معاون وزیر صمت در گفت وگو با نیو باكس مطرح كرد:

ازسرگیری برگزاری میزهای ساخت داخل به زودی

ازسرگیری برگزاری میزهای ساخت داخل به زودی به گزارش نیو باكس معاون امور صنایع وزارت صمت با اعلان اینكه در صورت مساعدتر شدن شرایط ادامه میزهای تعمیق ساخت داخل به زودی برگزار می شود، اظهار داشت: واردات لوازم آرایش به صورت قاچاق خیلی به ممنوعیت واردات مرتبط نیست، چونكه در زمانی كه واردات این محصولات آزاد بوده نیز بیش از 200 تا 300 میلیون دلار واردات صورت نمی گرفت.


به گزارش نیو باکس به نقل از ایسنا، با شروع سال جدید چندین مورد محدودیت ثبت سفارش خبرساز شد، برای مثال اوایل اردیبهشت ماه اخباری از بسته شدن ثبت سفارش کالاهای ضروری IT منتشر گردید که به دنبال آن وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) اعلام نمود محدودیت ثبت سفارش از طرف یکی از سازمان های صمت اعمال شد که موضوع بوسیله وزارتخانه پیگیری و حل شد و هیچ تغییر رویه ای در واردات و ثبت سفارش کالای صنعت IT ایجاد نشده است.
با این وجود چند روز بعد دبیر کمیسیون شبکه سازمان نظام صنفی کامپیوتری اظهار داشت که "همچنان درخواست های ثبت سفارش خیلی از شرکت ها رد می شود. یعنی با وجود اینکه مدیران ارشد اعلام نمودند محدودیت ثبت سفارش برداشته شده، بدنه کارشناسی می گوید به ما چیزی بخشنامه و اعلام نشده است".

البته چند روز بعد هم رئیس اتحادیه تزئینات داخلی ساختمان با بیان این که تولید داخل این محصول حدود ۳۰ درصد نیاز بازار را برطرف می کند، از اعمال محدودیت در ثبت سفارش کاغذ دیواری در سال ۱۳۹۹ آگاهی داد. قسمتی از ممنوعیت های وارداتی نیز مربوط به سال های گذشته است، برای مثال از اردیبهشت ماه سال قبل واردات بیش از ۸۰ درصد لوازم آرایشی و بهداشتی به غیر از عطریات، متوقف گردید و به دنبال آن دست اندرکاران واردات این محصولات نسبت به افزایش قاچاق لوازم آرایشی آگهی دادند؛ چونکه بگفته آنها تولید لوازم آرایشی در کشور پاسخگوی نیاز نیست و ممنوعیت واردات این محصولات موجب افزایش کالای تقلبی و قاچاق در بازار شده است.

در سال قبل مواردی از این دست بارها مشاهده شده است. چونکه آبان ماه سال قبل قانون ممنوعیت ورود کالا به کشور با امکان تولید داخل به تصویب رسید که البته نقدهایی هم به آن وارد شد؛ همین طور قانون "حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و پشتیبانی از کالای ایرانی" که در سال ۱۳۹۱، در جهت پشتیبانی از کالای داخلی و افزایش توان تولید کنندگان تصویب و ابلاغ گردیده بود، در سال ۱۳۹۸ در مجلس اصلاح گردید. این قانون می گوید که کننده کار و محل رجوع کار باید ایرانی باشد، اما اگر شرکتی ایرانی – خارجی بود، یعنی ۵۱ درصد ایرانی و ۴۹ درصد خارجی باید هیئت نظارت بر قانون آنرا تایید کند و اگر سهم طرف خارجی بیش از ۴۹ درصد بود، علاوه بر تایید هیات نظارت باید نظر مثبت شورای اقتصاد نیز کسب شود.

در این رابطه مهدی صادقی نیارکی، معاون امور صنایع وزارت صمت در گفت و گو با ایسنا با تاکید بر اینکه در زمینه کالاهایی با تکنولوژی پایین و متوسط نیاز به واردات نیست، اشاره کرد: منابع ارزی باید به بهترین شکل برای مصارف ضروری مانند مواد اولیه و واسطه ای واحدهای تولیدی و طرح های توسعه ای که ظرفیت تولید به وجود می آورد و می تواند ظرفیت صادرات و ارزآوری ایجاد کند، مدیریت شود.

وی با اشاره به برگزار نشدن میز تعمیق ساخت داخل در زمینه خودرو در سال قبل به سبب انتشار ویروس کرونا، اظهار نمود: در صورت مساعدتر شدن شرایط ادامه میزهای تعمیق ساخت داخل به زودی برگزار می شود.

صادقی نیارکی با اشاره به اینکه چشم انداز ساخت داخل کاهش ارزبری ۱۰ میلیارد دلار طی سه سال است، اشاره کرد: ساخت داخل از دو روش محقق می شود؛ اول اینکه یک قطعه، تجهیز، ماشین آلات و یا ماده اولیه که در گذشته از خارج وارد می شد، حالا در داخل تولید می شود و نیازی به واردات ندارد. روش دوم مدیریت واردات است که در آن تعرفه ها محصولات نهایی و کالاهای واسطه ای به شکلی اصلاح و مدیریت می شود که عمدتاً کالا وارد کشور نمی گردد و تولید داخل جایگزین آن می شود.

ممنوعیت های وارداتی تنها دلیل قاچاق لوازم آرایش نیست!

وی ادامه داد: برای مثال در سال ۹۶ حدود ۳ میلیارد دلار کالای اولویت ۴ به صورت رسمی وارد کشور شد که پس از ممنوعیت واردات این کالا در سال ۹۷ بخش عمده ای از آنها مانند بخش های پوشاک، صنایع غذایی، و لوازم آرایشی و بهداشتی تبدیل به ساخت داخل شده است.

معاون امور صنایع وزارت صمت با اعلان اینکه در حوزه لوازم آرایشی واردات قسمتی از کالاها ممنوع می باشد، اشاره کرد: واردات لوازم آرایش به صورت قاچاق خیلی به ممنوعیت واردات مرتبط نیست، چونکه در زمانی که واردات این محصولات آزاد بوده نیز بیش از ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون دلار واردات صورت نمی گرفت.

صادقی نیارکی علت آمار بالای قاچاق در این بخش را تمایل به عدم پرداخت حقوق و عوارض عنوان نمود و اظهار داشت: برای واردات قانونی کالایی که تعرفه ندارد باید حداقل ۵ درصد عوارض و ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده پرداخت گردد. در بخش لوازم آرایشی بسیاری از کالاهایی که وارد می شد به سبب وجود تولید داخل تعرفه های بالای ۲۵ درصد داشت.




منبع:

1399/03/05
22:40:25
5.0 / 5
2952
تگهای خبر: اقتصاد , بازار , تجارت , تكنولوژی
این مطلب نیوباکس را پسندیدید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۵
نیو باکس
newbox.ir - تمامی حقوق نیو باكس محفوظ است

نیو باكس

بسته بندی و جعبه