فقدان مدل سازی اقتصادی از مهم ترین چالش های سیاست گذاری کشور است

فقدان مدل سازی اقتصادی از مهم ترین چالش های سیاست گذاری کشور است به گزارش نیو باکس، مدیر گروه پژوهشی مدل سازی و مطالعات منطقه ای موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی، فقدان مدل سازی اقتصادی را از مهم ترین چالش های نظام برنامه ریزی و سیاست گذاری کشور برشمرد.


به گزارش نیو باکس به نقل از مؤسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی، «منصور عسگری» با بیان اینکه مدل سازی و اقتصادسنجی بخشی از علم اقتصاد است که با سرعت زیادی درحال توسعه و گسترش است، بر اهمیت مدل سازی و اقتصادسنجی برای محققان اقتصادی و حتی کسانی که منتقد این شیوه از برخورد با پدیده های اقتصادی هستند تاکید نمود. وی عنوان کرد: هدف گروه مدل سازی، طراحی و کاربرد مدلهای مبتنی بر پایه اقتصاد صنعتی، اقتصاد کلان و خرد، مبتنی بر روش های ریاضی و تدوین مدلهای کلان سنجی و کاربردهای جداول داده ستانده، بوجود آمده است. مدیر گروه پژوهشی مدل سازی و مطالعات منطقه ای مؤسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی خاطرنشان کرد: این گروه با هدف مدیریت دائمی الگوسازی و محک زدن الگوها از نظر دقت، پیشبینی ها و در صورت ضرورت اصلاح الگوها در مؤسسه بوجود آمده است. وی افزود: از طرفی، خیلی از مدلهای استفاده شده توسط دستگاههای اجرایی و مراکز علمی مختلف بعد از مدتی رها شده یا به اندازه کافی روی آنها برای مطابقت با شرایط متغیر کشور و حوزه عملکردی دستگاه اجرایی متبوع نمی گردد. در صورت وجود گروه الگوسازی امکان تداوم و گسترش مدلها وجود خواهد داشت، بدین مفهوم که محققان می توانند مدلها را هر ساله تعمیم و گسترش داده و آنها را برای شرایط جدید تطبیق دهند. عسگری، فقدان مدل سازی اقتصادی و برنامه ریزی بر اساس طراحی و خروجی مدلها را از مهم ترین ملاحظاتی که نظام برنامه ریزی کشور در عرصه اقتصادی و صنعتی و به تبع آن کارکردهای مورد انتظار از وزارت صنعت، معدن و تجارت در عرصه سیاستگذاری اقتصادی با محدودیت جدی مواجه کرده است ذکر کرد. وی ادامه داد: وزارت صنعت، معدن و تجارت با توجه حوزه گسترده عملکردی و سازمان های زیر مجموعه خود فاقد یک گروه منسجم و فعال در حیطه مدل سازی بوده است که فقدان این گروه استفاده از ظرفیت های دانش مدل سازی را برای خود گرفتار مشکل کرده است و این در شرایطیست که در دهه های اخیر با عنایت به ارتقای نرم افزاری و سخت افزاری، استفاده از ابزار کمی و مدل سازی در علم اقتصاد از پیشرفت های بسزایی برخوردار بوده است. این مسؤول مؤسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی عنوان کرد: با عنایت به رسالت و اهداف عملکردی مؤسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی که بعنوان بازوی فکری سیاستگذاری و برنامه ریزی در وزارت صنعت، معدن و تجارت دارد و در جهت لزوم مرتفع ساختن محدودیت های یاد شده و ضرورت مطالعات کارشناسی با استفاده از تحلیل های سیاستی و شبیه سازی اقتصاد کشور در چارچوب مدلهای کمّی با استفاده از دانش روز، ایجاد مرکزی برای طراحی مدل هایی متناسب با شرایط اقتصاد کشور و همینطور بسترسازی مناسب و بهره گیری از فناوری اطلاعات برای تعامل و استفاده بهینه از داده ها و منابع اطلاعاتی، گروه مدل سازی با هدف انجام مطالعات و تحقیقات نظری و کاربردی در زمینه طراحی و کاربرد مدلهای اقتصادی، برنامه ریزی و ارزیابی عملکرد اقتصادی و همینطور انجام پیشبینی های لازم در وزارت صمت فعالیتهای خویش را آغاز کند. وی، طراحی و توسعه مدلهای کمی، پویا و جامع اقتصادی با تکیه بر شناسایی محرک ها و پیشران های توسعه اقتصادی به منظور شبیه سازی و تحلیل اثرات مختلف سیاستی و تبیین نتایج تکانه های مختلف بر متغیرهای اقتصادی در ارتباطی تعاملی و هم افزا با یکدیگر و بررسی رفتار متغیرهای کلان اقتصادی با رویکرد اقتصاد تجربی و تعیین بسته های سیاستی کوتاه مدت و بلندمدت متناسب با شرایط مختلف ناپایدار محیطی را همچون اهداف و مأموریت های این گروه ذکر کرد. عسگری، طراحی و توسعه مدلهای کمی در جهت ایفای وظایف حاکمیتی وزارت صمت، طراحی مدلهای کلان سنجی در رابطه با بخش صنعت، معدن و تجارت، عرضه تحلیل های سیاستی مبتنی بر شبیه سازی های برآمده از مدلهای کمّی، پیشبینی متغیرهای کلان اقتصادی و متغیرهای در رابطه با حوزه عملکرد وزارت صنعت، معدن و تجارت، تبیین روابط متغیرهای اقتصادی و واکنش متقابل متغیرها، بررسی اثر سیاست های مختلف بر متغیرهای اقتصادی در قالب مدلهای کمی (کوتاه مدت و بلندمدت)، توسعه ابزارهای کمی در تحلیل ها و پیشبینی های و صدمه شناسی و پایش عملکرد شاخصهای حوزه صنعت، معدن و تجارت را همچون وظایف گروه پژوهشی مدل سازی و مطالعات منطقه ای عنوان نمود. وی اظهار داشت: در یک سال گذشته همکاری در طرح چشم انداز صنعت، معدن و تجارت، انجام پروژه های «طراحی الگوی کلان سنجی بخش های صنعت، معدن و تجارت ایران» و «موافقت نامه تجارت ترجیحی بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا» توسط این گروه انجام شده است. مدیر گروه پژوهشی مدل سازی و مطالعات منطقه ای مؤسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی افزود: اجرای مطالعات برنامه هفتم توسعه، تهیه گزارش های استانی، مطالعه داده های تولیدات بورسی، تهیه گزارش های مقایسه پیشبینی متغیرهای کلان اقتصادی بر مبنای مطالعات بین المللی، طرح پیشبینی قیمت کالاهای اساسی (برنج، فولاد، لاستیک، سیمان و روغن خوراکی) و سایر موارد ارجاعی از مؤسسه و وزارت خانه همچون اقدامات آینده در این گروه خواهد بود.


منبع:

1401/08/21
09:29:38
5.0 / 5
479
تگهای خبر: ابزار , اقتصاد , بازرگانی , تجارت
این مطلب نیوباکس را پسندیدید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۴
نیو باکس
newbox.ir - تمامی حقوق نیو باكس محفوظ است

نیو باكس

بسته بندی و جعبه