در كمیسیون مشترك اقتصادی دو كشور مطرح شد؛

جزئیات تفاهم  تجاری ۵ میلیارد دلاری ایران و عمان

جزئیات تفاهم  تجاری ۵ میلیارد دلاری ایران و عمان به گزارش نیو باكس هجدهمین اجلاس كمیسیون مشترك همكاریهای اقتصادی ایران و عمان امروز برگزار و بر لزوم تهاتر كالا میان فعالان اقتصادی ایران و عمان تاكید گردید.



به گزارش نیو باكس به نقل از اتاق بازرگانی ایران، هجدهمین اجلاس كمیسیون مشترك همكاریهای اقتصادی ایران و عمان با حضور علی بن مسعود بن علی السنیدی وزیر صنعت و تجارت عمان، رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران و نیره پیروزبخت رئیس سازمان ملی استاندارد و تعدادی از فعالان اقتصادی دو كشور در محل نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار گردید.
در این اجلاس همینطور سه سند همكاری در زمینه استاندارد، حمل و نقل دریایی و همكاریهای ورزشی میان جمهوری اسلامی ایران و سلطنت عمان به امضا رسید.
دو تفاهم نامه همكاری در حوزه حمل و نقل دریایی و ورزشی با رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت و علی بن مسعود بن علی السیدی وزیر تجارت و صنایع عمان به امضا رساندند. همینطور سند تفاهم نامه همكاری در حوزه استاندارد را نیره پیروزبخت رئیس سازمان ملی استاندارد ایران به نمایندگی از كشورمان امضا كرد.
مهم ترین محورهای سخنان وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران و وزیر تجارت و صنایع عمان به شرح زیر است:
وزیر صنعت: هدف گذاری برای افزایش مبادلات ایران و عمان به ۵ میلیارد دلار
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینكه هیئت عمان جزء بزرگترین هیات هایی است كه در سال های اخیر به ایران آمده است، چونكه علاوه بر نمایندگان عالی رتبه دولتی هیئت بزرگی از بخش خصوصی متشكل از صنایع و رشته های مختلف و تجار و صادركنندگان هیئت را هماری می كنند، تصریح كرد: بخش دولتی فقط تسهیل كننده روابط تجاری است بلكه برای توسعه روابط و همكاریهای تجاری باید بخش خصوصی وارد عمل شود و مسیر هموار شده را ادامه دهند.
رحمانی اضافه كرد: همكاران ما در وزارت صنعت و بخش خصوصی اتاق بازرگانی ایران تركیب مختلفی از فعالان اقتصادی را آماده كرده اند تا برای گفتگو با فعالان اقتصادی كشور عمان در این اجلاس حضور داشته باشند.
وی با اشاره به اینكه در سال های اخیر روند همكاریهای اقتصادی دو كشور رو به افزایش بوده است اما ما معتقدیم حجم فعلی مبادلات تجاری متناسب با ظرفیت ها و موقعیت دو كشور نیست، اظهار داشت: حجم همكاریهای برآورد شده دو كشور در زمینه های تجارت، سرمایه گذاری و ایجاد پروژه های سرمایه گذاری و گردشگری حدود ۵ میلیارد دلار است كه از این میزان پارسال كمی بیشتر از یك میلیارد دلار آن محقق شده است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: پیشنهاد می شود كمیته پیگیری اهداف و همینطور این اجلاس به ریاست سازمان توسعه تجارت ایران و نماینده عمان تشكیل و یك نقشه راه برای دستیابی به این هدف ایجاد شود.
وی با اشاره به اینكه ما كشور عمان را نه بعنوان یك كشور بلكه بعنوان موقعیت منطقه ای در جهت توسعه با كشورهای منطقه ای، عربی و شمال آفریقایی می دانیم، اظهار داشت: در حوزه نقل و انتقال پول مواردی هست كه امیدواریم در ملاقات وزیر تجارت عمان با رئیس كل بانك مركزی مشكلات حل شود.
رحمانی با تاكید بر اینكه مناطق آزاد دو كشور از امكانات خوبی برای سرمایه گذاری مشترك و تولید و صادرات به كشورهای ثالث با استفاده از خطوط ترانزیتی برخوردار است، تصریح كرد: استان های مرزی دو كشور ظرفیت های همكاری قابل توجهی دارند و استان های مثل فارس، خوزستان، هرمزگان، بوشهر و سیستان و بلوچستان به واسطه تشابهات فرهنگی و تاریخی با عمان زمینه همكاری دارند.
وی نكته مهم در تداوم صادرات را، ارتباط با تجار معتبر دانست و اضافه كرد: خوشبختانه در این اجلاس تجار معتبر حضور دارند. استانداردهای لازم را برای صدور كالا به عمان رعایت می نماییم ضمن اینكه كالاهایی كه به عمان صادر می شود كالاهایی است كه به اروپا صادر می شود و این كالاهای صادراتی استانداردهای اروپا و بین المللی را كسب كرده اند.
وزیر تجارت و صنایع عمان: آمادگی بازارهای عمان برای واردات محصولات پتروشیمی ایران
همچنین در این اجلاس علی بن مسعود بن علی السنیدی وزیر تجارت و صنایع عمان اظهار داشت: ما در شرایط فوق العاده ای قرار داریم و با بحران اقتصادی جهانی روبرو می باشیم و چالش های زیادی وجود دارد كه باید برای جبران آن همكاریهای تجاری را توسعه دهیم.
وی با اشاره به اینكه پادشاهی عمان جدیدا تعدادی قوانین اقتصادی مصوب كرده كه همچون آنها قوانین مربوط به شركت های تجاری و ورشكستی و قانون مربوط به سرمایه گذاری خارجی است كه مزایای بسیاری برای تجار دارد، اظهار داشت: امیدواریم در این دوره توافقنامه حمل و نقل دریایی بین دو كشور را به امضا برسانیم و مذاكرات در زمین تشویق سرمایه گذاری و توافقنامه استاندارد و توافقنامه در امور ورزشی و گواهی نامه های دریایی را تكمیل نماییم.
وزیر تجارت و صنایع عمان با تاكید بر اینكه هم اكنون فرصت است كه با تكمیل كریدور شمال - جنوب برای توسعه همكاری ها و واردات كالا استفاده شود، اظهار داشت: بازارهای عمان آمادگی دارند كه مواد پتروشیمی به آنها صادر شود و مناطق آزاد می توانند نقش صادرات به این كشورها را داشته باشند بویژه در منطقه سها و سلاله زمینه این همكاری ها بیشتر است.
علی بن مسعود بن علی السنیدی اضافه كرد: حالا در بازار عمان میوه های ایرانی جایگاه ویژه ای دارند ازاین رو می توان توافقتنامه ای با شركت های ایرانی كه مسئول كنترل باقی مانده سموم كشاورزی هستند داشته باشیم تا در این حوزه همكاری بیشتری داشته باشیم.
وی تصریح كرد: پس از دو سال همكاری مشترك میان وزارت بازرگانی و صنایع عمان با ایران می بینیم كه الان احتیاج به واسطه نیست و به نظر می آید تجار باید از ابزارهای تهاتر استفاده كنند.

1398/09/17
21:26:00
5.0 / 5
4207
تگهای خبر: ابزار , استاندارد , اقتصاد , بازار
این مطلب نیوباکس را پسندیدید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۳
نیو باکس
newbox.ir - تمامی حقوق نیو باكس محفوظ است

نیو باكس

بسته بندی و جعبه