هر اتوبوس برقی ۱۲ میلیارد تومان

هر اتوبوس برقی ۱۲ میلیارد تومان نیو باکس: بااینکه خودرو های برقی مزایای زیادی دارند اما در شرایطی که بازار و صنعت خودرو بیش از هر زمان دیگری نیاز به تحول و بهبود دارند، پرداختن صرف به موضوع برقی ها منطقی به نظر می رسد؟



به گزارش نیو باکس به نقل از مهر، صنعت خودروسازی به سبب مسائلی همچون ۴۵۰ هزار میلیارد تومانی (مجموع) زیان انباشته و بدهی، راندمان پایین، کیفیت نامطلوب و… در مشکلات مختلفی غوطه ور است.
در این شرایط وزارت صمت تمرکز خودرا بر توسعه خودرو های برقی شامل دیزلی و سواری گذاشته و به قدری در این زمینه ثابت قدم است که علی آبادی وزیر صمت روز گذشته در مراسمی که برای افتتاح خط تولید اتوبوس های برقی داخلی با ظرفیت ۴۰۰۰ دستگاه در سال برگزار شده بود، اعلام نمود «تولید خودرو های برقی روی غلطک افتاده و خیالمان از این بابت راحت شده است. حال باید به فکر نوآوری و انقلاب صنعتی چهارم بوده و از امروز از خودرو های هوشمند صحبت نماییم.»
قیمت اتوبوس های برقی
اگرچه تردد خودرو های برقی در خیابان های کشور مزایای زیادی همچون کاهش مصرف سوخت دارد اما ابهامات بی شماری دراین زمینه مطرح است؛ نکته نخست آنکه طبق اعلام شرکت خودروساز داخلی قیمت اتوبوس برقی در حدود ۱۲ میلیارد تومان خواهد بود که اگر به تولید انبوه برسد قیمت کمتر خواهد شد. حال اگر همین ۱۲ میلیارد تومان را در نظر بگیریم و قرار باشد این خودروساز سالی ۴ هزار دستگاه تحویل ناوگان حمل و نقل عمومی شود یعنی باید بودجه ای در حدود ۴۸ هزار میلیارد تومان فقط برای خرید خودرو های این خودروساز اختصاص داد که اگر نرخ دلار مرکز حواله با نرخ ۳۸ هزار تومان را در نظر بگیریم بیش از یک میلیارد و ۲۶۳ میلیون دلار می شود.
در این بین اعلام شده که تا انتهای سال ۱۰۰ دستگاه اتوبوس برقی تولید خواهد شد یعنی برای خرید این اتوبوس های داخلی باید یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بودجه اختصاص داد.
وزارت صمت در دنیای موازی
نکته مهم آنکه این مبلغ فقط برای خرید اتوبوس های یک شرکت خودروساز است و اگر هزینه های دیگر برای واردات و ساخت خودرو های سواری برقی را نیز در نظر بگیریم بطور قطع اعداد بالاتر هم می رود؛ بدین سبب در شرایطی که بازار خودرو همچنان منتظر ورود خودرو های خارجی است و حدود ۳۰ هزار نفر بیش از ۹ ماه است که منتظر دریافت خودرو های وارداتی (از اسفند ۱۴۰۱) هستند، بهتر نبود وزارت صمت ابتدا بخش مربوط به خودرو های بنزینی را سروسامان می داد و بعد به سمت خودرو های برقی حرکت می کرد؟
با توجه به قیمت خودرو های سواری بنزینی و قدرت خرید مردم، جمع کثیری از افراد در ایران حتی توان خرید خودرو های داخلی در محدوده ۵۰۰ میلیون تومان را ندارند، در این شرایط وزارت صمت تمام تمرکز خودرا برای توسعه خودرو های برقی و حتی خودرو های هوشمند گذاشته است که مقرر است با قیمت های میلیاردی به بازار عرضه شوند.
نکته دیگر این که به سبب افت عرضه طی سالهای قبل هم اکنون تقاضای نهفته خودرو های داخلی به حدود ۳ تا ۴ میلیون دستگاه می رسد. همین طور باتوجه به ممنوعیت واردات خودرو از سال ۹۷ حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار دستگاه تقاضای نهفته هم در این بخش داریم. با اینحال طبق آمار گمرک ایران طی ۸ ماهه سال جاری تنها ۳۴۸۸ دستگاه خودرو وارد شده و تا پایان مهر نیز ۶۲۴ هزار دستگاه خودروی سواری در داخل تولید شده است.
در کنار این مساله باید توجه گردد که حدود ۲ میلیون تقاضا فقط بوسیله سامانه یکپارچه برای خودرو های داخلی ایجاد شده، بدین سبب در این شرایط بهتر نبود وزارت صمت تمام هم و غم خودرا برای حل مشکلات این بخش می گذاشت و در کنار آن به موضوع خودرو های برقی هم می پرداخت تا هم مصرف کنندگان تکلیف خودرا بدانند و هم توسعه خودرو های برقی برمبنای کار کارشناسی و مطابق با شرایط روز جلو رود؟ چونکه اگر کشورهای دیگر درحال کار کردن روی خودرو های برقی و حتی هوشمند هستند این اقدام را گام به گام جلو برده اند. مصرف کننده خارجی با شرایطی که مصرف کننده ایرانی خودرو می خرد، در تله خرید خودرو نمی افتد بلکه در بیشتر مواقع بصورت اقساطی خودرو های با کیفیت را خریداری می کند. این که قرار باشد صنعت خودروسازی ایران را با کشورهای دیگر مقایسه نماییم غیرکارشناسی به نظر می آید.
امروز صنعت و بازار خودروی ایران بیش از هر زمان دیگری نیاز به تحول دارد چونکه روز به روز به زیان و بدهی این شرکتها افزوده می شود و از سویی دیگر، مصرف کنندگان روز به روز از این صنعت و بازار ناامید می شوند.


منبع:

1402/09/10
12:38:31
5.0 / 5
316
تگهای خبر: بازار , توسعه , تولید , حمل و نقل
این مطلب نیوباکس را پسندیدید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۵
نیو باکس
newbox.ir - تمامی حقوق نیو باكس محفوظ است

نیو باكس

بسته بندی و جعبه