خوانساری: بخش خصوصی اولین قربانی فساد است

خوانساری: بخش خصوصی اولین قربانی فساد است به گزارش نیو باكس رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی تهران، «شفافیت» را اولین خواسته فعالان اقتصادی برشمرد و اظهار داشت: بخش خصوصی اولین قربانی فساد اقتصادی می باشد.


به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «مسعود خوانساری» امروز (یكشنبه) در چهارمین همایش سالانه مبارزه با فساد تصریح كرد: بخش خصوصی از شفافیت استقبال می كند و بنابراین ما در اتاق بازرگانی تلاش داریم تا آنجا كه در توانمان است، با همكاری سایر اركان نظام، بتوانیم بحث فساد را به حداقل ممكن برسانیم.
وی افزود: شاخص های اقتصادی مثل نقدینگی و تورم در تولید فضایی برای بروز فساد اثرگذار هستند و می توانند سرمنشاء فساد باشند؛ اگر ریشه اینها زده نشود، بخش خصوصی هم در دام فساد گرفتار خواهد شد.
رئیس اتاق بازرگانی تهران به نوسانات نرخ ارز در ماه های اولین امسال اشاره نمود و اظهار داشت: از آن زمان تابحال 30 تا 40 بخشنامه برای كنترل نرخ ارز صادر شد كه خیلی از آنها در تضاد با یكدیگر بود و این فرصت را برای سوءاستفاده تولید كرد.
خوانساری تصریح كرد: اگر آن شرایط به موقع و درست مورد بررسی قرار می گرفت و شتابزده عمل نمی شد، افزایش قیمت ارز پیش بینی می شد و بطور قطع شاهد شرایط كنونی نبودیم.
وی نقدینگی را یكی از عوامل تولید فساد ذكر كرد و اضافه كرد: نقدینگی مثل بهمنی است كه در هر جایی رخ دهد، می تواند آنرا نابود كند؛ در این ارتباط، موسسات اعتباری مختلفی به وجود آمد و 30 هزار میلیارد تومان از پول ملت بابت این موسسات به مردم داده شد.
رئیس اتاق بازرگانی تهران، شركت های «خصولتی» را هم از دیگر عوامل زمینه ساز فساد ذكر كرد و تصریح كرد: با عنایت به اینكه در قانون بهبود فضای كسب و كار، مقابله با فساد و ارتقای سلامت اداری از وظایف اتاق های بازرگانی ذكر شده است، اتاق های بازرگانی می توانند با همكاری دولت فساد را ریشه كن یا به حداقل برسانند.
خوانساری با اشاره به اینكه فساد دو جنبه «حاكمیتی» و «بخش خصوصی» دارد، اظهار داشت: در حوزه های سیاسی وجود دسته هایی كه می توانند عامل فشار یا رانت باشند، از مقوله های مهم تولید فساد هستند؛ علاوه بر این، در حوزه تقنینی، قوانینی كه می تواند رانت تولید كند، یكی از مصادیق فساد است.
رئیس اتاق بازرگانی تهران وجود قوانین، بخشنامه ها و دستورالعمل های نادرست را یكی دیگر از عوامل تولید كننده فساد ذكر كرد.
به گزارش نیو باكس به نقل از ایرنا، چهارمین همایش سالانه «مبارزه با فساد» با حضور رئیسان كل اتاق های بازرگانی تهران و ایران امروز در اتاق تهران برگزار شده است.
سازمان ملل با عنایت به روند رو به رشد و گسترش فساد در جهان و اهمیت مبحث مبارزه با فساد، نهم دسامبر (18 آذر) را بعنوان «روز مبارزه با فساد» نامگذاری كرده و از كشورها خواسته است در حوزه مبارزه با فساد اهتمام بیشتری داشته باشند.
اقتصام*9189*2025


1397/09/18
14:19:11
5.0 / 5
4534
تگهای خبر: اقتصاد , بازرگانی , تورم , تولید
این مطلب نیوباکس را پسندیدید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۱
نیو باکس
newbox.ir - تمامی حقوق نیو باكس محفوظ است

نیو باكس

بسته بندی و جعبه