رئیس اتاق بازرگانی ایران و روسیه:

فقط یك درصد بازار موادغذایی روسیه در اختیار ایران است

فقط یك درصد بازار موادغذایی روسیه در اختیار ایران است رئیس اتاق بازرگانی ایران و روسیه اظهار داشت: در برنامه ششم توسعه حجم تجارت با روسیه ۵میلیارد دلار در سال هدفگذاری شد اما مشكلاتی وجود دارد كه اجازه عبور از مرز تا ۲ میلیون دلار در سال را نمی دهد.


به گزارش نیو باكس به نقل از مهر، اسدالله عسگراولادی اظهار داشت: هم اكنون روزانه یك پرواز از تهران به مسكو برقرار است كه رسیدن به جنوب روسیه با استفاده از آن با معطلی زیاد همراه است. وی با اشاره به دشواری های تجارت با روسیه از قبیل مشكل دسترسی و مالیات بر ارزش افزوده ۱۰ تا ۱۵ درصدی، افزود: حجم تجارت كشورمان با كشورهای دورتر مانند چین اكنون بیش از ۴۲ میلیارد دلار در سال است در حالی كه این رقم در مورد روسیه كه در همسایگی ما قرار دارد حدود ۲ میلیارد دلار در سال است كه از این میزان فقط ۴۰۰ میلیون دلار مربوط به مواد غذایی است. رئیس اتاق بازرگانی ایران و روسیه خاطرنشان كرد: ایران با روسیه رابطه سیاسی، فرهنگی و اجتماعی خوبی دارد ولی روابط اقتصادی و تجاری دو كشور بسیار كمتر از پتانسیل موجود است. در حالی كه در برنامه توسعه ششم حجم تجارت با روسیه پنج میلیارد دلار در سال هدفگذاری شده است، اما در عمل مشكلاتی وجود دارد كه اجازه عبور از مرز ۲ میلیون دلار در سال را نمی دهد. رئیس اتاق بازرگانی مشترك ایران و روسیه در همایش تجاری ایران و روسیه تصریح كرد: در حالی كه در گفت و گو با مقامات اقتصادی كشورمان و روسیه همه قول همكاری و رفع موانع را می دهند اما در عمل اتفاق خاصی نمی افتد. او همینطور از تشكیل كمیسیون مشترك تجاری دو كشور در آینده نزدیك اطلاع داد و از فعالان اقتصادی خواست پیشنهادات خود در زمینه رفع موانع موجود را به این كمیسیون ارائه دهند و به آینده امیدوار باشند. محمدرضا مودودی، معاون سازمان توسعه تجارت كشور هم در این همایش اظهار داشت: لازمه توسعه تجارت خارجی، مدرن شدن بازار داخلی و گسترش ارتباط آن با بازارهای مدرن است. وی ضمن اشاره به رقابت های منفی شركت های كوچك تولیدی اضافه كرد: با تولیدكنندگان خرد كه توان رقابت در بازارهای بین المللی را ندارند نمی توان تجارت خارجی را گسترش داد، بلكه باید زمینه ظهور شركت های بزرگ صادراتی كه قدرت پاسخگویی به سفارش های چند میلیارد دلاری را دارند، فراهم گردد. معاون سازمان توسعه تجارت ادامه داد: فعالیت در بازارهای سنتی مانند عراق و افغانستان ضررهایی هم برای اقتصاد كشور به همراه داشت و آن اینكه تولیدكنندگان و صادركنندگان كشورمان گمان كردند ادبیات تجارت با جهان هم مانند ادبیات تجارت با این كشورهاست.
به گفته مودودی، بازارهای مدرن ادبیات خاص خویش را دارند كه در آن حجم بالای معاملات و ثبات قیمت و كیفیت مطرح است. این مقام مسئول از دیگر مشكلات توسعه تجارت خارجی كشورمان را اكراه در دادن بازار در مقابل گرفتن بازار دیگر كشورها دانست و اظهار داشت: این مساله در انعقاد قراردادهای تجاری با سایر كشورها اهمیت دارد و یك مساله پذیرفته شده است، در حالی كه ما در واگذاری بازار مشكل داریم. شركت های غذایی روسیه به دنبال شناخت بازار ایراندر این همایش همینطور «نیكلای ماشكوف»، نماینده مركز تجارت روسیه اظهار داشت: شركت های مواد غذایی روسیه آماده اند تا خویش را به شركت های ایرانی معرفی كنند و بازار ایران را بشناسند. وی اضافه كرد: متاسفانه حجم تجارت دو جانبه دو كشور بسیار كمتر از پتانسیل موجود است و با عنایت به تمایل شركت های روسی به تعامل با بازار ایران، امیدواریم تجارت میان دو كشور گسترش یابد. نماینده مركز تجارت روسیه تصریح كرد: مركز تجارت روسیه آماده شنیدن پیشنهادهای فعالان اقتصادی برای توسعه تجارت با ایران است. تولید مشترك، چشم انداز همكاری در حوزه مواد غذایی استهمچنین قدیر قیافه، نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و روسیه در مورد همایش صنعت غذایی روسیه اظهار داشت: این نخستین بار بود كه شركت های تولید كننده مواد غذایی روسی به صورت مستقل اقدام به حضور در یك نمایشگاه در ایران كرده اند و به نظر ما بهترین شكل همكاری این خواهد بود كه شركت های روسی با تولید كنندگان صنایع غذایی ایران اقدام به تولید مشترك كنند. وی اضافه كرد: برخی از محصولات به نمایش گذاشته شده در این نمایشگاه در ایران قابل تولید هستند و به نظر من بهترین شیوه حضور دوستان روس ما در بازار ایران استفاده از توانمندی های ایران و سرمایه گزاری مشترك است. قیافه، همزمانی این همایش و نمایشگاه با سفر رییس جمهور روسیه به ایران را می توان به فال نیك گرفت و اتاق بازرگانی ایران روسیه هم همواره از برگزاری چنین رویدادهایی حمایت می كند. همایش صنعت مواد غذایی روسیه با حضور ۲۵ شركت معتبر تولیدكننده انواع مواد غذایی این كشور ۱۱ آبان در تهران برگزار گردید. هدف از برگزاری آن آشنایی بازرگانان دو كشور با یكدیگر و برقراری روابط نزدیك میان آنها در زمینه تولید، تامین، شبكه توزیع و فروشگاه های زنجیره ای اصلی است.

1396/08/14
23:23:56
5.0 / 5
4695
تگهای خبر: اقتصاد , بازرگانی , تجارت , تولید
این مطلب نیوباکس را پسندیدید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۲
نیو باکس
newbox.ir - تمامی حقوق نیو باكس محفوظ است

نیو باكس

بسته بندی و جعبه