دبیر انجمن قطعه سازان : قطعه سازان تا خرداد ورق فولادی دارند به گزارش نیو باکس دبیر انجمن قطعه سازان با اعلان اینکه قطعه سازان خودرو تا خردادماه ورق فولادی دارند، اظهار داشت: وزارت صمت باید خاطیان بازار را معرفی و دستورالعمل تامین ورق قطعه سازان را اصلاح کند. مازیار بی گلو در گفت و گو با خبرنگار مهر در مورد تامین مواد اولیه عنوان کرد: ۴ ماده اولیه اصلی قطعه سازان شامل فولاد، مس، آلومینیوم و محصولات پتروشیمی می شود. روال تامین پتروشیمی، مس و آلومینیوم بااینکه فراز و فرود دارد اما همچون سابق تامین می شود. دبیر انجمن قطعه سازان اضافه کرد: از بهمن ماه ۹۹ به علت دستورالعمل اعمال شده از طرف وزارت صمت، بزرگ ترین معضل قطعه سازان روند تامین فولاد است. این دستورالعمل باعث شده که شرکت های قطعه ساز نتوانند ورق فولاد را دریافت نمایند و حتی شرکت های ساپکو و سازه گستر که سالهاست وظیفه خرید ورق فولاد را دارند تا بصورت امانی در اختیار قطعه ساز قرار دهند با معضل روبرو شده و توان تامین ورق را ندارند. وی افزود: از نظر فولاد و ذخیره فولاد برای واحدهای قطعه سازی در نقطه فوق بحرانی قرار گرفته ایم؛ به شکلی که برای خرداد ماه ورقی در اختیار قطعه سازان نیست. بی گلو با اشاره به اینکه سیستم مچینگ از سال ۹۸ قطع شده است، اظهار داشت: این مساله سبب می شود قطعه سازان ناچار به خرید از بازار آزاد و خارج از بورس شوند که تفاوت قیمت بسیار زیادی دارد به صورتی که حتی در بعضی از ضخامت ها شاهد تفاوت ۸۰ درصدی قیمت بازار آزاد با بورس هستیم و از طرفی دیگر برخی قطعه سازان همچون ساپکو و سازه گستر نمی توانند ورق دریافت نمایند و به همین نسبت هم نمی توانند ورق در اختیار قطعه ساز قرار دهند که در این صورت تعدادی از قطعه سازان خصوصاً قطعه سازان کوچک از بین خواهند رفت. وی خاطرنشان کرد: مبنای دستورالعمل وزارت صمت این بود که یک مقدار ورق های فولادی در بازار نشتی پیدا کرده است؛ نظر ما حذف دستورالعمل نیست بلکه اصلاح این دستورالعمل است. بی گلو اظهار داشت: در این دستورالعمل مواردی بعنوان مانع پیش بینی شده اند؛ بعنوان مثال اعلام شده که قطعه سازان برای ظرفیت سنجی باید در سامانه بهین یاب ثبت نام کنند این مورد از یک سو پروسه زمانبری دارد و از طرفی دیگر پروانه بهره برداری خیلی از واحدها خصوصاً واحدهای بزرگ زیر ظرفیت تولیدشان است برای اینکه محیط زیست اجازه اصلاح پروانه را نداده است. همین طور خیلی از قطعه سازان دارای مجوز کسب و کارت شناسایی هستند و پروانه بهره برداری ندارند. وی افزود: همین طور در این آیین نامه اعلام شده که ورق فولادی فقط به واحدهایی اختصاص می یابد که دارای تجهیزات پرس کاری باشند. دبیر انجمن قطعه سازان اضافه کرد: باید دستورالعمل اصلاح گردد و قطعه سازان به سیستم مچینگ برگردند و شرکت هایی همچون ساپکو و سازه گستر و مگاموتور بعنوان مرجع دریافت کننده ورق باشند و بتوانند ورق را دریافت نمایند و در اختیار حدود ۲۵۰ قطعه ساز قرار دهند. بی گلو عنوان کرد: خیلی از قطعه سازان اگر نتوانند تولید کنند درجا موجب کاهش تولید خودرو می شود که بطور قطع روی قیمت خودرو تأثیر می گذارد. وی ادامه داد: از سویی دیگر اگر قطعه سازان به سمت بازار آزاد بروند باز هم سبب افزایش قیمت نهایی خودرو می شود. اما مردم دیگر طاقت افزایش قیمت خودرو و قطعه را ندارند. بی گلو اظهار داشت: در وضعیت تحریم بیرونی، دستورالعمل وزارت صمت یک تحریم درونی است که نظام تامین تولید را بهم ریخته است و لطمه آن به بخش خصوصی و مصرف کننده می خورد. وی در مورد فلسفه دستورالعمل وزارت صمت، خاطرنشان کرد: وزارت صمت می گفت ورق هایی که توسط خودروسازان یا قطعه سازان درجه یک دریافت شده و بصورت امانی در اختیار قطعه سازان قرار گرفته در بازار نشتی داشته است. این مورد مثل این است که بگوییم چون چند نفر ورود ممنوع رفته اند رانندگی را کلاً ممنوع نماییم. بی گلو اضافه کرد: اینکه گفته می شود چند شرکت خطا کرده اند را ما ندیده ایم چونکه اگر خطایی شده بود تا الان حتما به دادستانی و مراجع قضائی معرفی می شدند. به هر حال اگر خطایی هم صورت گرفته حتما باید با آنها برخورد شود ضمن اینکه نمی گردد اما به علت خطای چند شرکت، تامین مواد اولیه ۳۰۰ شرکت را مختل کرد. وی افزود: این روال در ایران در حالی است که در دنیا روال تامین مواد اولیه این طور است که خودروساز ورق را تحویل می گیرد و در اختیار زنجیره تامین یعنی قطعه سازان قرار می دهند که این ورق در نهایت هم قطعه و هم ضایعات به خودروساز بر می گردد. بی گلو خاطرنشان کرد: هر خودرو به صورت میانگین حدود ۶۰۰ کیلوگرم فولاد مصرف می کند؛ بدین سبب تقریباً ۵۰ درصد وزن یک خودرو را فولاد تشکیل می دهد. منبع: نیو باكس 1400/02/06 13:50:41 5.0 / 5 1233 تگهای خبر: بازار , تولید , خرید , شركت این مطلب نیوباکس را پسندیدید؟ (1) (0) تازه ترین مطالب مرتبط تعمیر جاروبرقی با گارانتی ۱۲ ماهه درآمد تزریق پلاستیک در ایران بررسی فرصت های درآمدزایی و چالش ها روش استفاده از شامپو سبغ چقدر خودرو در ۷ ماه فروخته شد؟ نظرات بینندگان در مورد این مطلب نظر شما در مورد این مطلب نام: ایمیل: نظر: سوال: = ۵ بعلاوه ۵