قائم مقام وزیر صمت: تشكیل وزارت تجارت و خدمات یك لزوم است به گزارش نیو باكس قائم مقام وزیر صمت در امور مجلس و معاون امور حقوقی، مجلس و استان های وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: با عنایت به واقعیت های فعلی كشور تشكیل وزارت تجارت و خدمات بازرگانی یك لزوم است. به گزارش نیو باكس به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت، سید شریف حسینی گفت: با وجود تلاش ها و تصمیمات موثری كه در این بخش و در سطح وزارت صنعت، معدن و تجارت اتخاذ شده است، در عمل این ادغام در قالب تجمیع مجموعه تشكیلات سازمانی و نهادهای وابسته صورت پذیرفته و چابكی و كارایی لازم به جهت بزرگ بودن وزارت خانه های ادغامی، كاهش یافته است. وی با اشاره به وجود برخی موانع اجرایی و ساختاری در قالب عملكرد وزارت صمت، اضافه كرد: به رغم گذشت حدود ۸ سال از ادغام دو وزارتخانه، شرح وظایف و اختیارات وزارت صنعت، معدن و تجارت تابحال به تصویب نرسیده و ابلاغ نشده است. حسینی افزود: اهداف دو وزارت خانه بازرگانی و صنایع و معادن سابق در یك تشكیلات به سبب ماهیت متفاوت بخشی و فرابخشی آنها بدان گونه كه تصور می شد جمع پذیر نبوده است. معاون وزیر صمت با اشاره به برخی ضروریات تفكیك وزارت صنعت، معدن و تجارت و تشكیل وزارتخانه مستقل تجارت و خدمات بازرگانی، اظهار داشت: وظایف بازرگانی در تشكیلات كلان دولت بعنوان وظیفه ای فرابخشی شمرده می شود و چنانچه وظایف مذكور با وظایف سایر بخش ها ادغام شود تحت الشعاع آنها قرار گرفته و امكان ایفای نقش آن گونه كه باید میسر نخواهد بود. حسینی با تاكید بر وجود برخی نیاز های ضروری در حوزه تجارت و بازرگانی در شرایط امروز كشور، اشاره كرد: در مجموع با ادغام انجام گرفته برخی بخش ها مانند بخش بازرگانی و تجارت داخلی و خصوصاً تجارت خارجی تحت تاثیر سایر بخش ها بوده است و این درحالی است كه با اهمیت یافتن تجارت خارجی در شرایط فعلی، توجه به این بخش باید بیشتر از پیش انجام گیرد و پشتیبانی از صادرات و رفع موانع سرمایه گذاری در یك وزارتخانه به صورت تخصصی و مستقل دنبال شود. وی افزود: ایجاد كاركرد مطلوب نظام بازرگانی نیازمند مدیریت یكپارچه این بخش برای در دسترس قرار دادن به هنگام كالا و خدمات با كیفیت مورد تقاضای مردم و متعادل ساختن قیمت ها است. معاون امور حقوقی، مجلس و استان ها وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اهمیت ایجاد تمركز در سیاست گذاری بخش بازرگانی كشور، گفت: مناسب سازی هر چه بیشتر نظام قیمت گذاری كالا و خدمات كه رفاه اجتماعی را ارتقا می بخشد، تمركز بر اصل مشتری مداری در یك نظام واحد در حوزه بازرگانی كشور و همین طور ارتقای بیشتر از پیش شرایط تامین حقوق مصرف كنندگان از نتایج قابل وصول در تشكیل وزارت تجارت و خدمات بازرگانی است. حسینی اظهار داشت: تدوین و اقدام یكپارچه در اجرای استراتژی شفافیت ملی در حوزه بازرگانی و تجارت كشور و تداوم مستمر جهت گیری های بازرگانی كشور، ارتقای بیشتر وضعیت فاكتورهای توانمند سازی تجاری، تمركز بر افزایش كارایی بازار و كارآمدی نظام تعرفه ای؛ نشان از لزوم تشكیل این وزارتخانه مهم در دوره كنونی است. وی با اشاره به اهمیت ارتقای آمار صادرات غیر نفتی در مدیریت اقتصاد بدون نفت و لزوم صعود میانگین ارزش صادراتی كالاهای ایرانی، اشاره كرد: افزایش بیشتر از پیش شاخص رقابت پذیری صنعتی در بخش صادرات، برقراری توازن در تركیب واردات و صادرات توسط یك مدیریت واحد و یكپارچه، كارآمدتر كردن نظام كنترل و نظارت بر بازار، ایجاد انسجام و تمركز بیشتر در مدیریت بازار كالا و خدمات و ارتقای بهینه تر شاخص آزادی تجارت بین المللی بعنوان یكی از از زیر فاكتورهای كلیدی درجه آزادی اقتصادی از موضوعاتی است كه می توانند در سایه تشكیل وزارت تجارت و خدمات بازرگانی مورد توجه ویژه قرار گیرند. قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت درانتها ابراز امیدواری كرد نمایندگان مجلس شورای اسلامی به طرح تشكیل وزارت تجارت و خدمات بازرگانی رای مثبت دهند. 1398/07/03 14:38:00 5.0 / 5 4648 تگهای خبر: اقتصاد , بازار , بازرگانی , تجارت این مطلب نیوباکس را پسندیدید؟ (1) (0) تازه ترین مطالب مرتبط موافقت نامه تجارت ترجیحی ایران و افغانستان درحال تنظیم است تولید پوشش هایی برای پیشگیری از پیشروی آتشسوزی در جنگلها فرش دستباف طرح پرواز وزیر صمت از دو واحد تولیدی و صنعتی سیستان و بلوچستان بازدید کرد نظرات بینندگان در مورد این مطلب نظر شما در مورد این مطلب نام: ایمیل: نظر: سوال: = ۸ بعلاوه ۴