علیزاده:

باید درباره واردات لوازم خانگی بوش شفاف سازی شود

باید درباره واردات لوازم خانگی بوش شفاف سازی شود به گزارش نیو باکس یک عضو هیات رییسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تکیه بر ضرورت پاسخگویی دولت درباره مبحث واردات لوازم خانگی بوش اظهار داشت که واردات ۴۲۰ کانتینر لوازم خانگی بوش دامن زدن به نابسامانی اقتصادی و نارضایتی مردمی و در نهایت ضربه به تولید ملی است.


علی علیزاده در گفت و گو با ایسنا در واکنش به تأمین ارز میلیون ها دلاری برای واردات کالاهای بوش اظهار داشت: واردات ۴۲۰ کانتینر لوازم خانگی بوش آن هم در دوره ای که کشور به شدت با کمبود ارز برای تأمین مواد غذایی و دارو مواجه می باشد نوعی دامن زدن به نابسامانی اقتصادی و نارضایتی مردمی و در نهایت ضربه به تولید ملی به حساب می آید.
وی ادامه داد: گفته می شود ۴۲۰ کانتینر لوازم خانگی بوش در سال جهش تولید با ارز مرجع آن هم در دوره ای که ممنوع بوده، وارد کشور شده است؛ اقدامی که بطور قطع تبعات ناگواری به تولید و تولید کننده وارد می نماید بنابراین باید دولت و تمامی دستگاههای مربوطه از بانک مرکزی تا وزارت صنعت معدن و تجارت و گمرک پاسخگو باشند. من هم ابعاد مختلف این مورد را از راه کمیسیون امنیت ملی مجلس پیگیری خواهم کرد.
این عضو هیات رییسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اینکه ابهاماتی در ماجرای ورود کانیتنرهای لوازم خانگی بوش و تأمین ارز وجود دارد، اظهار داشت: باید مراجع ذی ربط همچون بانک مرکزی در این رابطه شفاف سازی کنند که چرا در شرایط تحریمی و وجود مشکلاتی برای تأمین ارز که میلیون ها تن کالا در گمرک و بنادر رسوب کرده، ده ها میلیون دلار برای ورود این کالای ممنوعه ارز تأمین شده است البته امکان دارد تأمین ارز این کالا از سه کانال رسمی یعنی ارز رسمی۴۲۰۰ تومانی، نیمایی و اشخاص انجام شده باشد که هر سه مورد هم با عنایت به وضع موجود جای تامل دارد.
وی توضیح داد: اگر به این کالاها ارز رسمی تخصیص پیدا کرده باید اظهار داشت که چرا در زمانی که برای تأمین ارز کالای اساسی و نهاده های دامی مشکل وجود داشت باید منابع ارزی دولت به سمت ورود کالاهای ممنوعه برود؟ در این زمان تأمین ارز کالاهایی مانند روغن، برنج، گوشت و نهاده های دامی با چالش و تنگنای اساسی مواجه بوده که بطور حتم امنیت داخلی را هم تحت تأثیر قرار می دهد. حتی اگر تأمین ارز از کانالی غیر از ارز نیمایی و رسمی باشد هم باعث افزایش تقاضای تأمین ارز و اثرگذاری آن بر بازار داخلی می شود. سوال اینجاست که وقتی یک دانشجو قادر به ارسال ۲۰۰۰ دلار وجه نقد به خارج از کشور نیست آیا بانک مرکزی در مقابل انتقال ده ها میلیون دلاری کالاهای بوش سکوت کرده است؟ در این رابطه لازم است رئیس کل بانک مرکزی اسناد در ارتباط با تأمین ارز میلیون ها دلار کانتینر لوازم خانگی بوش را منتشر کند. این مورد را با مشورت همکارانم در کمیسیون امنیت ملی و از راه دستگاههای ناظر مانند دیوان محاسبات هم مورد پیگیری قرار خواهیم داد.
علیزاده درباره ورود مجلس به مبحث تعلل وزارت صمت در اعلام درخواست تجدید نظر در ارتباط با رای دیوان عدالت اداری برای تمدید ثبت سفارش کالاهای بوش که سبب تمدید ثبت سفارش این کالا ها شده، اظهار داشت: وزارت صنعت، معدن و تجارت باید در ارتباط با ثبت سفارش و واردات این کالا شفاف سازی کند و توضیح دهد که چرا پس از رای دیوان عدالت اداری در خصوص تکلیف این وزارتخانه برای تمدید ثبت سفارش، برای اعلام تجدیدنظر در زمان مشخص شده کوتاهی کرده که این اقدام سبب شده تا صاحب کالا با رای قطعی به روند واردات خود ادامه دهد. لازم است در اینباره وزیر صمت به مجلس پاسخ دهد.
وی خاطرنشان کرد: یکی از شعارهای آقای رزم حسینی پیش از تصدی وزارت صمت پشتیبانی از تولید داخل بوده اما آیا ایشان این گونه می خواستند از تولید داخلی حمایت کنند؟ اگر این کالاها ترخیص می شد چه اتفاقی رخ می داد؟ ضروریست تا دیوان محاسبات و کمیسیون تخصصی مجلس در ارتباط با ماجرای واردات لوازم خانگی بوش در دوران ممنوعیت ورود کرده و گزارش شفافی به مجلس و مردم ارائه کند.
نماینده مراغه در مجلس همینطور تصریح کرد: باید وزارت اقتصاد در مورد عملکرد گمرک و این وزارت خانه در ماجرای ورود کانتینرهای لوازم خانگی بوش توضیح دهد که چطور کالاهایی که ورود آنها ممنوع بوده، امکان ورود و تخلیه داشته و بعد از آن حتی در آستانه ترخیص قرار گرفته است. آیا نباید گمرک برای متروکه کردن آن اقدام می کرد؟ ازاین رو وزیر اقتصاد باید ضمن برخورد با مسؤلان متخلف گزارش مربوطه را منتشر کند.
او در آخر با تکیه بر اینکه باید تمامی دستگاه ها طبق فرمایشات رهبر معظم انقلاب با یکدیگر همکاری و هماهنگی داشته باشند، اضافه کرد: در فضایی که تحریم های ظالمانه تأمین کالاهای مصرفی مردم را با مشکل مواجه کرده و باعث فشار اقتصادی شده است، می بایست دستگاه ها با هماهنگی در جهت پشتیبانی از تولید اقدام نموده و از ورود هر گونه کالاهای غیر ضروری جلوگیری نمایند چون می تواند تبعات و ضربه های جبران ناپذیری به تولید و فعالان حوزه تولید وارد کند.



1399/09/16
13:11:44
5.0 / 5
950
تگهای خبر: اقتصاد , بازار , بانك , تجارت
این مطلب نیوباکس را پسندیدید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۳
نیو باکس
newbox.ir - تمامی حقوق نیو باكس محفوظ است

نیو باكس

بسته بندی و جعبه