در دیدار با نمایندگان مجلس یازدهم مطرح شد انتقاد فعالان حمل و نقل از بی توجهی به این صنعت به گزارش نیو باكس فعالان صنعت حمل و نقل می گویند وزارت راه و شهرسازی صرفاً به توسعه زیرساخت های حمل و نقل و مسكن سازی توجه می كند و از حوزه حمل و نقل مغفول مانده است. به گزارش نیو باکس به نقل از مهر، حرمت الله رفیعی رئیس انجمن دفاتر خدمات گردشگری در نشست هم اندیشی تشکل های حوزه حمل و نقل تصریح کرد: سازمان هواپیمایی کشوری جایگاه نظارتی خویش را از دست آمده است و شرکت های هواپیمایی از خودشان هر تصمیمی می خواهند اتخاذ می کنند. وی اضافه کرد: در قضیه سقوط هواپیمای یاسوج هم سازمان هواپیمایی هیچ نظارتی نداشت و فقدان برنامه ریزی و نظارت، زمینه ساز سقوط هواپیمای آسمان شده است. عضو هیئت مدیره فدراسیون حمل و نقل افزود: ۴۰۰ میلیارد تومان پول مردم را ایرلاین ها گرفته اند و نمی دهد. از رئیس قوه قضائیه و وزیر راه و شهرسازی چندین بار خواسته ایم ورود کنند ولی متأسفانه در این حوزه به نتیجه ای نرسیده ایم. وی با تاکید بر اینکه پولی که برای خرید بلیت هواپیما در اختیار ایرلاین های ایرانی و خارجی است، بیشتر از ۴۰۰ میلیارد تومان است، اظهار داشت: ایرلاین های خارجی دست در جیب ما می کنند و با چند برابر قیمت، بلیت ها را می فروشند و با وقاحت می گویند پس از ۶۰ روز پول شما را برمی گردانیم. رفیعی افزود: با وزیر راه و سازمان هواپیمایی مکاتبه کرده ایم ولی جواب سر بالا می دهند؛ سخنگوی سازمان هواپیمایی هم می گوید ما ۸۰۰ میلیارد تومان پول مردم را داده ایم. من به جهت اینکه به کسی برنخورد گفتم ۴۰۰ میلیارد تومان؛ وگرنه پولی که نزد ایرلاین هاست، بیشتر از اینهاست. وی خاطرنشان کرد: یک ایرلاین دیگر بخشنامه می دهد یک سال دیگر پولتان را می دهم؛ یک ایرلاین دیگر می گوید به جای پول ادکلن می دهم؛ همه اینها نشان داده است جایگاه نظارتی سازمان هواپیمایی به حداقل ممکن رسیده است. رفیعی اضافه کرد: به علت روابط ناسالمی که ایجاد شده، نمی توانیم بلیت هر قطعه از یک مسیر خارجی را جداگانه بخریم؛ می گویند برای پرواز به ونکوور باید بلیت یکسره به قیمت ۲۷ تا ۳۰ میلیون بگیرید؛ در حالیکه اگر برای هر قطعه از مسیر مثلاً از تهران تا استانبول، از استانبول تا وین، از وین تا لندن و از لندن تا ونکوور، بلیت جداگانه تهیه نماییم، مجموعاً ۷ تا ۸ میلیون تومان می شود. این فعال صنعت حمل و نقل تصریح کرد: صنعت هوانوردی ما در دنیا بیشترین صدمه از کرونا را دید اما مشخص نیست پشت پرده ایرلاین ها چه می گذرد؟ از نوروز ۹۸ به علت سیل صدمه دیدیم فکر می کردیم در نوروز ۹۹ جبران می شود که به کرونا خوردیم. بنابراین بیشتر از ۲۵ تا ۳۰ هزار نفر از کارکنان دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری به خاطر کرونا بیکار شده و ظرف دو ماه شغلشان را از دست داده اند. سهم اندک حمل و نقل از تولید ناخالص داخلی در ادامه این نشست که با حضور برخی از نمایندگان مجلس یازدهم برگزار شد، جواد سمساریلر رئیس انجمن شرکت های حمل و نقل بین المللی ایران تصریح کرد: وضعیت فعلی حمل و نقل در کشور بر مبنای آمارهای رسمی، بسیار وخیم است؛ بگونه ای که بازدهی آن نسبت به تولید ناخالص داخلی کشور، معادل ۸ درصد است که به نظر من حتی از آن هم کمتر است. فعال صنعت حمل و نقل جاده ای بین الملل با اشاره به اینکه هیچ یک از شقوق حمل و نقل در وضعیت مطلوبی به سر نمی برد، اظهار داشت: از هیچ یک از تخصص های مربوط به فعالان حمل و نقل و از کارشناسان خبره و تشکل های مربوطه در تدوین قوانین و بخشنامه ها و آیین نامه ها استفاده نمی گردد. هم اکنون برخی قوانین مصوب مجلس مانعی بر سر راه صنعت حمل و نقل هستند. وی افزود: وزارت راه و ترابری و مسکن و شهرسازی با هم ادغام شده که از نظر ساختاری هیچ ارتباطی با حمل و نقل ندارند؛ در نامگذاری هم برای حوزه حمل و نقل از واژه «راه» استفاده شده که این واژه با حوزه حمل و نقل کاملاً بی ارتباط است. سمساریلر با اشاره به اینکه وضعیت ساختاری مدیریت کشور بگونه ای است که هیچ نهادی در حوزه حمل و نقل، تصمیم گیرنده نیست، اضافه کرد: تمرکز وزارت راه و شهرسازی، توسعه زیرساخت ها و مسکن سازی است. وی افزود: در این وزارتخانه ۴ معاونت برای انواع شقوق حمل و نقل بوجود آمده که با هم هیچ هماهنگی ای ندارند. دو سه سال گذشته، معاونت حمل و نقل در چارت سازمانی وزارت راه بوجود آمده که برای هماهنگی میان ۴ سازمان اصلی حوزه حمل و نقل، باید تصمیمات آنها را در شورایعالی ترابری مطرح کند که عملاً بی اثر بودن این معاونت را نشان داده است. رئیس انجمن شرکت های حمل و نقل بین المللی ایران با اشاره به اینکه ۲۵ ارگان در حوزه حمل و نقل تصمیم گیرنده هستند، اظهار داشت: دو قانون «حمل و نقل» مصوب ۷۴ و «امور گمرکی» مصوب سال ۹۰ مجلس در حال اجرا هستند که با هم در تضادند؛ عدم کارآیی و ایجاد موانع سبب شده بازدهی در سرمایه گذاری نداشته باشیم و پویایی در هیچ یک از حوزه ها دیده نمی گردد و در مقایسه با دنیا روز به روز عقب مانده تر شده ایم. در ادامه این نشست، مسعود پل مه دبیر انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته هم در نشست هماهنگی تشکل های حمل و نقل با اعضای خانه ملت تصریح کرد: قانون بهبود فضای کسب و کار در هنگام اجرا، چندان با استقبال و اهتمام دولت مواجه نشده است. وی اضافه کرد: مجلس باید بر دولت بعنوان مجری قوانین، نظارت داشته باشد هم اکنون دولت در اجرای برخی قوانین، به خصوص در بخشی از قوانین که مسئولیت دولت را سلب می کند، خودداری می کند. عضو هیئت مدیره فدراسیون حمل و نقل و لجستیک با اشاره به اینکه بیشتر از ۹۰ درصد مبادلات کالایی ما دریایی است، اما با بی مهری هایی از جانب دولت مواجه می باشد، بیان نمود: فعالان حمل و نقل دریایی نوک پیکان تحریم ها هستیم اما با خودتحریمی داخلی روبه رو هستیم. به گفته پل مه، اگر قوانین توسط مجلس به درستی تصویب و نظارت شود، سبب پیشرفت در حمل و نقل دریایی می شود ازاین رو انتظار داریم مجلس از ظرفیت قانونگذاری و نظارت بر اجرای آن، استفاده حداکثری کند. در ادامه هم همدانی فعال بخش لجستیک اظهار داشت: هاب لجستیکی شدن ایران منافع زیادی برای کشور دارد. این پژوهشگر حوزه لجستیک خاطرنشان کرد: اگر دو سال عوارض هاب لجستیک را دولت دریافت نکند، تاثیر زیادی در پیشرفت این بخش داشته و سبب سرمایه گذاری چشم گیر در این بخش خواهد شد. به گفته همدانی، از برنامه دوم توسعه همواره مبحث لجستیک در دستور کار برنامه های ۵ ساله توسعه بوده اما هیچ وقت اجرایی نشده است. 1399/03/13 23:26:33 5.0 / 5 3128 تگهای خبر: توسعه , تولید , حمل و نقل , خدمات این مطلب نیوباکس را پسندیدید؟ (1) (0) تازه ترین مطالب مرتبط انواع قفسه های انبار و فروشگاهی خودروسازان ژاپنی رکورد زدند شروط مهم واردات خودرو در بخشنامه جدید دولت رشد ۱۳ درصدی بخش معدن محقق می شود؟ نظرات بینندگان در مورد این مطلب نظر شما در مورد این مطلب نام: ایمیل: نظر: سوال: = ۹ بعلاوه ۲