خودرو، بزرگترین مجموعه خودروسازی کشور باید ۱۷ سال پیش در امتداد اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی خصوصی سازی می شد، اما مخالف خوانی ها و مقاومت ها سبب شد این فرایند نزدیک به دو دهه عقب بیفتد. مخالفت هایی که روی دو ریل ترس و منافع حرکت می کرد. از یک طرف ترس از بیکاری کارگران، ترس از سوء مدیریت و ترس از ورشکستگی و تعطیلی و از سوی دیگر منافعی که خودروسازان دولتی به عنوان حیاط خلوت برای لایه هایی از دستگاهها و نهادهای اجرایی، تقنینی و حتی نظارتی داشت و خویش را در استخدام های سفارشی، شرکت های سفارشی، شریک های سفارشی و قراردادهای سفارشی نشان می داد. همین پیشینه کافی بود تا به موازات جدی شدن مبحث واگذاری مخالف خوانی ها و مقاومت ها بیشتر شود. با این وجود علاوه بر تصریحات قانونی و تأکیدات مقام معظم رهبری، عزم شورایعالی هماهنگی اقتصادی سران قوا و حمایت ویژه رئیس دولت سبب شد فرایند انتقال مدیریت بزرگترین مجموعه خودروسازی کشور در بهمن ماه به پایان برسد و بخش خصوصی سهامدار سکان هدایت این مجموعه را به عهده بگیرد. روزی که اعضای جدید هیات مدیره از جانب سهامداران انتخاب شدند، «ایران خودرو» مجموعه ای زیان ده با بدهی انباشته بود. باآنکه سایه تحریم و جنگ اقتصادی هیچ گاه از روی سر صنعت، تولید و خودروسازی کم نشد، اما کمتر کسی پیش بینی می کرد تنها سه ماه پس از این واگذاری، رویارویی نظامی ایران با رژیم صهیونیستی و امریکا شرایط خاصی به کشور تحمیل کند. اگرچه جنگ تحمیلی ۱۲ روز بیشتر طول نکشید، اما تبعات بین المللی، سیاسی و اقتصادی آن مانند هر جنگ دیگر ادامه دار بود. بخصوص که پیشینه رژیم اسرائیل در نقض آتش بس درکنار تهدیدهای ریزودرشت دونالد ترامپ، هفته ها کشور را در وضعیت نه جنگ و نه صلح نگه داشت. شرایطی که به رکود و تورم منجر گردید. اما این پایان کار نبود؛ چه تابستان داغ ۱۴۰۴ با فعال شدن مکانیسم ماشه همراه شد؛ سازوکاری که به مفهوم بازگشت تحریم های قدیمی و تشدید تحریم های فعال بود که به شکل روشن و واضح در بندهایی صنعت خودروسازی کشور را نشانه گرفت و حاصل جمعش با شرایط پساجنگی کشور جز افزایش قیمت دلار، نوسانات ارزی و افزایش تورم نبود. وضعیتی که موجب منفی شدن پی در پی شاخص تولید ازجمله در صنعت خودروسازی شد؛ چنانکه بر مبنای آمار وزارت صمت در هفت ماه ابتدایی سال ساخت خودرو بیشتر از ۱۳ درصد کاسته شده است. سایپا بزرگترین خودروساز دولتی هم مهرماه سال جاری ۲۷ هزار خودرو تولید کرد که نسبت به ۴۷ هزار دستگاه نسبت به سال قبل کاهش ۴۳-% درصدی داشت. این مجموعه همینطور از شروع سال ۱۴۰۴ تا اول آبان ۱۸۰ هزار دستگاه تولید کرد که با ۲۷۱ هزار دستگاه سال گذشته افت ۳۳-% درصدی نشان داده است. در چنین شرایطی ایران خودرو با مدیریت بخش خصوصی چه کرد؟عملکرد غول های خودروسازی در یک نگاه شاخصتولید مهرماه ۱۴۰۴ (دستگاه)رشدتولید ۷ ماه ابتدایی ۱۴۰۴ (دستگاه)رشدکل کشور۱۰۷ هزار ۱۳- % ۶۲۳ هزار ۱۳.۵- % ایران خودرو۶۰ هزار ۱۸+% ۳۲۸ هزار ۹.۵+% سایپا۲۷ هزار ۴۳-% ۱۸۰ هزار ۳۳-% ایران خودرو مهرماه سال جاری ۶۰ هزار دستگاه تولید کرد که نسبت به ۵۱ هزار دستگاه سال قبل ۱۸+% رشد داشت. ایران خودرو در هفت ماه ابتدایی سال ۳۲۸ هزار دستگاه تولید کرد که نسبت به ۲۹۹ هزار دستگاه سال قبل ۹.۵+% رشد نشان داده است. ایران خودرو در مهر ۵۶ درصد از سهم تولید کشور را مال خود کرد. ایران خودرو ۷ ماه ابتدایی سال گذشته سهم ۴۱ درصدی از تولید کل را داشت که سال جاری ۱۱ درصد رشد کرد و به ۵۲ درصد رسید. ایران خودرو در ۷ ماه ابتدایی سال گذشته به تنهایی بیشتر از مجموع تمام خودروسازان یعنی سایپا، پارس خودرو، مدیران خودرو، گروه بهمن، کرمان موتور و … تولید داشته باشد. ایران خودرو در ۷ ماه ابتدایی سال ۱.۸ برابر و در مهر ۲.۲ برابر سایپا تولید داشت. ایران خودرو تنها خودروسازی بود که در مهرماه ۱۰۰ درصد برنامه هایش را محقق کرد. ایران خودرو نخستین ماه پاییز ۱۴۰۴ را در حالی به انتها برد که به گواه آمار وزارت صمت تحقق برنامه هایش از ۱۱۵ درصد گذشت؛ یعنی علاوه بر تحقق برنامه سالانه ۱۵ درصد فراتر از سقف تعیین شده تولید داشت. ایران خودرو نسبت به زمان مشابه پارسال ۸ درصد رشد فروش داشت ایران خودرو توانست با مدیریت بخش خصوصی از روند زیان ده بیرون رود. اهمیت این آمار زمانی روشن می شود که به یاد بیاوریم اکثریت فاکتورهای اقتصادی کشور از شروع سال منفی بود و صنعت خودروسازی نیز نه تنها نتوانسته برنامه مورد انتظار را محقق کند، بلکه تا امروز ۱۳ درصد نسبت به سال قبل کاهش داشت. حالا مخالفان دوآتشه خصوصی سازی ایران خودرو باید به این پرسش جواب بدهند که تاخیر ۱۷ ساله در اجرای اصل ۴۴ و واگذاری این مجموعه به بخش خصوصی، چه هزینه هایی را به صنعت خودروسازی و شهروندان تحمیل کرد و چه فرصت هایی را سوزاند؟ منبع: نیو باكس 1404/08/21 09:45:35 5.0 / 5 10 تگهای خبر: اقتصاد , تورم , تولید , دستگاه این مطلب نیوباکس را پسندیدید؟ (1) (0) تازه ترین مطالب مرتبط ایجاد تالار ارزی ویژه شرکتهای دانش بنیان یک امضاء پای دو زندگی پشت درهای کمیته فرزندخواندگی بهزیستی چه می گذرد؟ بحران کم آبی در اروپا انگلیس در آستانه خشکسالی بی سابقه گزارش بازار خودرو کاهش ملایم قیمتها در اکثر مدلهای داخلی بهمراه جدول نظرات بینندگان در مورد این مطلب نظر شما در مورد این مطلب نام: ایمیل: نظر: سوال: = ۲ بعلاوه ۱