فاطمی امین مطرح كرد؛

تولید خودرو های اقتصادی در دستور کار است

تولید خودرو های اقتصادی در دستور کار است به گزارش نیو باکس وزیر صمت اظهار داشت: یک مساله بسیار جدی که پیش روی ماست این است که به سمت تولید خودرو های اقتصادی باکیفیت مناسب و سازگار با قدرت خرید مردم برویم.



به گزارش نیو باکس به نقل از وزارت صمت، سید رضا فاطمی امین در حاشیه مراسم رونمایی از اولین خودرو کراس اوور ملی «ری را» در جمع خبرنگاران عنوان کرد: اوایل اسفندماه سال گذشته، رئیس جمهوری ضمن بازدید از صنعت خودروسازی ایران، فرامینی شامل هشت محور صادر کرد که پیگیری برای اجرای آنها از همان روز در دستور کار قرار گرفت.
وی اضافه کرد: حالا خوشبختانه تمامی دستورات ایشان در حال اجرا می باشد و بعضی از آنها مانند افزایش گارانتی از ۲ به ۳ سال در همان زمان ابلاغ قابل اجرا بود و برخی دیگر هم در طول زمان قابل اجرا خواهد بود.
وزیر صمت افزود: دیگر موضوعی که ایجاد ابهام هم کرده بود این بود که چرا در صنعت خودروسازی این همه خودرو کف وجود دارد به صورتی که در آبان و دیماه سال قبل ۱۷۰ هزار خودرو در کف کارخانه بود، اما امروز با پیگیری های انجام شده این رقم در انتها خردادماه سال جاری به ۴۲ هزار خودرو رسیده که حد معمول خودرو های تولیدی در بازه زمانی دو هفته ای بوده که حالا خوشبختانه از آن مقدار هم کمتر شده است.
فاطمی امین اظهار داشت: در یک ماه گذشته دو شرکت بزرگ خودروسازی ایران یعنی ایران خودرو و سایپا به صورت تقریبی به عبور مستقیم صد درصد رسیدند، یعنی حدود ۹۵ درصد تا ۱۰۰ درصد خودرو ها کامل از خط تولید بیرون می آیند که خیلی مناسب می باشد.
وی خاطرنشان کرد: برنامه هایی که سال جاری طراحی شده است یکی از دستورهای رئیس جمهوری این بود که تولید خودرو سال جاری ۵۰ درصد بیشتر از سال قبل باشد که متناسب با این مقدار برنامه ریزی صورت گرفته و در بهار سال جاری به ۹۸ درصد از این برنامه رسیده ایم.
وزیر صمت درباره معوقات و خودرو های تولید ناقص هم توضیح داد: مساله تولید را در صنعت خودرو میتوان حل شده فرض کرد؛ این صنعت مسائل گوناگونی دارد که یک باره قابل حل نیست و باید گام به گام و مرحله به مرحله جلو رفت؛ برای مثال مبحث تولید و تداوم در آن با تلاش شرکتهای خودروسازی و قطعه سازان، حل شده است.
فاطمی امین خاطرنشان کرد: از دیگر نکات دستورات رئیس جمهوری جایگزینی محصولات قدیمی بود، پلت فرم ها و بن سازه های قدیمی زیادی مانند سمند و پژو ۴۰۵ هنوز درحال استفاده است و برای حرکت سمت کیفیت یکی از مهم ترین کارها این است که از بن سازه ها و پلت فرم های جدید استفاده نماییم.
وی اضافه کرد: امروز خودروی «ری را» رونمایی می شود که همان بن سازه تارا است و نشان دهنده ظرفیت های صنعت خودرو ایران است و امیدواریم همان گونه که مساله تولید و خودرو های ناقص حل شد و شاهد ثبات در صنعت خودرو هستیم با محصولات جدید و رونمایی از آنها و چند محصول دیگر تا آخر سال جاری در مورد کیفیت هم خبرهای خوبی برای مردم داشته باشیم.
وزیر صمت تاکید کرد: کارهای زیادی برای افزایش کیفیت در صنعت خودروسازی آغازشده است که هنوز ملموس نیست، اما تا آخر سال قابل مشاهده خواهد بود.
فاطمی امین درباره زمان ارائه این خودرو در بازار اظهار داشت: در مراحل طراحی خودرو ابتدا یک مدل کامپیوتری ساخته و سپس از همان یک مدل کلی ساخته و آزمایش می شود و بعد یک مدل ارگونومیک و آخرین مرحله یک خودرو قابل حرکت، کامل و قابل استفاده ایجاد می شود و از این مرحله به بعد قالب های بدن ساخته و آماده شده و با قطعه سازان برای سفارش قطعه ها قرارداد بسته می شود؛ سال جاری بعد از شهریورماه آزمون های جاده ای خودرو آغازشده و تا آخر سال آزمایشات کامل می شود و از اول سال آینده شاهد تولید این خودرو خواهیم بود.
وی تاکید کرد: قرار ما حذف قرعه کشی است و از موعد آن عبور نکرده ایم؛ بحث هایی مطرح می شود که قرار بود در سال ۱۴۰۱ قرعه کشی را به تدریج حذف نماییم، اولین گام در اینباره این است که تولید بالا برود، اما وقتی بین عرضه و تقاضا شکاف وجود داشته باشد، این فاصله سبب بیشتر شدن متقاضیان از عرضه کنندگان شده و این شکاف باعث قرعه کشی می شود.
وزیر صمت اظهار داشت: تولید خودرو به خوبی پیش می رود و سال جاری حداقل یک و نیم برابر سال قبل خواهد بود و این هدف وزارت صمت است و بر مبنای آن جلو می رویم؛ بعد از سویی تولید افزایش پیدا کرده و خودرو وارد بازار می شود و از طرفی واردات هم صورت خواهد گرفت و با مجموع این دو جریان تا آخر سال دیگر قرعه کشی نخواهیم داشت.
فاطمی امین در مورد قیمت ها هم اظهار داشت: چهار تعبیر از قیمت داریم؛ یک قیمت بازار که حالا با آن رو به رو هستیم و بالاتر از قیمت کارخانه است، چونکه بازار خودرو یک بازار سوداگری شده و عرضه و تقاضا با هم متوازن نیست، ازاین رو قیمت خودرو در بازار تا بیشتر از ۷۰- ۸۰ درصد بالاتر از قیمت کارخانه است.
وی افزود: دیگری قیمتی است که کارخانه خودرو را تولید و عرضه می کند و دیگری یک قیمت تمام شده است، سال جاری برنامه ریزی کردیم که شرکتهای خودروسازی قیمت تمام شده را کاهش دهند که این می تواند به کاهش زیان و بهبود فرایند تولید منجر شود.
وزیر صمت بیان نمود: قیمت چهارم قدرت خرید مردم است، یعنی امکان دارد یک خودرویی دارای قیمت واقعی و سود معقول باشد، اما در یک بازه قیمتی برای بخشی از مردم قابل خرید نباشد و این به نفع مردم نیست، در سال های پیش این نقص با پراید قابل جبران بود که امروز با تیبا انجام می شود، اما این خودرو ها کیفی نیستند پس یک مساله بسیار جدی پیش روی ما این است که به سمت تولید خودرو های اقتصادی باکیفیت مناسب و سازگار با قدرت خرید مردم برویم.


منبع:

1401/04/06
12:26:14
5.0 / 5
205
تگهای خبر: اقتصاد , بازار , تولید , خرید
این مطلب نیوباکس را پسندیدید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۵
نیو باکس
newbox.ir - تمامی حقوق نیو باكس محفوظ است

نیو باكس

بسته بندی و جعبه