چرا داروخانه های آنلاین رواج نمی گیرند؟

چرا داروخانه های آنلاین رواج نمی گیرند؟ نیو باکس: بهبود توزیع عادلانه دارو، تسهیل دسترسی در مناطق محروم و ایجاد رقابت سالم بین تمامی داروخانه ها از فواید طرح دارو رسانی آنلاین برشمرده می شود. روشی که در بیش از ۱۰۰ کشور جهان رواج دارد.



به گزارش نیو باکس به نقل از مهر تا سال گذشته گردش مالی بالا و سود سرشار داروخانه داری معمولا برای برخی مدیران و افرادی با دسترسی های خاص بود. افرادی که یا پول بسیار زیاد داشتند و یا در انجمن داروسازان بودند، به قولی از خودشان به حساب می آمدند و جهت راه اندازی این کسب و کار پر رونق نیازی هم نبود حتما داروساز باشند بلکه صرفا کافی بود بتوانند یک داروساز را استخدام کنند. مهم مجوز تأسیس داروخانه بود که برای آنها با عنایت به قدرت و ثروتشان فراهم بود. این انحصار به آیین نامه قبلی تأسیس داروخانه برمی گشت که راه را برای تأسیس داروخانه در شهر های بزرگ با در نظر گرفتن حد نصاب جمعیتی و فاصله جغرافیایی، بسته بود و عملاً مجوز تأسیس داروخانه را محصور دستان عده ای خاص نگه داشته بود.
تابستان سال پیش بود که با مطالبات داروسازان جوان و پیگیری کمیسیون دیده بان شفافیت و عدالت، انحصار مجوز تأسیس داروخانه شکسته شد. سال گذشته این شکستن انحصار به مذاق مدیران و سرمایه دارانی که تا پیش از این جریان اصلی داروخانه دست آنان بود، خوش نیامد. همانگونه که سال جاری طرح دارورسانی آن لاین هم به مذاقشان خوش نیامده است.
در طرح دارورسانی، سکوهای (پلتفرم ها) آنلاین، نقش واسطه را بین داروخانه ها و بیماران متقاضی خرید دارو ایفا می کنند و داروها را بعد از دریافت از داروخانه، به دست بیماران می رسانند. طرحی که در صورت اجرا، سهولت دسترسی به انواع دارو برای تمامی اقشار جامعه بخصوص سالمندان و بیماران را به دنبال خواهد داشت. متأسفانه به علت به خطر افتادن منافع افراد و مدیرانی که داخل این زنجیره سودآور قرار دارند، تا کنون این طرح نتوانسته عملیاتی شود. اما دقیقا دلیل آنها برای مخالف چه چیزی است؟
ممنوعیت دارورسانی آنلاین تنها در ۸ کشور
اینکه هوشمندسازی و ارتقای سطح الکترونیک خدمات همواره منجر به بهبود خدمت رسانی می شود، اظهر من الشمس است. اما این مورد اهمیت دوچندانی در نظام سلامت و درمان دارد، چون که بهبود نظام سلامت منجر به کاهش هزینه، تسریع درمان و افزایش رفاه بیماران می شود. به همین جهت، خیلی از کشورهای دنیا به سمت هوشمندسازی خدمات سلامت حرکت کرده اند.
طبق گزارش سایت precedence research، تا سال ۲۰۲۱ در بیشتر از ۸۸ کشور فروش اینترنتی داروهای بدون نسخه و در ۴۷ کشور فروش اینترنتی داروهای با نسخه مجاز بوده است. از مهم ترین علل روی آوردن کشورها به فروش اینترنتی دارومی توان به کاهش صف های انتظار برای تهیه دارو، کاهش هزینه بیمار، کاهش هزینه جستجوی داروها و افزایش دسترسی مناطق دوردست و محروم به دارو اشاره نمود. علیرغم تمام این توضیحات کشورمان جز آن ۸ کشوری بوده که دارورسانی در آنها ممنوع می باشد.
در این چند سال گذشته و پس از همه گیری کرونا، اهمیت طرح فروش آن لاین دارو مورد توجه سیاست گذاران کشور قرار گرفت و هیأت وزیران در آیین نامه پشتیبانی از تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین در حوزه سلامت (مصوب ۲۲/۰۳/۱۴۰۱) به این مورد پرداخته اند. مطابق تبصره ۲ ماده ۸ این آیین نامه، هیأت وزیران وزارت بهداشت را مکلف کرده است تا ظرف مدت دو ماه، با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ضابطه ای تدوین کرده و در آن زمینه عملیاتی شدن توزیع دارو از راه سکو (پلتفرم) ها و کسب و کارهای اینترنتی را با رعایت اصل رقابت و پیشگیری از انحصار عملیاتی نماید. با این وجود و با گذشت بیشتر از ۱۷ ماه از مهلتی که هیأت وزیران برای تدوین ضابطه معین کرده اند، هنوز ضابطه مذکور توسط وزارت بهداشت ابلاغ نشده است.
اخیراً در تاریخ ۲۲ آذر ۱۴۰۲، کمیسیون اصل ۹۰ به دنبال شکایات واصله از وزارت بهداشت، مهلتی یک ماهه را برای این وزارت خانه و سازمان غذا و دارو تعیین کرد تا ظرف این مدت، مبادرت به تدوین دستورالعمل عرضه اینترنتی دارو کند.
داروسازان در صف اول مخالفان
برای اجرایی شدن دارورسانی وزارت ارتباطات بعنوان مسئول و دو وزارت خانه اقتصاد، بهداشت و درمان، سازمان غذا و دارو و انجمن داروسازان نهادهای اصلی درگیر این طرح به حساب می آیند. هم اکنون، ۳ وزارت خانه مذکور و سازمان غذا و دارو، با کلیت مبحث مشکلی ندارند و مخالف اصلی به ثمر رسیدن این مورد انجمن داروسازان است که به نمایندگی از برخی داروخانه دارها، به مخالفت با این مورد می پردازد.
انجمن داروسازان بارها اعلام نموده است که هنوز زیرساخت کافی برای ذخیره اطلاعات محرمانه بیماران وجود ندارد و ذخیره اطلاعات بیماران در زیرساخت هایی که وزارت بهداشت متولی آن نیست خطرات قابل توجهی دارد. همانطور که در شروع گزارش اشاره شد، قرار نیست اطلاعات خصوصی بیماران در اختیار سکوها قرار بگیرد بلکه فرایند فعالیت این سکوها به این صورت خواهد بود که در ابتدا، متقاضی خرید اینترنتی دارو، تنها کد ملی خویش را در اختیار سکو قرار می دهد و سکو، بعد از احراز هویت فرد متقاضی در سامانه شاهکار، کد ملی را در اختیار یک سامانه سوئیچ واسط بین سکوها و داروخانه ها، که تحت مدیریت سازمان غذا و دارو قرار دارد، می گذارد و سامانه سوئیچ، بعد از دریافت کد نسخه از سامانه نسخه الکترونیک، کد نسخه را در اختیار داروخانه های مجاز به فروش اینترنتی در نزدیکی محل سکونت متقاضی قرار می دهد و نهایتا داروخانه منتخب توسط متقاضی، با دریافت تاییدیه سامانه سوئیچ و صدور یک فاکتور اجمالی، که تنها مجموع هزینه ها در آن لحاظ شده است، داروها را در اختیار سکوها قرار می دهد تا آنرا به دست متقاضی برسانند. بنابراین، اساساً قرار نیست که مانند برخی پلت فرم های فعلی، اطلاعاتی از بیماران در زمینه فروش اینترنتی دارو، در اختیار سکوها قرار بگیرد بلکه اطلاعات لازم بیماران برای احراز هویت و غیره، در اختیار سامانه سوئیچ سازمان غذا و دارو قرار خواهد داشت که متولی آن وزارت بهداشت است.


منبع:

1402/10/26
13:23:11
5.0 / 5
310
تگهای خبر: اقتصاد , تولید , خدمات , خرید
این مطلب نیوباکس را پسندیدید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۳
نیو باکس
newbox.ir - تمامی حقوق نیو باكس محفوظ است

نیو باكس

بسته بندی و جعبه