تشكیل كنسرسیوم قطعه سازان نیازمند رفع موانع مخل تولید

تشكیل كنسرسیوم قطعه سازان نیازمند رفع موانع مخل تولید نیو باکس: دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی ضمن تاکید براینکه هنوز کنسرسیومی ملی و کشوری از قطعه سازان تشکیل نشده است، تشکیل آنرا نیارمند ایجاد پیش زمینه هایی همچون اصلاح قوانین و مقررات مانع تولید، اصلاح تصدی گری دولت، حذف انحصارگرایی و استفاده از ظرفیت های موجود مجموعه صنعت خودروسازی (خودروسازی و قطعه سازی) دانست.


اوایل دی ماه سال جاری بود که وزیر صنعت، معدن و تجارت پیشنهاد تشکیل کنسرسیومی از قطعه سازان برای تولید خودرویی ایمن و با کیفیت و همین طور ایجاد رقابت در تولید خودرو ارائه و اعلام نمود که وزارت صمت آمادگی دارد تا از رقبای توانمند برای ایجاد رقابت در بازار خودرو حمایت کند.
وی شکستن انحصار در تولید خودرو را مسیری منطقی برای آینده صنعت خودروسازی کشور دانست و اظهار نمود: شرکت های توانمند قطعه ساز می توانند بوسیله ترکیب شدن با یکدیگر، کنسرسیومی برای تولید خودرو تشکیل دهند و بر روی فناوری و نوآوری با ریسک پذیری کار کنند. بایستی تصدی گری دولت در حوزه خودرو کم شود، ایجاد کنسرسیوم خودروسازان و قطعه سازان مسیری برای کاهش هزینه های دولت در حوزه صنعت خودروسازی است که نیازمند اصلاحات ساختاری نیز هست.
در این رابطه، آرش محبی نژاد- دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی و نیرو محرکه- در گفت و گو با ایسنا، با اعلان اینکه ما در جریان تشکیل کنسرسیوم عام کشوری نیستیم و چنین کنسرسیومی هنوز تشکیل نشده است؛ اظهار نمود: انجمن همگن، بزرگترین انجمن قطعه سازی کشور است که ۱۵ استان کشور را تحت مجموعه دارد و همه قطعه سازان به صورتی با انجمن همگن کشوری بوسیله انجمن های استانی در ارتباط هستند. بدین سبب اگر هم کنسرسیومی تشکیل شده، توسط چند قطعه ساز باهم بوده و یک کنسرسیوم ملی و کشوری نیست و ما هم از وجود چنین کنسرسیومی ناآگاه هستیم.
وی ادامه داد: اما طی جلساتی که با وزارت صمت و سازمان گسترش داشته ایم، صحبت شد که ممکنست این کنسرسیوم تشکیل گردد که البته نیازمند یکسری پیش نیازهاست. به اعتقاد ما همچون این پیش نیازها، اصلاح قوانین و مقررات مختل تولید است. هم اکنون به هرشکل خودروسازان خصوصی وجود دارند و بخش خصوصی در حال فعالیت است اما شاهد تصدی گری دولتی در همه زمینه ها هستیم؛ بدین سبب وجود کنسرسیوم قطعه سازان در ابعاد کشوری را مطلقا تایید نمی نماییم و انجمن همگن قطعه سازی در جریان تشکیل چنین کنرسیومی نیست و اگر این کنسرسیوم با مشارکت تعداد محدودی قطعه ساز تشکیل شده، خود نشان دهنده انحصار است.
دبیر انجمن همگن قطعه سازی در ادامه اشاره کرد: پیش زمینه هایی برای تشکیل هر خودروسازی جدید، شامل تشکیل خودروسازی توسط کنسرسیوم قطعه سازان یا سرمایه گذاران دیگر ارائه شده که قوانین "ضد انحصار" در وهله اول مطرح است، بعد از آن به "عدم تصدی گری دولتی" اشاره دارد و مورد سوم آن نیز "استفاده از پتانسیل ها و دارایی های موجود خودروسازان و قطعه سازان کشور" است. هم اکنون خودروسازان ما قریب به دو برابر آنچه که تولید می کنند، ظرفیت دارند؛ پس باوجود چنین ظرفیتی به صلاح نیست که ظرفیتی جدید ایجاد نماییم. این ها سرمایه ملی هستند.
محبی نژاد اشاره کرد: و زمانیکه مازاد ظرفیت وجود دارد، مصلحت به این نیست که بخواهیم باردیگر ظرفیت ایجاد کنیم؛ بهتر است از همین ظرفیت استفاده گردد. به طور مثال دارایی های خودروسازان توسط کنسرسیوم، قطعه ساز سوم یا هر اسمی که بر آن گذاشته می شود، اجاره شود یا در کنار فعالیت خودروسازان می توان دارایی ها خریداری یا منتقل شود. تا حالا چندین تشکیلات مختلف به این حوزه ورود کرده اند.
وی تصریح کرد: مدتی پیش در جریان نمایشگاه (پانزدهمین نمایشگاه بین المللی قطعات، لوازم و مجموعه های خودرو) نیز جلسه ای تشکیل شد که بحث قطب سوم خودروسازی شامل تولید خودرو های گازی و الکتریکی عنوان شد که در حال پیگیری است. گروهی دیگر نیز متشکل از تعداد کمی از قطعه سازان به وجود آمده و نام کنسرسیوم قطعه سازان را بر آن نهاده اند. اما زمانیکه از نام قطعه سازان استفاده می شود، بایستی همه قطعه سازان کشور را شامل شده و همگی درگیر موضوع باشند.
دبیر انجمن همگن قطعه سازی کشور، سه پیش شرط عنوان شده را شروط اساس دانسته و اظهار داشت: ضمن اینکه براین اساس، مجدد سرمایه گذاری و هزینه اضافی صورت نمی گیرد، با محول کردن مدیریت کار به بخش خصوصی، می توان بر طبق منطق عمل کرده با منطق صورت خواهد گرفت. مورد چهارم نیز حذف قوانین و مقررات تولید و تسهیل محیط کسب وکار است که اشاره شد.
این مقام صنعتی اظهار نمود: جلسات مشترکی با ایران خودرو در ارتباط با تشکیل کنسرسیوم کشوری برگزار شده و مدیران هر دوخودروسازی کشور همیشه با آغوش باز در ارتباط با سرمایه گذاری ها و در حوزه ساخت داخل ( چه داخلی سازی قطعات، چه کنسرسیوم قطعه سازان) و همکاریهای دوجانبه پذیرای ما بوده اند و جلسات مستمر با خودروسازان (به ویژه ایران خودرو) در حال برگزاری است.
محبی نژاد در پاسخ به اینکه اما شنیده می شود ۳۰ قطعه ساز بزرگ کشور در این کنسرسیوم حضور دارند، اشاره کرد: به جز یکی از قطعه سازان بزرگ کشور، با همه قطعه سازان بزرگ کشور صحبت شده و هیچکدام عضو این کنسرسیوم نبوده اند. شاید تنها یک قطعه ساز بزرگ عضو کنسرسیوم باشد. از بین بیش از ۱۲۰۰ قطعه ساز کوچک که عضو انجمن هستند، حدودا قطعه سازی را نمی شناسیم که عضو باشند؛ چنانچه از این ۱۲۰۰ قطعه ساز کوچک، ۳۰ قطعه ساز عضو باشند، بازهم جامعه آماری کوچکی است.
وی همین طور در پاسخ به اینکه در صورت تشکیل کنسرسیوم کشوری با فراهم شدن پیش نیازها، آیا این کنسرسیوم خواهد توانست مجموعه صنعت خودروسازی (خودروسازی و قطعه سازی) را متحول و مشکلات را رفع نماید؛ اظهار داشت: مهم این نیست که چه کسی سرمایه گذاری کند. اینکه این سرمایه گذار قطعه سازان که شاید واجد شرایط ترین بخش اقتصادی کشور برای ایجاد قطب سوم خودروسازی باشند یا خیر، مهم نیست؛ بلکه آنچه که اهمیت دارد این است که واقعا از دارایی ها و پتانسیل های فعلی کشور و همین طور ظرفیت های خالی تولید کشور استفاده نمائیم و مهمتر اینکه شاهد تصدی گر دولتی یا قوانین ناقض تولید همچون قیمت گذاری دستوری نباشیم.
دبیر انجمن همگن قطعه سازی افزود: به فرض کنسرسیومی هم تشکیل شد و آغاز به تولید خودرو کرد؛ حال قیمت گذاری خودرو ها و محصولات خروجی آن بازهم دستوری تعیین شود؛ بازهم تصدی گری دولت خواهد بود. می توان کنسرسیوم با مدیریت بخش خصوصی و تحت اختیار آن تشکیل گردد و این ناقض ماهیت تشکیل کنرسیوم نخواهد بود.




منبع:

1399/12/12
09:37:07
0.0 / 5
287
تگهای خبر: اقتصاد , بازار , تجارت , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۵
نیو باکس
newbox.ir - تمامی حقوق نیو باكس محفوظ است

نیو باكس

بسته بندی و جعبه