استاندار:

فصل جدید روابط اقتصادی ایران و اقلیم كردستان عراق در پیش است

فصل جدید روابط اقتصادی ایران و اقلیم كردستان عراق در پیش است نیو باكس: ارومیه- استاندار آذربایجان غربی با اشاره به اراده مقام های ایران و اقلیم كردستان عراق برای توسعه روابط اقتصادی و تجاری مشترك، اظهار داشت: فصل جدیدی از روابط اقتصادی و تجاری میان 2 طرف آغاز می گردد.


به گزارش نیو باكس به نقل از استانداری آذربایجان غربی، محمدمهدی شهریاری در جلسه تخصصی بررسی موانع توسعه روابط اقتصادی ایران و اقلیم كردستان عراق كه در شهر اربیل برگزار شد، اظهار نمود: بر مبنای توافق صورت گرفته در سفر اخیر استاندار اربیل به ارومیه، مسائل و مشكلات موجود در مرزهای مشترك میان اقلیم كردستان و آذربایجان غربی به صورت ماهانه توسط فرمانداران پیرانشهر و چومان عراق مورد بررسی قرار می گیرد.
وی اضافه كرد: همینطور مقرر شد معاونان امور اقتصادی استانداران آذربایجان غربی و اربیل، ضمن نظارت بر روند جلسات و تصمیمات فرمانداران پیرانشهر و چومان، پیگیر رفع موانع گسترش روابط اقتصادی و تجاری دو طرف باشند.
استاندار آذربایجان غربی با اشاره به برخی مشكلات موجود در مسیر توسعه مناسبات میان ایران و اقلیم كردستان عراق اظهار داشت: جلوگیری از حمل یكسره كالا توسط كامیون های ایرانی به اقلیم كردستان از مشكلاتی است كه انتظار می رود با اراده دو طرف رفع شده و جابجایی بار سبب صدمه به كالاهای صادراتی نشود.
شهریاری افزود: بر مبنای توافق های صورت گرفته مقرر شده كامیون هایی مشخص شوند كه بتوانند كالا را از مبدا تا مقصد بصورت یكسره حمل كنند؛ انتظار داریم با تلاش طرفین این توافق هر چه سریعتر اجرایی شود.
وی مرتبط با بازرسی كالاها در مرز توسط ماموران اقلیم كردستان عراق اظهار داشت: بازرسی ها باید طوری انجام گیرد كه به كالاها آسیبی وارد نشود.
شهریاری به مشكلات گمركی هم اشاره نمود و اظهار داشت: اقلیم كردستان عراق در بعضی از پیمان ها و پروتكل های گمركی عضویت ندارد كه این مساله مشكل ساز شده و انتظار داریم برای رفع آن اقدام لازم از جانب مسئولان اقلیم كردستان صورت گیرد.
وی به اقدامات دولت تدبیر و امید در جهت تامین امكانات زیرساختی در بازارچه ها و پایانه های مرزی آذربایجان غربی اشاره نمود و ادامه داد: طی چند ماه گذشته امكانات زیربنایی خوبی در پایانه مرزی تمرچین بوجود آمده كه می تواند در توسعه روابط اقتصادی و تجاری میان دو طرف موثر باشد.
استاندار آذربایجان غربی مرتبط با طرح ساماندهی كولبری هم اظهار داشت: از جانب دولت ایران تصمیم های خوبی برای ساماندهی كولبری اتخاذ شده كه بر آن اساس برای این قشر كارت های الكترونیكی صادر می گردد و مردم منطقه بر مبنای سازوكار مشخص می توانند با استفاده از بازارچه های مرزی و تحت نظارت اقدام به ورود كالا و امرار معاش كنند.
شهریاری همینطور از مسئولان اقلیم كردستان عراق خواست مرتبط با افزایش تعرفه صادرات بعضی از كالاهای ایرانی به اقلیم تجدید نظر كنند.
به گزارش نیو باكس به نقل از ایرنا جمهوری اسلامی ایران با استفاده از سه استان آذربایجان غربی، كردستان و كرمانشاه با اقلیم كردستان عراق دارای مرزهای زمینی است.
همایش فرصت های اقتصادی ایران و اقلیم كردستان عراق بامداد روز چهارشنبه در اربیل به مدت دو روز شروع به كار كرد؛ هیات ایرانی به ریاست وزیر صنعت، معدن و تجارت و همراهی استانداران آذربایجان غربی و تهران و فرمانداران شهرستان های اشنویه، پیرانشهر و سردشت در این همایش حضور یافته است.
3214/2093


1397/02/13
20:49:50
5.0 / 5
4769
تگهای خبر: اقتصاد , بازار , توسعه , كالا
این مطلب نیوباکس را پسندیدید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۳
نیو باکس
newbox.ir - تمامی حقوق نیو باكس محفوظ است

نیو باكس

بسته بندی و جعبه