وعده هایی كه رنگ اجرا نمی بینند؛

سرنوشت مبهم منطقه آزاد بانه و مریوان

سرنوشت مبهم منطقه آزاد بانه و مریوان به گزارش نیو باكس سالهاست پرونده تبدیل شدن بانه و مریوان به منطقه آزادی تجاری مطرح گردیده است ولی همچنان سرنوشت آن مبهم بوده و روایت ها در مورد آینده طرح كاملا متناقض هستند.



خبرگزاری مهر – گروه استان ها: كردستان یكی از استان های مرزی كشور است و با اقلیم كردستان عراق بیشتر از ۲۰۰ كیلومتر مرز مشترك دارد و باوجود وجود این ظرفیت خیلی خوب در شاخصهای مختلف اقتصادی همواره یكی از استان های محروم و كم برخوردار در كشور بشمار می رود.
هر چند كه در زمان دولت احمدی نژاد مرز باشماق بعنوان یك مرز رسمی معرفی و در ادامه هم ترانزیتی شد و آمارهای اعلام شده حاكی می باشد كه امروز مرز اول كشور در ارتباط با اقلیم كردستان عراق به حساب می آید، ولی متأسفانه به علت بی تدبیری های مسؤلان و نبود چشم انداز مشخص از این ظرفیت به خوبی استفاده نشده است.
آمارهای رسمی و غیررسمی حاكی می باشد كه امروز علاوه بر ۱۰۰ درصد شاغلین در مرزهای كردستان كه شمار زیادی از مردم دیگر نقاط استان و حتی افرادی خارج از استان كردستان در مرزهای ما مشغول به كولبری هستند كه البته سود اصلی این كار هم مستقیم به جیب افراد دلال و واسطه قرار می گیرد.
بررسی وضعیت شاخصهای در رابطه با بیكاری و اشتغال در استان كردستان نشان داده است كه در یك دهه اخیر همواره كردستان جزو پنج استان بیكار در كشور قرار داشته و تمامی وعده های مسؤلان و مدیران در مورد تعیین تكلیف این وضعیت هم به عملی شدن نرسیده است.
ایجاد یك منطقه آزاد تجاری سالهاست كه به یك دغدغه مهم برای مردم كردستان تبدیل گشته و متأسفانه در این میان مسؤلان دولتی و نمایندگان فعلی و قبلی مردم استان در مجلس شورای اسلامی هم به دنبال شوهای تبلیغاتی خود از این مطالبه بهره برداری های سیاسی و جناحی خویش را انجام داده و البته در عالم واقعیت خبری از عملیاتی شدن آن در بین نبوده و نیست.
وعده های تصویب منطقه آزاد بانه و مریوان ادامه دارد
دولت تدبیر و امید پس از روی كار آمدن یكی از اولویت های خویش را ایجاد منطقه آزاد تجاری در كردستان قرار داد و در این میان پس از بارها وعده و وعید، همچنان خبری از ایجاد منطقه آزاد تجاری در كردستان نیست.
وعده های عملیاتی نشده در مورد ایجاد منطقه آزاد تجاری در استان كردستان در حالی همچنان ادامه دارد و حداقل در چهار سال گذشته یك مرتبه از جانب عبدالمحمد زاهدی استاندار سابق و یك مرتبه هم از جانب بهمن مرادنیا استاندار فعلی كردستان تصویب شدن منطقه آزاد تجاری بانه و مریوان به مردم كردستان تبریك گفته شده است.
چهارم آبان ماه سال ۹۴ و به دنبال طرح منطقه آزاد تجاری در بانه و مریوان و هشت منطقه دیگر كشور در مجلس شورای اسلامی و پس از طرح چندین باره در صحنه و كمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بالاخره این طرح به تصویب رسید.

با ارسال طرح به شورای نگهبان، این شورا مصوبه مجلس را نپذیرفت و آنرا رد كرد و پس از كش و قوس های فراوان بار دیگر این طرح در آبان ماه سال جاری در مجلس شورای اسلامی در صحن مطرح شده و این دفعه هم با اصلاح نظرات اعلام شده از جانب شورای نگهبان به تصویب رسید.
محسن بیگلری نماینده مردم شهرستان های سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد وضعیت مصوبه تبدیل بانه و مریوان به منطقه آزاد تجاری به خبرنگار مهر اظهار داشت: برای اولین بار این طرح در مجلس نهم عنوان شد و پس از كش و قوس های فراوان بالاخره در ایام پایانی آبان ماه در صحن مجلس شورای اسلامی مطرح و با رأی خوبی به تصویب رسید.
آینده منطقه آزاد بانه و مریوان همچنان مبهم است
وی با ابراز امیدواری در مورد تأیید مصوبه مجلس شورای اسلامی از جانب شورای نگهبان، عنوان كرد: پس از تأیید این مصوبه دولت هم در نخستین فرصت این مصوبه را ابلاغ و در نهایت كارهای اجرایی برای دنبال كردن مبحث در استان كردستان و دیگر استان های كشور در مورد این مصوبه شروع می شود.
در حالی كه محسن بیگلری با امیدواری در مورد آینده منطقه آزاد تجاری بانه و مریوان و هفت منطقه آزاد تجاری دیگر در كشور با امیدواری سخن می گوید كه برآیند روشنی در مورد آینده این مهم در بین نیست و مخالفت های جدی و گسترده ای از جانب كارشناسان و حتی یكی دو وزارت خانه در مورد آن در گذشته هم مطرح بوده و همچنان امروز هم مطرح است.
از سوی دیگر ذكر این نكته هم ضروریست كه متأسفانه هم اكنون زیرساخت های اولیه و ابتدایی هم در مورد اجرایی كردن داستان منطقه آزاد تجاری بانه و مریوان فراهم نشده است و در صورت ابلاغ این مصوبه هم نمی توان به وضعیت و روند اجرایی كردن آن امید چندانی داشت.
نماینده مردم شهرستان های مریوان و سروآباد در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سؤال به چه میزان زیرساخت ها برای اجرایی كردن منطقه آزاد بانه و مریوان فراهم است، به خبرنگار مهر اظهار داشت: یكی از نیازهای اصلی این مهم جاده دسترسی است كه مسؤلان استان و كشور قول داده اند تا سال آینده جاده سنندج – مریوان به بهره برداری برسد.
داستان جاده های ارتباطی در استان كردستان و پایین بودن شاخصهای كردستان در این بخش بر كسی پوشیده نیست و در حالی این نماینده مردم از عملی شدن وعده مسؤلان برای بهره برداری از این طرح خبر می دهد كه متأسفانه نه تنها جاده سنندج – مریوان، كه شمار دیگری از پروژه های راهسازی در سنندج چه بین شهری و چه بین استانی سالهاست كه در دست اجرا هستند ولی خبری از بهره برداری از آنها در بین نیست.
بر اساس شاخصهای اعلام شده از جانب وزارت راه و شهرسازی كردستان در حوزه بهره مندی از طریق آسفالت روستایی و آزادراه با اختلاف شدید آخرین استان كشور است و عمر شماری از پروژه های راهسازی در كردستان بیشتر از سه دهه است.
منصور مرادی نماینده مریوان و سروآباد در مجلس شورای اسلامی به مزیت های خوب اجرایی كردن منطقه آزاد بانه و مریوان اشاره نمود و اظهار داشت: در همین حال وجود مرز باشماق بعنوان یكی از مزیت های خوب برای تسریع در اجرایی كردن منطقه آزاد بانه و مریوان به حساب می آید و بنابراین انتظار می رود كه این مهم هر چه سریع تر اجرایی شود.
نكته مبهم در مورد آینده منطقه آزاد تجاری بانه و مریوان به بهره برداری جریان های سیاسی و همینطور نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی برمی گردد كه به جای دنبال كردن آن برای توسعه پایدار در كردستان بیشتر به یك شوی تبلیغاتی برای بهره برداری شخصی تبدیل گشته است و متأسفانه این روند از جانب مسؤلان دولتی و نمایندگان مجلس هم به صورت موازی دنبال و پیگیری می شود.
بدون شك تبدیل بانه و مریوان به منطقه آزاد تجاری و در صورت داشتن چشم انداز مشخص می توان به موتور توسعه پایدار كردستان تبدیل گردد و بنابراین است كه مردم انتظار دارند تا مسؤلان به دور از بهره برداری های سیاسی و جناحی به فكر دنبال كردن آن بعنوان یكی از نیازها و مطالبات جدی كردستان باشند.

1398/10/03
12:57:34
5.0 / 5
3635
تگهای خبر: اقتصاد , توسعه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۱
نیو باکس
newbox.ir - تمامی حقوق نیو باكس محفوظ است

نیو باكس

بسته بندی و جعبه