عامل آلودگی ازون هوای تهران

عامل آلودگی ازون هوای تهران نیو باكس: بتازگی رئیس گروه سلامت وزارت بهداشت اعلام نموده بود كه شاخص آلاینده ازون به سبب افزایش ناكس كه از احتراق سوخت خودرو ها و موتورسیكلت ها ناشی می شود افزایش یافته، اما بگفته معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران، كیفیت سوخت تغییری نكرده و بدین سبب علت ناكارآمدی كاتالیست ها چیز دیگری است.


به گزارش نیو باكس به نقل از ایسنا، چندی قبل عباس شاهسونی- رئیس گروه سلامت وزارت بهداشت- در سی و هشتمین جلسه كارگروه ملی كاهش آلودگی هوا اعلام نمود كه شاخص آلاینده ازن به علت افزایش ناكس كه از احتراق سوخت خودرو ها و موتورسیكلت ها ناشی می شود، افزایش یافته و با عنایت به اینكه تابش نور خورشید ثابت است؛ بنابراین مشكل اصلی در افزایش آلاینده ازن مربوط به این است كه كاتالیست موتورسیكلت ها و خودرو ها به درستی كار نمی كند.
كاتالیست (catalytic converter) قطعه بسیار حساس و مهمی است كه با نصب روی مسیر دود خروجی، اثر خودرو های سواری روی آلودگی هوا را می كاهد. این قطعه یك واكنش گر شیمیایی است كه گازهای سمی در دود را با یك بازدهی مشخص به گازهای بی خطر تبدیل می كند. این قطعه در ایران در همه خودرو های دارای استاندارد یور و۲ به بعد نصب شده است. كاتالیست به شدت به كیفیت سوخت حساسیت دارد و وجود گوگرد در بنزین سبب از بین رفتن این قطعه می شود.
شهریور ماه سال ۱۳۹۶ هم نتایج گزارش پروژه "پایش كیفیت سوخت شهر تهران در تابستان ۱۳۹۶" منتشر و اعلام گردید كه میزان گوگرد و بنزن سوخت از حد استاندارد بیشتر است و مجموعه ای از تأییدیه و تكذیبیه ها، توضیح ها و بیانیه ها از جانب برخی دستگاه ها منتشر گردید. به دنبال این اتفاق یك عضو هیأت علمی دانشكده انرژی و مكانیك دانشگاه شهید بهشتی درباره تأثیر كیفیت سوخت در كاركرد كاتالیست ها گفت كه تنها یك مرتبه سوخت گیری با سوخت غیراستاندارد، سبب تخریب یا كاهش بازدهی شدید كاتالیست می شود و اگر كاتالیست بر اثر سوخت خراب شود، مقصر تأمین كننده سوخت است نه مالك خودرو.
این مورد مورد پیگیری قرار|گرفت با این وجود وحید مرندی مقدم - معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران - در گفتگو با ایسنا، اعلام نمود كه در پایش های اخیر، كیفیت سوخت تغییری نكرده است.
ازاین رو طبق اعلام سازمان ملی استاندارد ایران؛ كیفیت سوخت تأثیری در ناكارآمد بودن كاتالیست ها نداشته است و علت این واقعه باید در بخش های دیگر بررسی شود.


 

1398/04/20
21:27:51
5.0 / 5
4892
تگهای خبر: استاندارد , دستگاه , سازمان , كیفیت
این مطلب نیوباکس را پسندیدید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۵
نیو باکس
newbox.ir - تمامی حقوق نیو باكس محفوظ است

نیو باكس

بسته بندی و جعبه