نایب رئیس انجمن سازندگان قطعات خودرو:

تخصیص ۵۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار به خودروسازان تصویب گردید

تخصیص ۵۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار به خودروسازان تصویب گردید به گزارش نیو باكس نایب رییس انجمن سازندگان قطعات خودرو، با اشاره به اینكه شورای پول و اعتبار تخصیص ۵۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار به خودروسازان را مصوب كرد، اظهار داشت: این تسهیلات اواخر بهمن به دست قطعه سازان خواهد رسید.


به گزارش نیو باكس به نقل از مهر، شاپور سامعی، نایب رییس انجمن سازندگان و قطعات خودرو بامداد امروز در یك نشست خبری از نهایی شدن واریز ۵ هزار میلیارد تومان اعتبار به دو خودروساز خبرداد و اظهار داشت: این مساله در شورای پول و اعتبار نهایی شده و الان بانكهای عامل در حال تقسیم كار برای پرداخت این مبالغ هستند.
سامعی با اشاره به اینكه مشكل قطعه سازان در تامین ارز هنوز حل نشده است و با توجه به این كه ما درخواست واردات بدون انتقال ارز مواد اولیه خودرا داشتیم؛ ولی بانك مركزی موافق نیست؛ این در حالیست كه ارز آزاد كه از منابع چین و دوبی قابل تامین است، در مقابل ارز اشخاص و صادركنندگان صرفه بیشتری دارد؛ چونكه فرآیند زمان بر است و ارز اشخاص قطعه سازان را اذیت كرده و فرآیند را زمان بر می كند.
وی اضافه كرد: بانك های خارجی به صورت سختگیرانه و با فشار زیاد، نحوه تامین مالی ایرانیها را رصد می كنند و این امر زمان واردات مواد اولیه را بالا برده است؛ این در حالیست كه تولیدكنندگان با چرخش بسیار بالا كالا را به گمرك می رسانند؛ ولی گمرك فرآیند زمانبری دارد.
سامعی اظهار داشت: تحریم هر مشكلی كه داشت ولی توانست ما را رویین تن كند و الان از پس دور زدن تحریم بر آمده ایم.
وی درباب افزایش نرخ دلار در اظهارنامه های صادراتی كه مقرر است از ۴۲۰۰ تومانی به نیمایی افزایش یابد، اظهار داشت: این امر به افزایش قیمت خودرو منجر می شود؛ این در حالیست كه دستمزد برای سال اینده نیز افزایشی است و اثر منفی دارد.تصویب اختصاص ۵ هزار میلیارد تومان منابع مالی به خودروسازانوی اضافه كرد: تا اواخر بهمن این مبلغ به حساب خودروسازان واریز و قطعه سازانی كه مقرر است از این منابع بهره مند شوند، مشخص شوند و البته زمان بندی و رژیم طلب قطعه سازان مشخص شده و به مرور پرداخت می شود و موجودی انبار قطعه سازان برای سال آینده نیز در شرایط بهتری قرار می دهد. سامعی اظهار داشت: خودروسازان روزانه ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ دستگاه خودرو تولید می كنند و تا آخر سال است كه مقرر است این رقم افزایش یابد؛ به نحوی كه سال آتی نیز، این تعداد خودرو ها افزایش خواهد یافت كه نسبت به سال قبل دو برابر شده است.
سامعی با اشاره به اینكه پیشنهاد قطعه سازان آن است كه ارز موردنیاز آنها به نرخ آزاد تامین شود و در مقابل واردات خودرو نیز آزاد گردد، اظهار داشت: ورود خودرو اگر صورت گیرد، بطور قطع بانك مركزی نخواهد توانست دلار را بر روی نرخ ۱۳ هزار تومانی نگاه دارد و بدین سبب حالا این دولت می باشد كه ادعای عدم رقابت خودروسازان داخلی با خودرو های وارداتی را در صورت آزادسازی واردات خودرو اعلام می كند، در صورتیكه خودرو های وارداتی در سگمنت عرضه عمده خودرو های داخلی نیستند.
وی تاكید كرد: قیمت خودرو همچنان دستوری است و این قیمت دستوری به مفهوم آن است كه هر چقدر كه بالاتر از نرخ واقعی فروخته شود به جیب دلالان می رود و نه تولید كننده و نه مصرف كننده از آن سودی نمی برند.
سامعی افزود: پولی كه در اختیار دلالان قرار می گیرد وارد چرخه قطعه سازی و تولید خودرو نمی گردد، در صورتیكه اگر واردات خودرو آزاد گردد، نرخ خودروی داخلی نیز به مرور زمان آرام می گیرد و بازار به تعادل می رسد.
مشكل تولیدكنندگان با تسهیلات بانكی همچنان پابرجا است
همچنین فرهاد به نیا سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو نیز اظهار داشت: سالهاست كه تولیدكنندگان كشور با تسهیلات بانكی گرفتار چالش هستند و امسال باوجود اینكه مجلس، دولت و قوه قضائیه در امتداد حذف سود مركب گام برداشته اند اما همچنان بانك ها خلاف مصوبه شورای پول و اعتبار عقود غیرمشاركتی را با نرخ ۱۴ تا ۱۵ درصد و عقود مشاركتی را با نرخ ۱۷ تا ۱۹ درصد و با سررسید دو ساله منعقد می كنند، در صورتیكه قرار بود بانك ها به تولید تسهیلات بدهند.
وی اضافه كرد: باتوجه به مشكلات تحریم و گرانی قطعات و كمبود نقدینگی تولیدكنندگان، برخی از قطعه سازان از پرداخت اقساط وام های بانكی خود بازمانده اند و بانك نیز قراردادها را با جریمه همراه كرده است، ضمن اینكه از استمهالی نیز كه به تولیدكنندگان داده می شود، متأسفانه تعبیر به وام جدید می شود در صورتیكه این طور نیست.
به نیا با اشاره به اینكه مالیات بر ارزش افزوده باید از تولیدكننده نهایی گرفته شود، اشاره كرد: مالیات بر ارزش افزوده باید در هنگام فروش خودرو از مردم ستاندن شود، در صورتیكه حالا در یك فرآیند پیچیده، مالیات بر ارزش افزوده به تولیدكننده و همچون قطعه ساز مسترد می گردد.
حضور وزارت دفاع در صنعت خودرو قابل دفاع است
وی با انتقاد از آمارهای گوناگون و گاهی متناقض برخی دستگاه ها و افراد در مورد وضعیت بیكاری و رشد اقتصادی و تورم اظهار داشت: انتشار آمارهای بی قاعده در سطح تولید به یك معضل تبدیل گشته و باید در مورد آن تصمیم گیری صورت گیرد.
به نیا در بخش دیگری از سخنان خود از حضور وزارت دفاع در صنعت خودروسازی دفاع كرد و اظهار داشت: حضور صنایع دفاعی در حوزه خودروسازی منحصر به تولید قطعات های تك می شود و این كار قابلیت دفاع دارد، چونكه كار تولید را راحت تر خواهدنمود و قدرت تولید مدلهای جدید را خواهند داشت.
افزایش ۱۵ درصدی نرخ مواد اولیه تولید قطعات خودرو ظرف یكماه
همچنین شهپری عضو دیگر هیئت مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو نیز با اشاره به اینكه دو خودروساز در جهت داخلی سازی گام های جدی برداشته اند، اظهار داشت: در شش ماهه اول و دوم سال شاهد تغییرات بزرگی در سیستم تولید خودرو به لحاظ استفاده از قطعات داخلی هستیم و این در شرایطی است كه هر دو خودروساز تولید خودرا تا ۲ هزار خودرو در روز بالا برده و برنامه دارند كه برای سال آینده به ۲۵۰۰ دستگاه در روز برسانند.
وی اضافه كرد: در زمینه ساخت داخل توانسته ایم چالش ها را به فرصت تبدیل نموده و قطعات خودرو را به سمت داخلی سازی پیش ببریم به نحوی كه الان بالغ بر ۸۵ درصد از قطعات خودرو در داخل كشور تولید می شود.
شهپری اظهار داشت: زیان انباشته خودروسازان روز به روز بیشتر شده و در داخل نیز برای تولید قطعات با چالشی به نام فولاد مباركه، مس باهنر و آلومینیوم اراك مواجه هستیم كه نرخ های خودرا در یك ماه اخیر تا ۱۵ درصد افزایش داده اند، در صورتیكه خودروسازان به دنبال داخلی سازی هستند، ولی قیمت تمام شده ناشی از نوسانات نرخ برخی نهاده های تولید كه اتفاقا از داخل نیز تامین می شود، مشكل ساز شده است.
طرح كاهش قیمت مواد اولیه تولید هفته آینده نهایی می شود
در ادامه، مازیار بیگلو، دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو از انجام كار كارشناسی این انجمن در حوزه كاهش قیمت مواد اولیه آگاهی داد و اظهار داشت: این طرح ظرف هفته آینده نهایی شده و نتایج آن اعلام خواهد شد.
وی اضافه كرد: در این عرصه قطعه سازان با خودروسازان و وزیر صنعت، معدن و تجارت رایزنی هایی را صورت داده اند تا بتوان با اجرای این طرح، كاهش قیمت تمام شده را شاهد بود.
بیگلو اشاره كرد: هدف ما این است كه قیمت مواد اولیه با سازندگان قطعات خودرو با معیار دلار تحویل داده نشود، بلكه واحد پول ما ریال است و باید بر طبق آن مواد اولیه را خریداری نماییم.
وی اضافه كرد: هدف ما آن است كه اگر نمی توانیم خودرو صادر نماییم، حداقل قطعات خودرو را به كشورهای دنیا ارسال نماییم، همانطور كه كشوری همچون اتریش باوجود اینكه خودروسازی ندارد اما یكی از بزرگترین سازندگان قطعات خودرو در دنیا بشمار می رود.
بیگلو اظهار داشت: جمع مطالبات قطعه سازان از خودروسازان ۲۰ هزار میلیارد تومان است كه امیدواریم ۶ تا ۷ هزار میلیارد تومان آن پرداخت گردد.
صنعت خودروی ایران پس از رفتن پژو زمین نخورد
همچنین مرتضوی رئیس هیئت مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو نیز اشاره كرد: قطعه سازان و خودروسازان بعنوان جهادگران اقتصادی با تحریم ها مقابله كرده اند و امروز توانستیم باوجود كوشش های بی وقفه ایالات متحده آمریكا و متحدان آن، تولید خودرو را افزایش دهیم.
وی اضافه كرد: پس از رفتن پژو از ایران بسیاری بر این باور بودند كه صنعت خودرو زمین خواهد خورد، در صورتیكه با افزایش تولید مواجه بوده و پلت فرم پژو ۳۰۱ با نیز از طرف تولیدكنندگان داخلی ارائه كرده ایم.


منبع:

1398/11/07
13:38:09
5.0 / 5
3664
تگهای خبر: اقتصاد , بازار , بانك , تجارت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۱
نیو باکس
newbox.ir - تمامی حقوق نیو باكس محفوظ است

نیو باكس

بسته بندی و جعبه