مدیریت هوشمندانه سلیمانی در دوران تحریم

مدیریت هوشمندانه سلیمانی در دوران تحریم به گزارش نیو باکس شرکتهای خودروسازی با آغاز تحریم ها، به تناسب هوشمندی، جسارت و تخصص مدیران عامل ابتکار عمل را در دست گرفتند و با تجهیز نیروها و منابع مالی و سرمایه ای خود تلاش کردند صدمه ها را کاهش دادند.



به گزارش نیو باکس به نقل از مهر به نقل از سایپا، دو شرکت ایران خودرو و سایپا بعنوان بزرگ ترین تولیدکنندگان خودرو در کشور، به علت آنکه بیشتر از ۷۰ درصد بازار خودرو داخلی را در اختیار دارند، موتور محرکه اصلی این صنعت محسوب می شوند. ازاین رو می توان نتیجه گرفت که حفظ و بقای این دو خودروساز، یک منفعت اساسی برای کل صنعت و اقتصاد کشور محسوب شده و در جهت پشتیبانی از جریان تولید و اشتغال به شمار می رود؛ حال این سوال مطرح است که چه کسی مسئول حفظ، رشد و توسعه ایران خودرو و سایپا است؟
در نگاه نخست دولت بعنوان سیاست گذار اصلی تولید و صنعت در ایران، مسئول ساماندهی شرایط در جهت منافع ملی است. نهاد دولت به علت برخورداری از امکانات، اختیار، ابزار و توان مالی، مسئولیت رشد و توسعه صنعت خودرو بخصوص در دو شرکت ایران خودرو و سایپا را برعهده دارد.
در وهله دوم مدیرعامل ارشد گروه بعنوان راهبر اصلی، مسئول ارتقا و رشد گروه صنعتی است. مدیران عامل همان ناخدای کشتی هستند که در صورت تسلط به کار، می توانند کشتی را در سلامت به مقصد و ساحل نجات برسانند. یک شرکت خودروسازی به علت ماهیت فنی و مهندسی نیازمند یک متخصص خودرویی است که از فنون مدیریتی برخوردار باشد. مدیری که در سطوح مختلف تجربه داشته باشد؛ از پیچیدگی های تولید خودرو و قطعه آگاه باشد؛ بر روابط آشکار و پنهان بین ذی نفعان زنجیره تولید اشراف داشته باشد؛ دورنمایی از رشد صنعت خودرو در جهان داشته باشد؛ جسارت و شجاعت مقاومت در مقابل دخالت نهادهای غیرمرتبط را در خود ببیند و اولویت اش ارتقا صنعت باشد و نه سیاسی کاری در خودروسازی.
نهاد دولت و مدیرعامل بعنوان تصمیم گیر و سیاست گذار ارشد در یک کارخانه خودروسازی، برای حفظ و بقا صنعت لازم و ملزوم یکدیگر هستند. دولت سیاست گذار در کنار مدیرعامل متخصص، توانمند، عملگرا و غیرسیاسی می توانند توسعه را به ارمغان بیاورند. نبود هر یک از این دو ادامه راه سخت می کند.
مدیرانی با برخورداری از صفاتی نظیر تخصص، تجربه، بهره مندی از سوابق فعالیت روشن، عملگرا و غیرجناحی از دیرباز در صنعت خودرو فعال بوده و از قضا خوشبختانه امروز هم مشغول فعالیت و راهبری بعضی از مجموعه های خودرویی هستند.
به عنوان نمونه در دو سال قبل صنعت خودرو کشور با فشارها و محدودیت های فراوانی مواجه بود؛ تحریم ها و محدودیت های بین المللی صدمه جدی به آن وارد کرد و این شرکت ها را با مشکل تأمین قطعه، نقدینگی و تولید مواجه ساخت. اما در همین ایام هم بودند مدیرانی که توانستند این تهدیدات را تبدیل به فرصت تبدیل نموده و توان مدیریتی و برنامه ریزی خویش را در یکی از سخت ترین و پیچیده ترین برهه های حیات اقتصاد و صنعت کشور به منصه ظهور رساندند.
با آغاز تحریم ها، شرکتهای خودروسازی به تناسب هوشمندی، جسارت و تخصص مدیران عامل ابتکار عمل را در دست گرفتند و با تجهیز نیروها و منابع مالی و سرمایه ای خود تلاش کردند صدمه ها را کاهش داده و فرصت سازی کنند؛ به صورت مثال در دوران مدیریت دو ساله سید جواد سلیمانی در گروه خودروسازی سایپا از بهمن ۹۷ تا کنون بعنوان یک مورد مطالعاتی، سه برنامه در اولویت کار قرار گرفت:
مدیریت تولید و فروش؛ اصلی ترین اثر تحریم بر شرکتهای خودروسازی، عدم تأمین قطعه و تولید خودرو بود. همین مساله منجر به ایجاد تعهدات معوق، ایجاد نارضایتی در میان مردم، کاهش فروش و …. شد. سلیمانی از سال ۱۳۹۷ تابحال کوشش کرد در همین راستا در ابتدا نارضایتی مشتریان مدیریت کرده و در فاز بعدی با ابتکار در داخلی سازی قطعات با همکاری شرکتهای دانش بنیان و نیروهای مسلح، ایجاد وفاق در میان قطعه سازان، تغییر برخی پارامترها در محصولات، مبحث تولید و فروش را مهندسی کند.
کسب رتبه اول در تولید خودرو در انتهای سال ۱۳۹۸؛ رشد تولید از ۷۰۰ دستگاه به ۲ هزار دستگاه در روز؛ داخلی سازی دهها قطعه مهم و پیشرفته؛ صرفه جویی ارزی سالانه ۳۰۰ میلیون یورو؛ تولید و عرضه چهارمحصول آریا، کوییک اس، سایپا اس و شاهین به بازار، خارج کردن سایپا از زیان مالی در سال ۱۳۹۸ برای اولین بار از نتایج همین سیاست ها بود.
مدیریت منابع مالی؛ برآیند تاثیر تحریم بر تولید، ایجاد کمبود نقدینگی در سایپا بود که سلیمانی با اتخاذ تدابیری طی دو سال قبل تلاش نمود در بخش کارمندان، مشتریان و ذی نفعان همچون تأمین کنندگان قطعه و قطعه سازان انضباط مالی ایجاد نماید. مدیریت پرداخت حقوق به کارمندان، پرداخت تمامی مطالبات معوق شرکتهای بیمه ای، پرداخت همه بدهی های مالی به شبکه بانکی کشور، تسویه حساب بخش قابل توجهی از بدهی ها به قطعه سازان و تعیین تلکیف بیشتر از ۳۰۰ هزار تعهد معوقه بابت تأخیر در تحویل خودرو با مشتریان هم عوائد این تدابیر بوده است.
اجرای موفق این سیاست ها در کنار بسیاری دستاوردهای دیگر برای خودروسازی نظیر سایپا که در سال ۱۳۹۷ و همزمان با شروع تحریم ها بر ضد صنعت خودرو کشور با مشکلات و چالش های بی سابقه ای مواجه بود، سبب شد این شرکت بتواند به خوبی بخش اعظم تحریم های بوجود آمده را خنثی کرده و دشمنان را در دستیابی به اهداف خود یعنی تعطیلی جریان تولید و ایجاد نارضایتی در کشور ناامید کند.
بی تردید دستیابی به این موفقیت ها، علاوه بر سیاست گذاری های اصولی دولت که پرهیز از فعالیتهای سیاسی و حاشیه ای را برای صنایع کشور به همراه داشت، مرهون مدیریت صحیح، تلاش جهادی، توانمندی، صبر راهبردی، برنامه ریزی هوشمندانه و نگاه بلندمدت سید جواد سلیمانی و تیم مدیریتی اوست.


منبع:

1399/11/06
17:54:33
0.0 / 5
1284
این مطلب نیوباکس را پسندیدید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
نیو باکس
newbox.ir - تمامی حقوق نیو باكس محفوظ است

نیو باكس

بسته بندی و جعبه